Nissan X-Trail 2.0 DCI

Testens kraftigste motor kombinert med et fint 4WDsystem gjør at offroadløypa takles lett. Prisen derimot, skaffer lite poeng.


Publisert Sist oppdatert

Nissan X-Trail

Innledning

Nissan X-Trail er en helt ny bil nå i høst – selv om det ikke ser slik ut. Nissan har nemlig fulgt velkjente veier i sin formgivning av nykommeren, kanskje av frykt for å støte fra seg eksisterende kunder.

Ettersom de synlige inngrepene er moderate, kan ikke den nye X-Trail på noen måte kalles en revolusjon – men under skallet er endringene desto mer betydningsfulle. For eksempel er chassiset 30 prosent stivere enn før, noe som er ett av bidragene til at bilen i større grad enn sine testkonkurrenter kommer seg gjennom vår innlagte offroadløype uten problemer.

Vi har understreket at biler av typen "SUV-light" som vi kjører her, ikke har noe i terrenget å gjøre. Når bilene har et enkelt 4WD-system som slår seg inn når et hjulpar spinner, og ikke minst at bilene mangler reduksjonsgear, vil det fort lukte svidd clutch når grøftene blir for store eller bakken for glatt.

Men, i den grad noen av testens deltakere kan takle uveisomt terreng, er det X-Trail som kommer nærmest. Det helautomatiske 4WD-systemet med låsefunksjon, kalt All Mode 4x4i, sørger for å samkjøre ESP og ABS med motorstyringen, og dermed fordeles kreftene dit de gjør best nytte for seg på løst og ulendt underlag.

De mest synlige endringene finner vi i interiøret. Instrumentene var tidligere midtstilt på dashbordet, noe som er uvant for de fleste, og en smule upraktisk. Nå er de flyttet til mer "normal" plassering i siktlinjen foran føreren. Førermiljøet innebærer alt i alt et kjempeløft fra forgjengeren, og det er lett å finne seg til rette.

Sittekomforten har fortsatt litt å gå på, blant annet fordi vår testbil er utstyrt med skinnseter som er litt for glatte til å gi fullgod sidestøtte i ryggen. Venstrefoten plasseres på en bred fothviler, men den er i korteste laget til å romme skostørrelse 43. Midtkonsollen sørger for god sidestøtte for høyrebenet. Bilen har vokst 17,5 cm i lengderetningen, noe som kommer både baksetepassasjerer og bagasjeplass til gode.

Med utstyrsnivå LE er XTrail i utgangspunktet en godt utrustet bil. For eksempel er den alene blant testbilene om å ha Downhill Drive Support (DDS), en funksjon som er kjent fra blant andre Land Rover under betegnelsen Hill Descent Control. DDS høyner kjøresikkerheten ved å bringe bilen kontrollert ned bratte bakker når bilen beveger seg utenfor allfarvei.

Vår testbil er dessuten spekket opp med tilbehør for drøyt 35.000 kroner, blant annet xenonlys, navigasjonssystem og ryggekamera. Dermed plasserer X-Trail seg som den nest dyreste i testen – testens sterkeste motor betyr mye avgifter til staten. Med det faller den ned fra pallens topplass og må ta til takke med en delt sølvmedalje i denne tevlingen.

FØRERMILJØ 8
Et løft fra forgjengeren, men ikke optimale seter.
PLASS 8
Et løft fra forgjengeren, men ikke optimale seter.
KOMFORT 8
Mer sportslig enn komfortabel, ikke best sittekomfort.
PÅ VEIEN 7
Stabile kjøreegenskaper. Mangler litt på styrefølelse.
I OFFROADLØYPA 7
Best i test i denne disiplinen. Et snev av terrengegenskaper.
MOTOR/FORBRUK 6
Kraftigste motoren, men også høyest forbruk.
SIKKERHET 8
Foreløpig ikke NCAP-testet, får minst fire stjerner. Har alt som trengs.
PRIS/UTSTYR 5
I overkant dyr på grunn av motoren. Bra utstyrsnivå.
SUM 57

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.


LES VIDERE:
- Honda CR-V- Jeep Patriot
- Mitsubishi Outlander
- Peugeot 4007
- Toyota RAV4
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS