Mazdas informasjonssjef Marina Maneas Bakkum

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6

Mazda6 MPS

Mazda6 MPS

Mazda6 MPS

Mazda6 MPS

Mazda6 MPS

Mazda med selvtenner

LIVORNO (BilNorge.no): Du vil ikke tro det, men i Europa var nesten annen hver nye Mazda i fjor en diesel. I Norge var dieselandelen ca. 0 prosent. Det skal endre seg, og BilNorge.no har vært først ute med å fortelle om den nye 2 liters dieselen.

Publisert Sist oppdatert

Mazda 6 var vel den første Mazdaen som ble bygget under det nye Mazda-regimet, og den er på en måte spydspissen i utvalget. Greit nok, de har en tidligere Le Mans vinner (fantastisk egentlig, der ligger de foran alle de andre japanerne), og de har sine sportsbiler, både MX-5 og de med rotasjonsmotorer. Men det er allikevel Mazda6 som er bilen med både volum og det som kan kalles Mazda-sjelen.

Nå er tiden inne til å overhale den, og det skjer ved både innvendige og utvendige forandringer. Utvendig betyr ikke så meget, bortsett fra at du ser det helt tydelig når du setter den gamle og den nye ved siden av hverandre, at det har skjedd noe. Akkurat det samme innvendig, uten at vi vil påstå at den face-liftede utgaven er unik på noen måte. At radio og cd nå lar seg betjene fra rattet, er liksom ikke noe gjennombrudd på en måte.

Men for eksempel er den nye sekstrinns gearkassen merkbar - ikke fordi jeg kan påstå at i forhold til forgjengeren… o.s.v, men fordi jeg kan påstå at den gearkassen jeg brukte i dag på landeveier i Toscana er en av de beste kassene jeg har skiftet gear med noensinne. Kjappe, ganske korte bevegelser, posistiv følelse på den måten at du får beskjed om når tannhjulene er på plass, men uten at noe sperrer. En gearkasse som får smilet frem.

Nå skal ikke dette være en "test", bare et første inntrykk fra en kyst der temperaturen i luften er nesten 40 grader, slik at det går også an å slå fast at aircondition-anlegget fungerer bra. Og at de nye dieselmotorene fungerer lytefritt. Det er to utgaver, begge på to liter, med henholdsvis 121 og 143 hester. De vil være på plass i Norge i løpet av november. Det er den svakeste som vil selge mest (kanskje så meget som 95 prosent), og i et normalt år vil nok dieselmotoren sitte i ca. 25% av bilene (65% av dem vil forøvrig være stasjonsvogner). Lydsvake og fleksible med et dreiemoment som tillot tilfredsstillende aks fra 70 km/t i sjette gear - det er positivt for de dovne. Men det går også an å kjøre den meget aktivt, virkelig hive gearspaken rundt, og da greier man til og med å provosere frem et lite motorbrøl nå og da. Men andre ord, også motoren klarer å fikse frem et lite smil.

Vi kommer til å bringe en omtale av den nye Mazda6 i neste utgave av BIL, men la oss allerede her avsløre de nye prisene, der man må huske på at nå er blant annet ESP og CD-anlegg standard:

Mazda 6 Sedan
1,8, 120 hk Comfort 254.900
Touring 264.900
2.0 147 hk Touring 299.900
2,3 166 hk Sport 358.900

2,0 DE 121 hk Comfort 304.900
2.0 DE 121 hk Touring 314.900
2.0 DE 143 hk Toruing 349.900
2.0 DE 143 hk Sport 368.900

Kombi koster 3.000 kroner mer, og for en stasjonsvogn må du øke på med 6.000 kroner. Du kan kjøpe to stasjonsvogner for ett automatgear, eller hvordan blir nå det? Automaten koster i hvert fall 12.000 kroner.
I bensinutgaven er forøvrig den bensindrevne så rett rundt hjørnet, at brosjyren allerede er ferdig produsert.

Powered by Labrador CMS