-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Drøm og virkelighet
Når Peugeot lanserer sin nye 308 på høstens Frankfurt-utstilling, står den side om side med en bil tuftet på drømmer. Her er 308 RC Z Concept.
Klikk HER for alt fra Frankfurt!
Det var en bil med fokus på kjøreglede og følelser, lett og effektivt, og samtidig miljøvennlig, Peugeots designere fikk i oppdrag å konstruere. Resultatet ble 308 RC Z, en 2+2 coupé med smarte løsninger.
Aluminiumskomponenter er benyttet for å holde vekten så lav som mulig. Det samme gjelder lette materialer som polykarbonat og karbonfiber.
Mye felles
Siden 308 sto modell for konseptet var det naturlig å integrere elementer fra denne, både designtrekk og komponenter. Lengden er den samme, coupéen er 25 mm bredere mens høyden er mer beskjedne 1,32 meter – gode forutsetninger for en sportslig coupé.
Selv om bilen har bakseter, egner nok disse seg best som ekstra bagasjerom. Velger du å felle ned setene skal det i følge Peugeot være mulig å plassere enten en mountain bike eller et sett meg golfkøller i bagasjeavdelingen. Ikke spør meg hvordan.
PSA + BMW
Motoren er en frukt av samarbeidet mellom PSA og BMW – en 1,6-liters THP-motor. Motoren, som i 207 RC og Cooper S yter 175 hk, er her tunet til å levere 218 hk. Maks dreiemoment er 280 Nm (300 Nm med overboost).
Motoren er koblet til en 6-trinns manuell gearkasse og kan friste med ytelser som 0 – 100 km/t i løpet av 7,0 sekunder, en potensiell toppfart på 235 km/t mens den klarer seg med et snittforbruk på 0,67 liter på mila. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 160 g/km.
Som alle konseptbiler er 308 RC Z et laboratorium for utprøving av nye ideer. Noen av disse blir å finne i produksjonsbiler mens andre forblir drømmer. Den som drar til Frankfurt i september kan fordyper seg i Peugeots drøm som kan bli en mulig utfordrer til for eksempel Audi TT. At 308 kommer i flere former enn kombikupé, er i alle fall sikkert.