Dagen før Paris-dagen

I morgen starter pressedagene for Paris-utstillingen. Lørdag slippes de første av halvannen million besøkende inn. Hva blir de store sakene i tillegg til de 45 verdenspremierene vi er lovet?

Publisert Sist oppdatert

Lang seanse

Hva vi journalister ofte glemmer er at bilutstillinger er et salgsverktøy, rettet mot bilkundene. Etter at Paris-utstillingen la om åpningstidene sine slik at hele arrangementet strekker seg over mer enn 14 dager, og til sammen 3 weekender, regner arrangørene her med mer enn halvannen million av dem.

Det de vil få se er et omfattende utvalg nye biler, sammen med – blir vi lovet av arrangørene – til sammen 45 verdenspremierer.

Smugtitt

Men journalistene får mer i tillegg. Såpass mye at det kanskje kan tilgis oss at vi tror utstillingen er laget for oss.

Det begynte allerede tidlig i uken, med uoffisielle briefinger fra industri-topper. I dag skjer de første forhånds-presentasjoner ute på byen, så de bilene som blir vist underhånden blir kjørt på plass på messen i natt.

Og i morgen starter den første pressedagen med pressekonferanse hos GM Europa kl. 9. Deretter går det slag i slag hele dagen, 32 pressekonferanser skal man gjennom, de fleste er tildelt 15 minutter av arrangørene slik at de som virkelig har noe å si skal sannelig snakke fort.

Men det er mer enn bare biler vi også kan vente oss. De tingene er jeg er ekstra spent på er:

GM/Renault/Nissan-samarbeidet

Partene har satt en frivillig deadline til 15. oktober. GM-sjef Rick Wagoner og Renault/Nissan-sjef Carlos Ghosn skal møtes her i Paris. Kommer vi til å få noen signaler om hvilken retning samtalene tar?

Kinabiler

Både Great Wall (med sin Hover og sin K2 pickup) og Landwind (med sin gamle Frontera og sin lille MPV prototype og sitt salgsmål på 2000 biler i Frankrike neste år) er her.

Men kommer vi til å høre mer om distribusjon av kinesiske biler i Europa nå som det er kjent at både Daimlerchrysler og Fiat ser på slike løsninger?

Utsatt Twingo

Hva blir Renaults argumenter for å utsette Twingo? Eller, sagt på en annen måte, hvordan kan de forklare at den nye Twingo ser for dårlig ut (restyling later til å være forklaringen) uten samtidig å fortelle at Modus aldri skulle være sluppet ut på markedet?

Nye motortyper

Det kommer sikkert til å dukke opp enda ”renere motortyper, nå som datoen for europeiske bilfabrikkers frivillige CO2-mål nærmer seg.

Men selv er jeg mest spent på Hondas nye dieselmotor-teknologi. Ammoniakk i katalysatoren blant annet, for å redusere NOx’ene til ufarlig NO.

PSA uten Folz

Meget overraskende kunngjorde Peugeot/Citroën-sjefen Jean-Martin Folz nylig at han vil gå av til årsskiftet. 60-åringer gjør ikke slik i Frankrike, i hvert fall ikke uten å ha oppdratt en kronprins.

Men noen åpenbar arvtaker til dette samarbeids-geniet (etter prosjekter med Ford, BMW, Fiat og Toyota, jobbes det nå med et Proton-samarbeide) finnes ikke. Kommer vi til å få høre at et medlem av Peugeot-slekten kommer til å overta?

Franske 4x4-biler

Det kommer en konseptbil som viser hvilken vei Renault har valgt for å gi markedet en 4x4 modell. H 45 er kodenavnet, det er en bil som er basert på Nissan X-Trial og som er utviklet av Renaults koreanske partner Samsung.

Peugeot Citroën kommer ikke til å vise noen antydninger, men de har for lengst sagt at det kommer en, basert på Mitsubishis nye Outlander.

Her møter vi en av fransk bilindustris største unnlatelsessynder. I fjor ble det solgt 120 000 slike biler i Frankrike, de fleste asiatiske. Og dette segmentet økte 15 % i et marked som økte med 2,7%. Citroëns og Peugeots modell vil bli vist i Genève til våren, Renaults ligger nok ennå et helt år unna (Frankfurt 2007?)

Franske veteraner

Paris-utstillingen har alltid hatt sine spesialinnslag. Forrige gang var det biler i tegneserier. Denne gang er det Veteraner, med en helt spesiell vri. 60 biler som aldri har vært vist sammen er hentet fra 25 franske bilmuseer og stilles ut på 5000 kvm. Et must for nostalgikere.

Følg med på BilNorge.no så kan du ta del i det hele. I Paris er Jon Winding-Sørensen og fotograf Rune Myhre mens Terje Ringen styrer hjemmeredaksjonen.

Powered by Labrador CMS