Designsjef Peter Birdtwistle

Europa-sjef James M. Muir

Mazda Sassou

Mazda Sassou

Mazda røper fremtiden

Mazda, med sin nye europeiske ledelse der James M. Muir står i spissen, holdt i dag en eksklusiv presentasjon av sin nye femårsplass som skal resultere i salg av 500.000 biler i 2010.

Publisert Sist oppdatert

500.000 biler er kraftig opp fra dagens nivå på 300.000, men disse tallene forteller i grunnen bare hvor mye Mazda har tapt. For også i 1991 solgte de 300.000 i Europa. Etter det var spørsmålet bare om Mazda i det hele tatt kom til å overleve.

I dag er det ikke tvil om det, og med de glimt vi fikk inn i fremtiden, er det mye som ser lyst ut – ikke minst på grunn av ledelsens ydmykhet. De deler gjerne gulvplassen hos forhandlerne med andre merker, og en av hovedoppgavene fremover er å gjøre forhandlerne fornøyde, er noe av det vi fikk vite.

Av konkrete ting som har interesse her fikk vi klar beskjed om at den spennende CX7 (som vi møtte som konseptbilen MX-Crossport i Detroit) kommer i produksjon og vil bli å finne i Europa i 2007.

Og en ny viktig B-segment skal baseres på Sassou, konseptbilen til Frankfurt-utstillingen som BilNorge.no fikk se for første gang i dag. Den vil også være på plass i 2007, og der er målet noe så ambisiøst som 100.000 biler pr år. Konseptbilen er tegnet i Europa av et team under ledelse av designsjef Peter Birdtwistle og gir åpenbare signaler om fremtidig designspråk.

Når vi i tillegg gjengir løftet om sterkere satsning på diesel, også for CX7 og Sassou når de blir aktuelle, burde også norske forhandlere kunne smile. De fikk for øvrig applaus fra ledelsen – Norge er et av de land der man ligger godt over Europa-snittet mht. markedsandeler.

Powered by Labrador CMS