Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5
Volvo S60 D5

Volvo S60 D5: Gjerrig svenske

Vi la ut på langtur med Volvo S60 og fikk bekreftet vår antagelse

Publisert Sist oppdatert

Myke gearskift
Når du fyrer opp en kald motor hører du at den er dieseldrevet, men det glemmes snart når du er vel ute på landeveien og cruiser på lave turtall i femtegear. I 100 km/t på klissvåt motorvei registrerte vi noe veistøy, men ikke noe som var nevneverdig plagsomt. De 163 hestene gir et sportslig skyv, og dreiemomentet på 340 Newtonmeter i området mellom 1750 og 3000 omdreininger gjør gearskiftene sjeldne. Vi kjørte en bil utstyrt med ”tenkende automatgearkasse, og opplevde myke, behagelige gearskift som tilpasset seg vår kjørestil.

Bagasjerommet på hele 578 liter var ikke en gang halvfullt med weekendbagasje for tre voksne. Det korte, smale koffertlokket som er viktig for å gi bilen et kupé-lignende utseende, gjør imidlertid innlastingen litt vrien. Et minus gir vi også for S60s svingradius som ikke er spesielt imponerende og gjør den vanskelig å manøvrere i trange parkeringshus.

Utfordrer de tyske
Vår S60 var velutstyrt med mye tilleggsutstyr slik at bilen hadde en totalpris på kr 505.000. Klarer du deg med standardutgaven med manuelt gear får du en bil til kr 417.900 som er en verdig konkurrent til tilsvarende biler fra de tyske premium-produsentene Audi, BMW og Mercedes. Størrelsesmessig føles S60 som et sted midt mellom 3- og 5-serien. Og kvalitetsfølelsen står ikke tilbake for tilsvarende biler fra de tyske konkurrentene. Det gjør derimot prisen, noe som gjør S60 D5 til et svært attraktivt alternativ.

Powered by Labrador CMS