Tekniske data

Publisert Sist oppdatert

Testen

Tynt sikkerhetsutstyr
Alle skjønner at det er dumt å slå rundt med en åpen bil, særlig når den mangler veltebøyler. Slike kan for øvrig kjøpes ekstra. MX-5 var sent ute med moderne sikkerhetsutstyr. Kollisjonspute på førersiden kom i 1995, på passasjersiden året etter. ABS-bremser ble innført i 1996. Hodestøttene er for lave for storvokste personer. Dagens MX-5 er heller ikke proppet med moderne sikkerhetsutstyr, for eksempel mangler den antispinn og sideputer.

MX-5 1990
Motor:
1600/115 hk. 195 km/t. Dreiemoment: 135 Nm/5500 omdr. Toppfart: 195 km/t. 0-100 km/t: 8,8 sek.
Forbruk: 0,78 liter/mil.
Lengde/bredde/høyde: 398/168/123 cm.
Akselavstand: 230 cm.
Bagasjevolum: 135 liter.

Fra år til år
1989: Produksjonen starter.
1993: 1840 ccm/133 hk. 197 km/t. 8,2 sek. 0,87 liter/mil. Pris 370.000 kr.
1995: Kollisjonspute førerside.
1996: 1600 ccm/90 hk. 175 km/t. 9,6 sek. 0,84 liter/mil. 2 kollisjonsputer, ABS. Nytt avgiftssystem og lavere pris: 1,6: 243.000 kr. 1,8: 287.000 kr.
1998: Annen generasjon. Lengde/bredde/høyde: 398/168/123 cm. 1600/110 hk: 191 km/t. 9,7 sek. 0,81 liter. 1840/140 hk: 205 km/t. 8,7 sek. 0,85 liter.

Powered by Labrador CMS