Bugatti får 1001 hester

Like før jul fortalte vi at Ferdinand Piëch hadde røpet at Bugatti hadde besluttet å starte produksjonen av verdens råeste sportsbil. I dag, på Geneve-utstillingen ble det offisielt.

Publisert
Av Terje Ringen – bilnorge.no

KLIKK HER for å lese). Faktisk litt mer enn det som er offentliggjort i dag.

Imidlertid forteller VW utviklingssjef og Bugatti-president Dr. Karl-Heinz Neumann oss at bilen skal hete Bugatti EB 16-4 Veyron og at produksjonen skal starte i 2003. 16 for antall sylindere og 4 for antall turbomatere.

Den skal bli verdens heftigste sportsbil med 1001 hk (736 kW) og den får et dreiemoment på enorme 1.250 Nm mellom 2.200 og 5.500 omdreininger. Det er ingen serieprodusert bil i verden som kan matche slike data. Bugattien får firehjulstrekk for å overføre de enorme kreftene til asfalten.

Bilen vises i Geneve med sin endelige motorløsning, en helt ny W16 lett aluminiumsmotor basert på to kompakte V8’ere. Samlet sylindervolum er 7.993 ccm og fire turbomatere gjør at motoren gjerne kunne blitt plassert i en moderne F1-bil og gitt den konkurransedyktige rundetider.

Og billig blir den ikke, da Ferdinand Piëch ga sin prisantydning før jul nevnte han 1,5 million DM. Eksklusiv avgifter. For ordens skyld: kursen på 100 tyske mark er i dag NOK 420!

BILDER:
Bilde: EB 16-4 Veyron forfra
Bilde: EB 16-4 Veyron fra siden
Bilde: EB 16-4 interiør
Bilde: EB 16-4 motor
Bilde: Kommende Bugatti møter gammel klassiker

Powered by Labrador CMS