-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Kremen av kompakt-SUV
Tidligere har Tiguan og Kuga vunnet hver sin SUV-test hos oss – derfor lot vi begge utfordre Subaru Forester, en bil som kom i ny drakt høsten 2008 i et marked hvor det er meget tøff konkurranse. Testen ga en uvanlig klar vinner.
(Denne testen sto på trykk i Bil nr 5/2009. Vær klar over at det på et senere tidspunkt har kommet en ny utfordrer i denne klassen, nemlig BMW X1 xDrive. Den har vi testet mot Tiguan og Kuga, og dette kan du lese om i Bil 1/2010.)
I løpet av høsten og vinteren har det blitt mindre politisk korrekt å kjøre SUV. I denne testen handler det riktignok om «SUV-light», biler med lavere vekt og enklere 4WD-system enn de store, «ekte» firehjulstrekkerne – men de er likevel ingen sparebøsser, akkurat.
Alle de tre testbilene mangler reduksjonsgear, så de har ingen ting i terrenget å gjøre – vi snakker her egentlig om stasjonsvogner med høyere bakkeklaring.
Hvis du ikke har behov for verken bakkeklaringen eller firehjulstrekk, velger du vel heller en vanlig stasjonsvogn – det er jo bedre plass til både bagasje og passasjerer i for eksempel Mondeo og Passat.
I styrehuset
Alle tre testbilene har oversiktlige og ryddige dashbord og instrumenter, men de representerer to forskjellige stilretninger når det gjelder førermiljø.
Forester og Tiguan står for det tradisjonelle, med mørke overflater og en smule traust design. Kuga har friskere utseende, men den blanke midtkonsollen gir til overmål et plastaktig preg. Dette er et spørsmål om smak og behag.
Det er lite å utsette på innstillingsmulighetene på førersetet i disse bilene, både høyde- og lengdereguleringen er rikelig. Den eneste merkbare forskjellen finner vi i fothvileren for venstrefoten. Den er helt prima i Tiguan, noe mer puslete i Kuga og i korteste laget på Forester.
Kuga og Forester gir en viss grad av «badekarfølelse» – på grunn av forholdsvis høyt dashbord får vi en følelse av å sitte lavt.
Sikten fremover hindres bare i liten grad av A-stolpene i alle tre, men sikten bakover er noe dårligere i Kuga på grunn av lavere vinduer både på sidene bak og i bakluka.
Tiguan er den eneste av testbilene som har tradisjonell tenningsnøkkel med tenningslås på rattstammen. Både Kuga og Forester har start/stopp-knapp på dashbordet.
- Testvurdering og poeng Ford Kuga
- Testvurdering og poeng Subaru Forester
- Testvurdering og poeng Volkswagen Tiguan