Volkswagen Passat

Publisert Sist oppdatert

Passat
Passat

Innledning

Volkswagen Passat er en naturlig konkurrent til Avensis når det gjelder å kjempe om en plass helt på toppen av listen når det norske bilsalget for 2005 skal summeres.

Den nye Passat byr på et kompakt og oversiktlig førermiljø. Sittestillingen er nær det perfekte, med god lårstøtte og god sidestøtte i ryggen. Når venstrefoten samtidig finner en behagelig fothviler og høyrebenet får god sidestøtte mot midtkonsollen, betyr det at Passat kan vise til en av de bedre førermiljøer i klassen. Når plassforholdene samtidig er gode i kupéen (særlig god benplass og takhøyde i baksetet) og bagasjerommet utmerker seg med solid volum og god lastelengde, gir Passat alt i alt et sterkere limousinpreg enn tidligere. FSI-motoren med 150 hester gir solid skyv til den knapt 1500 kg tunge bilen. Fabrikkens tall tilsier at akselerasjonen fra null til hundre går unna på 9,4 sekunder, et tall vi ikke klarte å kopiere i våre målinger, men spranget opp til den andre manuelt sjaltete testbilen, Mondeo, er knapt merkbart. Gearskiftet er på mange måter også likt det vi finner i Mondeo, ikke hundre prosent fløyelsmykt, men presist og lettsjaltet. En vesensforskjell er det likevel, sekstrinns kasse gir naturlig nok tettere trinn, og sjettegearet ligger akkurat så høyt at det gjerne er naturlig å sjalte ned til femte når du vil ha litt mer respons ved landeveisfart rundt 80 km/t.

Vår test-Passat er en Sportline, det noe strammere oppsettet (sportsunderstell som er senket 15 mm) gavner kjøreegenskapene, men det sportslige går så absolutt på bekostning av komforten. Vi nevnte tidligere at Passat bare manglet et ørlite trinn før den sto på samme høyde som Mondeo når det gjelder kjøreegenskaper. Marginene er små, så små at det nesten er umulig å merke noen forskjell, men når vi er så heldige å kunne gå fra bil til bil, og der og da kjenne på hver minste nyanse i bilenes oppførsel og karakter, er det to detaljer som utgjør den lille forskjellen i kjøreegenskaper: Ikke like fullkommen balanse i bilen samt en anelse mindre presisjon i Passatens styring.

Et par utstyrsdetaljer bør nevnes: Passat har fått elektronisk håndbrekk, plassert på en knapp til venstre for rattet. Greit nok, bare man blir vant til at fingertuppen alene gjør jobben, men samtidig betyr det at Passat ikke lenger oppfyller kravet til “håndbrekk mellom forsetene ved øvelseskjøring. Ved siden av gearspaken finner du en lignende knapp, men den skjuler funksjonen “Hill holder”, når den aktiviseres slipper du at bilen glir i uønsket retning ved bakkestart. Bilen byr alt i alt på mange positive og nye detaljer, samtidig som den har tillitvekkende materialvalg og fin finish. Samlet sett vil vi derfor hevde at nye Passat setter en ny standard for klassen, og den vil derfor bli en målestokk for konkurrentene fremover. Når det gjelder den økonomiske vurderingen må det ikke glemmes at Passat har god andrehåndsverdi.

FØRERMILJØ = 9
Moderne, oversiktlig, nær perfekt sittestilling. Førermiljø på Audi-nivå.

PLASS = 9
Overbevisende benplass både foran og bak, samtidig testens største bagasjevolum.

KOMFORT = 8
I utgangspunktet god komfort, Sport-oppsettet trekker den noe ned.

KJØREEGENSKAPER = 9
Kjøreegenskaper nesten på høyde med Mondeo, bare små detaljer skiller.

YTELSER OG FORBRUK = 7
Raskest på papiret, når ikke helt opp til Mondeo i våre målinger. Ikke lavest forbruk.

SIKKERHET = 9
NCAP-test foreligger ikke ennå. All grunn til å forvente 5 stjerner. Kort bremselengde.

PRIS OG UTSTYR = 8
Basispris på det jevne i dette laget, høyt utstyrsnivå.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

Les videre:
- Ford Mondeo
- Mazda 6- Peugeot 407
- Saab 9-3
- Toyota Avensis
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS