Peugeot 407 SW 2,0 HDI ST Sport Aut.

Fin motor og god sikkerhet er ikke nok. Peugeot 407 har rett og slett for lite bagasjerom.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 407

Innledning

Peugeot 407 SW har ikke blitt den salgssuksessen som importøren håpet på da bilen debuterte i Genève i 2004. Det ble for eksempel solgt dobbelt så mange Saab 9-3 som Peugeot 407 i Norge i fjor, og tre ganger så mange Mondeo – for ikke å snakke om Avensis og Passat, hvor salgstallet lå 6–7 ganger så høyt. En av grunnene til det, er at lasterommet er blant de mer beskjedne i denne klassen.

Kundene som velger stasjonsvogn vil ha god bagasjeplass til fritid og jobb, mens lastevolumet i 407 er 90 liter mindre enn i Mazda6, 100 liter mindre enn i Vectra og 120 liter mindre enn i Mondeo. Vi snakker da om bilen som femseter. Selv om bagasjerommet er ryddig, og har rette sidevegger som gjør det enklere å utnytte plassen effektivt ved stabling av kofferter, er volumet for lite.

Da bilen var ny, skrev vi at det var overraskende at Peugeot til de grader har prioritert form fremfor funksjon. Den ekstremt lange fronten, med over en meter overheng foran forakselen, har faktisk gitt et bagasjerom som er 100 liter mindre enn i forgjengeren Peugeot 406.

Plassen rundt førermiljøet er upåklagelig, med rikelig reguleringsmonn i setet og med de fleste funksjoner logisk plassert. Instrumentklokkene er imidlertid vanskelige å lese, både med og uten belysning. Panelet på midtkonsollen har knapper som er for små og for mange til at de gir god oversikt.

Selv om det er langt frem til frontruta, bidrar ikke dashbordet til å gi noe storbilpreg, det er oppdelt med skarpe vinkler og små flater som gir et rotete inntrykk. Et enormt glasstak sørger imidlertid for mye lys i kupeen. En motordrevet gardin i taket stenger ute sollyset når det trengs, men ulempen med glasstaket er at det stjeler takhøyde, spesielt i baksetet.

Motoren, identisk med den som sitter i både C5 og Mondeo, er sterk nok til å gi den 1,6 tonn tunge bilen god fleksibilitet i kombinasjon med automatgear. Styringen er ganske presis, den gir brukbar styrerespons. Fjæring og demping er en storbil verdig – så lenge du kjører på god landevei. Som sin lillebror 308 har 407 problemer med å vise seg fra sin beste side på ujevn vei. Hjulopphenget slår merkbart over skarpe skjøter, men over "vanlige" ujevnheter som slitt og rufsete asfalt oppfører bilen seg mer behagelig og komfortabelt. På grusvei viser den tendenser til stepping, uten at det er dramatisk.

Subjektivt oppfattet er det noe romlestøy i 407, naturlig nok mest fremtredende på slitt asfalt, men desibelmåleren viser at støynivået ligger midt på treet ved landeveiskjøring og blant de laveste i testen ved akselerasjon. Alt i alt bedømmer testlaget at komforten ligger på linje med Vectra, altså ikke helt i toppen.

Automatgearet bidrar til at basisprisen ligger i overkant av 400.000 kroner. Dessuten sørger et rikholdig utvalg av ekstrautstyr for å løfte prisen med ytterligere 50.000 kroner.

FØRERMILJØ 5,8
Ikke den beste oversikten, noe rotete.
PLASS I KUPÉ 6,8
Ikke den beste oversikten, noe rotete.
BAGASJEPLASS 6,5
En av bilens svake sider. Nest dårligst i testen.
KOMFORT 6,9
Bra sittekomfort foran, dårligere bak. Kjørekomfort på det jevne.
PÅ VEIEN 5,8
Storbilfølelse på god asfalt, ikke like god på dårlig vei.
MOTORYTELSE 7,0
Midt på treet, svak fra 0 til 100. Bedre mellomakselerasjon.
FORBRUK 8,0
Akseptabelt normalforbruk, høyest testforbruk.
SIKKERHET 9,0
Fem EuroNCAP-stjerner og 35 poeng er blant de bedre.
PRIS 7,5
På det jevne. Litt billigere enn Vectra, men også mindre hk.
UTSTYR 7,5
Bra utstyrsnivå, automat og navigasjon.
SUM 70,8
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Citroën C5
- Ford Mondeo
- Honda Accord- Mazda6- Opel Vectra
- Renault Laguna
- Saab 9-3
- Toyota Avensis
- Volkswagen Passat
- Konklusjon- Tekniske data

Powered by Labrador CMS