Venter spent på avdukingen: Dag Asbjørnsen og Bogdan Lis

Daihatsu Copen

Daihatsu HVS

Daihatsu D-Compact

Daihatsu D-Compact

Daihatsu D-Compact

Daihatsu D-Compact

Viktig nytt for Daihatsu

Den norske organisasjonen bak Kia og Daihatsu har ambisiøse fremtidsplaner. I Frankfurt får de servert noen viktige produkter som skal hjelpe dem i kampen.

Publisert Sist oppdatert

I år selger Daihatsu rundt 33.000 biler i Europa. I år 2010 skal tallet være 100.000. Her er noen av produktene som skal hjelpe dem dit:

• Copen vises i Frankfurt. Det er en toseters åpen bil med motor på 87hk som vil komme til Norge i april. Det skal være en merkevarebygger og importøren regner med å selge fra 15 - 20 biler.

• Ny Terios vises i Frankfurt under navnet D-Compact. Fabrikken kaller det for en prototype, men ingen er i tvil om at når bilen lanseres i april 2006, vil den erstatte dagens Terios. Bilen er 4,05 meter lang og betydelig bredere enn dagens modell. Den kommer med en 1,5 liters motor – blir femseter og vil ha moderne firehjulstrekk. Det skal bli den mest solgte Daihatsu i Norge med fra 350 til 400 biler i året.

• Sirion kommer med firehjulstrekk i april neste år – og da blir modellen relansert.

• UEV er kodenavnet på en ny modell fabrikken arbeider med. Det er en erstatter for dagens YRV – 3,80 meter lang – ”firkantet som en geitost – men ”tøff i følge de som har sett bilen. Den vises første gang på bilutstillingen i Tokyo i oktober, og det er usikkert om bilen kommer til Norge. Det skjer bare om den har firehjulstrekk.

• Gino blir navnet på en ny minibil. Den får neppe firehjulstrekk, og er dermed uinteressant for Norge.

Daihatsu viser i Frankfurt en helt ny 2-sylindret 2-takts dieselmotor. Den skal egne seg strålende for små biler med begrenset plass til motor. Det er ikke endelig klart i hvilke modeller man vil levere motoren.

Hybridbil kommer også fra Daihatsu. Det blir i en 2 seters sportsbil som foreløpig bærer kodenavnet HVS. Den er også avslørt i Frankfurt.

Powered by Labrador CMS