E85 – det nye miljøordet

E85 er ingen nye Europavei. Det er miljødrivstoffet. Så du kan like godt vende deg til betegnelsen først som sist. For i tiden som kommer vil E85 bli like viktig som bensin og diesel.

Publisert Sist oppdatert

E85 er drivstoff til biler – miljødrivstoff som alle med grønn profil omfavner. 85 prosent biologisk fremstilt etanol blandet med 15 prosent bensin. Det er ikke drivstoffet som skal redde verden fra undergang – men det er en erstatning for bensin og diesel som vil komme i salg landet rundt. E85 er det grønne drivstoffet

Sverige har hatt det i noen år. Nå kommer det også til Norge. For det er veldig politisk korrekt å si ja til miljødrivstoff:

• Regjeringen ønsker at biodrivstoff (E85) skal komme i salg på alle store norske bensinstasjoner

• Drivstoffet blir avgiftsfritt

• De som bruker en bil som kjører på E85, kan få vesentlig mindre skatt for bruk av bilen. Og de bedriftene som velger biler med biodrivstoff, får skattefordeler

• Reglene som gjør at etanol må tilsettes et kjemisk produkt (slik at det ikke kan drikkes) blir fjernet

• Resultatet er at det blir mange kroner å spare på å bruke biodrivstoff – for miljøets skyld.

Fornybar energikilde
Fordelene med E85 er i første rekke at drivstoffet består av 85 prosent etanol. Etanolen er ikke råoljebasert, men produsert fra trevirke, planter eller roer (sukkerroer). Dermed er det en fornybar energikilde.

Norge har i dag avgifter som setter en effektiv stopper for at norske bilister skal kunne tanke det miljøvennligere E85 på tanken. Det er to sperrer:

• Avgiften på etanol som drivstoff for biler er den samme som for bensin.

• Norske myndigheter krever at etanol tilsettes et kjemisk produkt som gjør at det ikke kan drikkes. Etanol er jo sprit.

Blandet med bensin er det verken mulig å drikke eller skille etanolen fra bensin. Men skal E85 selges i Norge, må kravet om kjemisk tilsetning fjernes. For bilmotoren kan skades om bilen får etanol tilsatt kjemikalier.

Må være avgiftsfri
Skal norske bilister vurdere å kjøpe en bil for E85, må drivstoffet være billigere – mye billigere som i Sverige

- Det bør være en meget enkel sak for myndighetene å sløyfe avgiften på etanol som drivstoff til biler, sier informasjonssjef Egil Otter i NAF. Han mener Norge nå sinker utviklingen og at det er nesten utrolig at ikke norske myndigheter har fulgt svenskenes eksempel.

- Vi har nok av skogsavfall som kan brukes til fremstilling av etanol. Skal Norge kalle seg en miljønasjon, må dette drivstoffet få avgiftsfritak og alt bør legges til rette for at norske bilister kan være like miljøbevist som svenskene.

Myndighetene må ut av tenkeboksen. For på rekordtid ”snakket noen sammen”, og en av de siste sakene Regjeringen Bondevik fremmet, var ønsket introduksjon av biodrivstoff. Regjeringen Stoltenberg kunne ikke være dårligere, og i Soria Moria erklæringen heter det ”Regjeringen vil igangsette et introduksjonsprogram for bruk av biodrivstoff i tråd med EU-direktiv 2003/30/EF”.

4 kroner billigere
i Sverige selges det mer og mer E85. Den er nemlig rundt 4 kroner billigere pr liter enn bensin. Etanoldelen i drivstoffet er avgiftsfri. Det må den også være, for en bil bruker rundt 30 prosent mer drivstoff om bilen tankes med E85.

I tillegg har svenske myndigheter gitt store skattefordeler til de bedrifter som kjøper miljøbiler til sine ansatte. I flere byer er det også gratis å parkere i sentrum om du har en miljøbil, og det er snakk om at de skal få gratis passering av bomstasjoner.

Tre har…
Ford har vært og er fortsatt pioner når det gjelder biler for E85. De har foreløpig løsningen bare for Focus, men det kommer trolig også for Mondeo.

Saab klarer å utnytte E85 for å gi sine biler ekstra effekt. Bio-etanol er på 104 oktan, og det klarer Saab å omsette til ca 20% mer effekt i sine nye modeller med turbomotor.

Sist ut er Volvo som nå tilbyr Flexi-Fuel for sine modeller S40/V50. Volvo har fra tidligere bi-fuel modeller som kan kjøres på bensin og gass.

…mange har ikke
Men store produsenter som VW, Toyota, Mercedes, Opel og alle de andre har det ikke. Honda og Toyota satser alt på hybrid – og spør du etter biler for bio-etanol hos andre produsenter, vet de knapt hva det handler om. I Brasil har biler kjørt på 100 prosent etanol i mange år.

Til aksjon
Nå har bilimportører med biler for E85, bilorganisasjonene og miljøorganisasjonene satt seg sammen og lagt en plan for lansering av biodrivstoff også i Norge. De mener myndighetene har sagt så mye ”ja at det bare er et tidsspørsmål om når drivstoffet finnes på en bensinstasjon nær deg. Regjeringen har sagt at de i forbindelse med statsbudsjettet for 2007 skal komme med nye regler for avgift på biler. De som har biler for E85, er ikke villig til å vente på 2007 – de vil lansere nå!

DU FINNER MER OM MILJVENNLIG DRIVSTOFF OG BILER PÅ DENNE SIDEN.

Powered by Labrador CMS