-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Downsizing i GTS
Cayenne GTS er entusiastenes favoritt, ikke minst grunnet motoren. Nå blir det andre boller.
GTS-utgaven er den mest sportslige i Cayenne-familien. Det betyr ikke at den har mest pulver – det er forbeholdt Turbo-utgavene – men den har et sportslig chassis og en rekke sportslige detaljer i eksteriør og interiør som tiltaler entusiastene.
Og, ikke minst, den har et herlig lydbilde takket være en normalt pustende 4,8-liters V8-motor.
Jeg husker med glede tilbake på en dag jeg tilbragte på Ascari-banen med denne motoren, da plassert i Panamera GTS. Maken til symfoni skal man lete lenge etter!
Minus to
Nå er en epoke over, og selv GTS-entusiastene må finne seg i at V8-maskinen byttes ut med en 3,6-liters V6 biturbo. Stadig strengere utslippskrav fremtvinger denne løsningen.
Den herlige V8-lyden blir borte, men kjenner vi Porsche rett klarer de å få godlyd ut av sekseren også. Og manglende slagvolum blir mer enn kompensert for av turboteknologi.
Sammenlignet med forgjengeren får nye Cayenne GTS 20 flere hester (440) mens maks dreiemoment stiger med 85 Newtonmeter til 600 Nm. Samtidig er forbruk og utslipp redusert.
Det gjør at akstiden (0-100 km/t) kappes med et halvt sekund og ender på 5,2. Toppfarten er 262 km/t. Porsche lover «kjøttfull» lyd i kjent stil gjennom sportseksosen – uten å ha hørt resultatet er jeg langt fra sikker på om alle er enige.
Cayenne GTS ligger cirka to centimeter nærmere asfalten enn en vanlig Cayenne. Uavhengig av om du velger stål- eller luftfjæring er chassiset vesentlig mer sportslig satt opp. Bremsene er hentet fra Cayenne Turbo og har skiver med en diameter på 390 mm foran (358 mm bak).
Basismodellen av Cayenne får også en Euro6-oppdatering. Den har den samme V6-motoren som GTS, dog uten pustehjelp. Her yter den 300 hk, gjør 0-100 km/t på 7,7 sekunder og har en toppfart på 230 km/t.
Forbruket synker til 0,92 l/mil (-0,07) og CO2-utslippet er 215 g/km, en reduksjon på 21 gram.
De oppgraderte modellene debuterer i Los Angeles og kommer på markedet i første kvartal 2015.