Vårt valg

Publisert Sist oppdatert

Innledning

Månedens testbiler har mange
likheter: De har dieselmotor, de
har bedre fremkommelighet enn
vanlige stasjonsvogner, alle har
ESP, og alle har 6-trinns manuell
gearkasse. De fleste er sikret
grei adkomst til og fra hytta selv
om veien er glatt eller bratt.
Likevel kan vi slå fast, etter å ha
lagt testturen innom offroadløypa
på Våler-banen: Ingen av
disse bilene kan kalles terrengbiler.
Det ble meget jevnt blant de
fire første. Mitsubishi Outlander
mangler bare to poeng opp til
toppen, Toyota RAV4 og Nissan
X-Trail bare ett. Outlander falt
fra en pallplass i offroadløypa.
X-Trail er i overkant dyr på
grunn av sin sterke motor, mens
RAV4 scoret litt for lavt i
offroadløypa og viste noe høyt
testforbruk.
Nissan X-Trail står for en
optimal kombinasjon av fremkommelighet,
plass og komfort.
Den vil være et naturlig førstevalg
hvis evnen til å trekke på
alle fire er viktig – og den er
førstevalget til et mindretall av
testlaget. Det er først og fremst
når det gjelder kjøreegenskaper
på landeveien at X-Trail ikke
når helt opp til testvinneren. Honda CR-V er vinneren når
du ikke vektlegger offroadegenskaper
– og nettopp det at
de ikke har noe i terrenget å
gjøre har vi jo allerede understreket
som et poeng med disse
bilene. Flertallet i testlaget
holder CR-V som sin personlige
favoritt, og når også poengsammendraget
underbygger dette er
det ingen tvil om at Honda
klatrer øverst på pallen i denne
testen.

LES VIDERE:
- Honda CR-V- Jeep Patriot
- Mitsubishi Outlander
- Nissan X-Trail
- Peugeot 4007
- Toyota RAV4
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS