Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS
Citroen C4 2,0I VTS

Citroën C4 2,0I VTS: Fransk GTI-utfordrer

Med C4 viser Citroën igjen at de tør å være annerledes. Vi kjørte coupéen med den største motoren og betegnelsen 2,0 I VTS. En bil med svært begrenset salgspotensiale i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Citroën har fått en etterlengtet erstatter for Xsara, en bil som skal forsvare de franske farger i det tøffe Golf-segmentet hvor utfordrerne er mange. C4 leveres i to forskjellige karosseri-utførelser, som 5-dørs kombi og som 3-dørs coupé (som pr vår definisjon egentlig er en 3-dørs kombi med stor bakluke og nedfellbare bakseter, men som Citroën betegner som en coupé).

I 5-dørs utgave har C4 en startpris på like over 200.000 kroner med 1,4-liters motor på 90hk. Ønsker du kraftigere motor er neste alternativ en 1,6-liter på 110hk, men for å få den må du bla opp 25.000 ekstra. ”Vårt eksemplar med 180hk har en pris på 360.000 – et prisleie hvor den møter utfordrere som Golf GTI og Honda Civic Type R for å nevne de mest kjente. Konkurransen vil hardne ytterligere til når Astra GTC og Focus ST lanseres i løpet av året.

Franske linjer
C4 har dristige former som gir den særpreg. Heldigvis, for spesielt design var i mange år Citroëns varemerke mens modellene derfra de senere årene har vært mer konvensjonelle i utformingen. Overhenget foran er langt, noe som kan medføre problemer i trange parkeringshus og under rygging. To-dørs utgaven har noen av de største og tyngste dørene vi har vært borti, heller ingen fordel utenfor kjøpesenteret.

Setene er behagelige og gir god støtte. Baksetet i 3-dørsutgaven har god takhøyde, men inn- og utstigning blir aldri ideell i en 2-dørs bil. Bak rattet finner vi oss godt til rette, men skulle gjerne kunne trekke rattet ytterligere noen centimeter bakover for å finne den helt optimale sittestillingen.

Foran oss har vi et moderne dashbord med lettleste instrumenter. Personlig foretrekker jeg et analogt speedometer med skive fremfor den digitale visningen i C4, men det er nok bare en tilvenning. Mye informasjonen og flere betjeningsorganer er plassert på sentrum av rattet som står fast i svinger, en løsning som fungerer bra.

Uoversiktlig
Den lange, hellende fronten gjør at vi ikke helt har kontroll over hvor forhjulene befinner seg, og sikten bakover hemmes av en delt bakrute med forskjellig lysinnslipp oppe og nede samt en stor spoiler midt i knekken. Den store bakluken gir enkel adkomst til bagasjerommet, men vinterstid må du huske å fjerne snø som ligger på taket før bakluken åpnes, ellers blir bagasjerommet lett omgjort til et vinterlandskap. Vindusviskeren på bakruta er beskjeden i størrelse, noe som heller ikke akkurat hjelper på sikten bakover.

På norsk motorvei i maks tillatt hastighet er støynivået komfortabelt med noe vindsus. Ved akselerasjon og turtall over 4000 omdreininger gir imidlertid motoren fra seg en krass låt. Dessverre er lyden sjenerende, ikke som i Golf GTI behagelig gromlåt.

De 180 hestene føles relativt slappe, men bilen er trekkvillig ved høye turtall dersom gearspaken brukes aktivt. Sammenlignet med Golf GTI føles Citroënen treg, noe som skyldes et dreiemoment på moderate 190 Nm ved 4100 omdreininger mot Golfens 280 Nm allerede fra 1800 omdreininger.

"Rumperister"
Bilen vi kjørte var utstyrt med Afil, også kalt ”rumperister”. Systemet varsler deg med vibrasjoner på den ene eller den andre siden av setet når du forlater filen eller kjørebanen uten å gi tegn. Det kan være en viktig vekker for sløve sjåfører, men vi opplevde at systemet slo inn sent – rundt ett sekund etter at vi forlot filen og ble hengende igjen tilsvarende tid etter at faren var over.

Citroën har et salgsmål på 850 C4 i 2005, noe som må anses beskjedent i forhold til volumet segmentet står for. De fleste vil velge en bil med fem dører og mer moderat motor, så 2,0 I VTS blir en nisjebil for spesielt interesserte. Det vil trolig medføre at annenhånds verdien blir beskjeden sammenlignet med mer kurante modeller i samme prisklasse.

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er basert på prøvekjøring av Citroën C4 2,0i VTS, en bil til kr 360.000 som det er naturlig å sammenligne med Golf GTI. I Bil nummer 2/3 kan du lese en sammenligningstest mellom C4, Ford Focus og VW Golf – alle utstyrt med dieselmotorer.

J

L

Elegante former

Dårlig oversikt

Fransk komfort

Motorstøy

Interiør

Store, tunge dører

Powered by Labrador CMS