Opel Antara
Opel Antara
Opel Antara
Opel Antara

Antara i ferdig form

Den ble ikke like ekstrem som konseptbilen med samme navn fra Frankfurt 2005, men i følge Opel har Antara egenskaper som gjør den til mer av en crossover enn en SUV.

Publisert Sist oppdatert

På høy tid

Den blir del av en stor søskenflokk som i tillegg til Chevrolet Captiva inkluderer modellbetegnelser fra både Saturn og Holden. Det er et viktig segment Opel nå kaster seg inn i, og totalt har markedet for såkalte crossovere og SUV’er økt sin markedsandel i Europa fra tre til seks prosent siden 1998.

Tradisjonelt er dette en kjøretøygruppe dominert av japanske og koreanske produsenter, så det er på høy tid at også de europeiske produsentene kommer på banen. Skjønt europeisk – bilen skal produseres av den asiatiske GM-armen, det tidligere Daewoo.

Tre ble fem
Mens konseptbilen var en 3-dørs tøffing har produksjonsutgaven naturlig nok fem dører. Den har mange trekk hentet fra andre Opel-modeller mens de nedre regioner av bilen har fått plastdetaljer som gir et inntrykk av robusthet.

Bilen har relativt kompakte mål med en lengde på 4,57 meter, en bredde på 1,85 og en høyde på 1,70 meter. Det gjør den for eksempel 10 cm lenger og 4 cm bredere enn en Grand Vitara og 17 cm lenger enn en RAV4.

Interiøret skal gi deg følelsen av å kjøre en moderne sedan. De sportslige setene har en høy sitteposisjon, og alle kontrollorganer og instrumenter er logisk plassert rundt førerplassen.

Mest diesel
I første omgang skal Antara tilbys med tre alternative motorer. Toppmodellen får en 3,2-liters V6 med 224 hk koblet til en automatkasse med ActiveSelect-funksjon. Mest populær blir nok bilen utstyrt med 2,0-liters dieselmotor som byr på 150 hk koblet til en 5-trinns manuell gearkasse eller, mot pristillegg, den samme automatkassa som for V6-motoren.

Det tredje motoralternativet er en 2,4-liters bensinmotor som yter 141 hk. Den intelligente firehjulsdriften kombinerer i følge Opel fordelene med forhjulsdrift med de som permanent AWD byr på. En elektronisk styrt elektrohydraulisk differensial skal sørge for optimal distribusjon av kreftene i ulike situasjoner.

ESP pluss
Drivlinjene er fullt integrert med Antaras avanserte ESP-system. Standard funksjoner inkluderer HBA (Hydraulic Brake Assist), ARP (Active Rollover Protection) og DCS (Descent Control System) som trygt tar deg ned bratte bakker i konstant hastighet som du selv velger med gasspedalen. Som tilleggsutstyr får du også bilen levert med TSA (Trailer Stabilization Assist) som hjelper deg med å holde en henger i sjakk.

Antara får sin Europa-debut på høstens Paris-utstilling og leveransene starter helt mot slutten av året.

Powered by Labrador CMS