-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Chiptuning kan koste flesk
På websider om Volkswagen myldrer det med tilbud og kommentarer om å tune motoren. Interessen ser ut til å være enorm og mange kunne tenke seg å få flere hestekrefter ut av sin dieselmotor. Det skal for eksempel være meget enkelt å øke effekten på en 1,9 liters dieselmotor fra 105 til 140 hk.
Men Harald A. Møller A/S godkjenner ingen form for tuning eller trimming. Et forhold som mange ikke tenker på er tilpasningen mellom motor og gearkasse. Økes motorens effekt, vil det kreve en gearkasse som også tåler mer. Skal man derfor gjøre alt riktig, bør man skifte gearkasse når motoren får mer effekt.
- På våre bensin turbomotorer og TDI dieselmotor har vi den senere tid registrert et større omfang av ødelagte gearkasser som følge av chiptuning, sier informasjonssjef Paul Hegna i Harald A. Møller. Kostnadene ved en slik reparasjon vil være mellom 50 og 100 000 kroner.
- Alle våre Volkswagen motorer har i dag en reservekapasitet når de blir levert fra fabrikken. Det er denne reserven som tas i bruk ved chiptuning. En vesentlig økning av motorkraft kan medføre at resten av drivlinjen går i stykker.
- Alle VW modeller er satt opp med et balansert forhold mellom motorkraft, bremser og understell for å gi optimale kjøreegenskaper og sikkerhet. Ved å kun øke motorkraften vil dette medføre redusert kjøresikkerhet og dårligere kjøreegenskaper.
- Om biler chiptunes, bortfaller all garanti på motor og drivlinje og kunden må dekke alle kostnader ved reparasjon selv. Våre verksteder vil fort oppdage om en bil har vært chiptunet.
- Harald A. Møller tar sterk avstand for all form for chiptuning da dette ødelegger bilens kjøresikkerhet og driftskvalitet.