Toyota i-unit
Toyota i-unit

Toyota dobbel-forestilling

Både ved åpningen av bilutstillingen i New York og Verdensutstillingen i Aichi, Japan, dukket Toyota opp med noen virkelig Personlig transportører. Inspirert av treets blader – for sikkerhets skyld.

Publisert Sist oppdatert

i-unit heter den nye transporteren til Toyota – aner vi et nikk i retning av Apple her? Den er en dings som skal kunne frakte deg omkring og hele konseptet er såpass svevende (jeg sa jo den var inspirert av et løv) at det er like greit jeg bruker deler av den offisielle pressemeldingen:

”Denne en-persons i-unit er en slags ”personlig mobilitet enhet som forsøker å finne perfekt balanse mellom bevegelsens frihet, harmoni med samfunnet og med jordens naturlige miljø. Designet var inspirert av et blad og gir uttrykk for det ukjentes krefter, logikken i levende ting og den enkle skjønnheten i fråtse-fri funksjonalitet.

”i-unit skaper en sømløs forbindelse mellom kjøretøyet og den menneskelige bevegelsen, den minimerer plass- og energi-forbruk på grunn av lav vekt og kompakt konstruksjon. Alle komponentene er bygget av gjenbruk-materialer slik at miljøbelastningen skal bli minst mulig.

”i-unit opererer både horisontalt og vertikalt. I menneskemengder står føreren og beveger seg rundt med lav hastighet. Ved høyere fart legger i-unit seg ned og det lave tyngdepunktet sikrer trygge kjøreegenskaper.

”Drive by wire og intuitiv betjening gjør at føreren kan foreta kjappe manøvre selv ved høy hastighet. Et supportsystem bruker lydsignaler, lys eller vibrasjoner for å gjøre den interaktive kommunikasjonen enklest mulig. Et spesielt ITS (Intelligent Transport System) tillatter autopilot-kjøring langs spesielt utstyrte veistrekninger.”

Og så videre.

Når du står måler den 1,1 meter i lengden og akselavstanden er 540 mm. Når det går fortere blir den 1800 mm lang og akselavstanden øker til 1300 mm. Høyden er henholdsvis 1,8 og 1,25 m, mens bredden er den sammen uansett: 1,04 meter. Den bruker avanserte batterier med motoren i bakhjulene. Det er imidlertid ikke sagt noe om hvor for fort er. Vekten derimot er 180 kg og sporvidden 85 cm. Som sagt: kompakt.
Toyota er for øvrig en av de store på årets Verdensutstilling.

Sannsynligvis måtte de, Toyota er en meget stor operatør i Nagoya, der Aichi ligger. Hele utstillingen smaker av at nå er nåkk snart nåkk. Den forrige såkalte verdensutstillingen, Hannover 2000, hadde budsjettert med 40 millioner tilskuere. Mindre enn halvparten dukket opp, og arrangørene gikk, antas det, 1 milliard dollars baklengs.

Bureau International des Expositions, Paris-kontoret som bestyrer Verdensutstillinger, har enorme problemer med å overbevise arrangører om å lage noen nye heretter. Man kan forstå det, Aichi-utstillingen later til å koste minst 3,5 milliarder dollars. Og det er forsiktig budsjettert med 15 millioner besøkende, bare 10 prosent av dem fra andre land. Tokyo Disneyland samlet 25 millioner i et godt år. Men allikevel har Shanghai sagt ja til å arrangere en i 2010.

Toyota sørger imidlertid for å gjøre sitt. I tillegg til i-unit, og en hybridbuss har de også latt deres robot, som var i stand til å blåse en overbevisende trompet, få følge av en rekke medmusikanter. Med en rekke vertinner rundt seg har de nå satt opp et syv manns robotorkester som, skal man dømme etter lyden på nettet, spilte en meget overbevisende ”When the Saints…”

La det være nevnt at Norge dingler med i år også, i en paviljong de deler med fire andre nordiske land der man venter besøk av Kronprinsen om ikke så veldig lenge. De av dere som av en eller annen grunn skulle være interessert i Aichi-utstillingen finner den for øvrig her: www.expo2005.or.jp

Powered by Labrador CMS