BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK
BMW Z4 møter Mercedes-Benz SLK

SLK vs. Z4

Vi visste at vi kom til å hygge oss på vår tur med de to drømmebilene, Mercedes-Benz SLK og BMW Z4. Men ville vi klare å kåre en vinner?

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha kjørt fem ”billig-caber noen uker tidligere, var det en opptur å sette seg bak rattet i de to premium-bilene med nesten dobbelt så høy prislapp. Begge har det til felles at motoren sitter framme mens drivhjulene er de bak. I tillegg rommer de fører pluss en passasjer og litt bagasje. Ingen ideelle bruksbiler, men ypperlige utgangspunkt for kjøreglede.

BMW Z4 kom på markedet i 2003 som erstatning for Z3, en bil som er populær spesielt blant unge kvinner. Z4 har langt mer maskuline linjer med et langt panser og korte overheng bak, dessuten har den elegante detaljer som blinklys skjult bak BMW-logoen på sidene. Linjeføringen er typisk Chris Bangle, elsket av noen, hatet av andre. Men vår blå bil med lyst interiør var utvilsomt et blikkfang på svingete Telemarksveier.

SLK er kommet i helt ny utgave i år, også denne vesentlig forbedret fra forrige generasjon og med linjer som gjør at man må se to ganger for å konstatere at bilen er en SLK, ikke den 10 ganger dyrere SLR McLaren. Ståltaket har den arvet fra sin forgjenger som var blant de første roadstere på markedet med denne smarte løsningen.

Gromlåt

Z4 tar kaka med hensyn til gromlåt, en 2,2-liters sekssylindret innsprøytningsmotor er et bedre utgangspunkt enn en 1,8-liters kompressormatet firer, og BMW’s lydteknikere har kultivert lydbildet gjennom et velklingende eksosanlegg. På papiret skal Z4 klare sprintøvelsen til 100km/t raskere enn SLK (7,7 sekunder mot 7,9 sekunder), men den klarte ikke å stikke fra Mercedesen i raske akselerasjoner, selv om Z4en vår var utstyrt med manuell gearkasse mens Mercedesen ordnet gearskiftene automatisk.

Mens BMW normalt appellerer til de som ønsker en sportlig bil, heller Mercedes tradisjonelt i mer komfortabel retning. Så er også tilfelle for de to roadsterne, men inntrykket av SLK får minus i boka på ujevn asfalt hvor den takler tversgående skjøter og ujevnheter i asfalten langt dårligere enn sin konkurrent. Riktignok var den utstyrt med sportsunderstell og 40-profil dekk, men det samme var tilfelle med vår Z4.

Behagelig skjerf

En smart finesse på SLK, som nok snart også vil dukke opp på konkurrenter, er ”luftskjerfet som sørger for varme luftstrømmer rundt nakkepartiet. Dette er en innretning som kan forlenge cab-sesongen med flere uker både høst og vår. En del vil nok også sette pris på det elektriske ståltaket som kan kjøres på og av etter behov, ulempen er at dette opptar mye plass og gjør åpningen til bagasjerommet minimal når du kjører toppløst.

Da har BMW en mer praktisk konstruksjon med sin kallesje som opptar langt mindre plass slik at bagasjerommet er nær sagt like storr (eller lite) enten du kjører åpent eller lukket. Dessuten går av- og påkledning unna på halve tiden, kjekt når du blir overrasket av en uventet skur.

Z4’s kallesje føles også minst like støydempende som SLK’s ståltak, og når du kjører helt åpent, med sidevinduene nedrullet, blåser det mindre i BMW’en enn i Mercedes’en. Begge bilene har komfortable seter med god sidestøtte og mange innstillingsmuligheter for sete og ratt slik at man enkelt finner optimal kjørestilling for lange turer.

Smak og behag vil avgjøre valget mellom SLK og Z4, men vi tre som deltok på denne kjøreturen hadde alle en felles favoritt: BMW Z4. Den vant på et bedre understell, mer sportslige kjøreegenskaper og en generelt høyere kvalitetsfølelse.

Mercedes-Benz SLK

BMW Z4

J

L

Kjøreegenskaper

Klimaanlegg er tilleggsutstyr

Design

Ribbet for oppbevaringsrom

Godt isolert kallesje

J

L

Design

Understell

Luftskjerf (tilleggsutstyr)

Trekkfull kabin

Smart takløsning gir helårsbil

Trang innlasting i bagasjerom

Powered by Labrador CMS