Golf GT 1.4 TSI: Morsom gavepakke

Man skulle nesten tro at Golf GT er utviklet med tanke på smutthull i det norske avgiftssystemet. Klarer du deg med 170 hk i stedet for 200, slår staten av 62.000 kroner på avgiften – og bilen er morsom å kjøre.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen Golf GT 1.4 TSI

Først publisert i BIL 5 - 2006.

Hemmeligheten ligger i motoren. Et slagvolum på 1390 ccm er noe man
normalt finner på snille og praktiske småbiler. At Volkswagen greier å hente 170 hestekrefter ut av et slikt volum, er det som gjør susen. Spesielt når det i tillegg holder vekten på bilen nede.

Betegnelsen GT forplikter, og VW-ingeniørene kan med rette klistre denne betegnelsen til både front og hekk på bilen. For her er det både dreiemoment og effekt som virkelig gjør bilen sportslig. Ikke like rå som en GTI, men absolutt spennende. Spesielt med tanke på at du har spart nesten 80.000 på innkjøpsprisen – selv når du kjøper det utstyret som skiller en GT fra en GTI. Vi snakker bare om bagateller som Climatronic, 8 høyttalere i stedet for 4, lys- og siktpakke og tåkelys. Pluss på 9200 kroner på basisprisen, så har du også dette utstyret på plass. Da mangler du bare Recaro-stoler og noen små detaljer.

Det er kombinasjonen av kompressor og turbo som gir motoren så sportslige egenskaper. Kompressoren sørger for at motoren får nok luft ved lave turtall, etter hvert som turtallet øker overtar turboen. Maks effekt oppnås ved 6000 omdreninger, men rødmerket og sperra sitter først ved 7000. Det saftige dreiemomentet gjør at du lett foretar forbikjøringer på høye gear – ikke ulikt egenskapene i en moderne dieselmotor. Dieselstøy er herlig fraværende, i stedet kan du hygge deg med godlåt og hvin fra kompressor og turbo. Doble uttaksrør sørger også for at de utenfor hører at du kjører noe annet enn en vanlig 1,4-liter.

Som en GTI er også GTmodellen utstyrt med sportsunderstell (senket 15 mm), sportsseter, sportsratt, samt gearkule og håndbrekk med skinndekor. Standard er også GTI-bremser og 17-tommers felger. På instrumentpanelet har du en ladetrykksmåler som viser når kompressor og turbo er i aksjon. For å hjelpe deg med å tøyle hestene på glatta er Golf GT utstyrt med et vinterprogram som aktiviseres via en W-knapp på midtkonsollen og som sørger for mykere akselerasjoner. Lett å slå av der saltet har gjort sin virkning.

Vil du ha en GT med DSG gearkasse får du det fra juli. Vil du ha denne motoren i en annen VW-modell vil mulighetene for det øke i tiden fremover, for snart er den tilgjengelig i Jetta og Touran. Motoren kommer også i en snillere 140 hk utgave som blir enda mer tilpasset norske avgifter. Og selv om regjeringen bestemmer seg for å gjøre avgiftene utslippsbaserte, vil disse motorene komme gunstig ut. Snittforbruket for en Golf GT er 0,72 liter på mila, det samme som en 1,6-liter med 102 hk.

Golf GT kommer også i en utgave med 170-hesters dieselmotor, men da må du bla opp 55.000 ekstra. Spørsmålet er også hvor mange som velger GTI nå som de kan få både en GT og et par fine feriereiser for det samme beløpet.

Kort om bilen:
Pris, basis (3-dørs): kr 287.250.
Pris prøvekjørt: kr 313.390.
Motor: 4-sylindret rekkemotor med kompressor og turbo, 1390 ccm, 125 kW (170 hk) v/6000 o/min, 240 Nm v/1750-5000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH 420 x 176 x 148 cm. Akselavstand: 258 cm. Egenvekt m/fører: 1302 kg. Tillatt totalvekt: 1850 kg.
Dekk: 225/45-17.
Bagasjerom: 350-1305 liter (VDA)
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 7,9 sek.
Toppfart: 220 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,72 l/mil
CO2-utslipp: 173 g/km

Powered by Labrador CMS