Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport

En utdøende rase - Del 2

Få trodde Porsche ville bygge en SUV. Ingen trodde Porsche ville selge en dieselbil. Nå har vi fått begge deler. Vi lot Porsche Cayenne diesel prøve seg mot to dinosaurkolleger.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

Range Rover Sport 3.6 V8 HSE

Det er få biler som i så stor grad ser ut som det de koster som Range Rover Sport.

Alt er digert, og alt har tydelige linjer til hele Range og Land Rovers historie når det kommer til design.

Range Rover Sport er i utgangspunktet bygget på samme plattform som Land Rover Discovery 3, men stylingen passer bedre i Bogstadveien enn på Finnskogen.

Velger du i tillegg, som vår testbil fargen hvit, kan du fort mistenkes for å gå med gullkjeder og rappe litt på fritiden.

Godlyd

Der man i Porsche synes lyden fra dieselmotoren er litt feilplassert, passer den som hånd i hanske i Range Roveren.

Testens eneste V8 gir deg et sensasjonelt godt moment og et tilsvarende høyt CO2-utslipp på «friske» 294 gram per kilometer.

Med sine 274 hester er den testens sterkeste, men på grunn av Range Rovers vekt på over 2,7 tonn, trenger du hver eneste hest for å flytte bilen.

Til gjengjeld kjenner du neppe stor forskjell om du tar med deg en normal tilhenger. Ettersom tillatt hengervekt er 3500, kilo betyr det at du totalt kan han en vogntogvekt for ekvipasjen på 6500 kilo, det er friskt.

Resultatet er at du får en bil som først og fremst er sterk, og ikke nødvendigvis veldig rask, selv om 0-100 går unna på respektable 9,8 sekunder.

Firehjulstrekksystemet er det samme som i Discovery 3, det vil si en totrinns fordelingskasse med elektronisk styrte differensialer.

En bryter mellom forsetene gjør at du kan angi underlaget, samt velge mellom tre høydenivåer for luftfjæringen. Resten tar elektronikken seg av.

Bremsene som er levert av italienske Brembo er utrolig bra. Våre målinger viser en bremselengde fra 80 til stillestående på 23,6 meter, det er imponerende når vi snakker om nesten tre tonn med bil og passasjerer.

Sport og sport

Den mest naturlige forklaringen på bruken av ordet Sport må være at mange av de som har tjent pengene sine på nettopp det, har kjøpt en slik bil.

For i den mer tradisjonelle tolkningen av ordet, innenfor bilkretser, er det lite ved denne bilen som inviterer til sportslig kjøring. Tyngden er selvsagt den viktigste grunnen til dette.

Til tross for at Sport fremstår som langt lavere og mer stasjonsvognaktig enn en tradisjonell Range Rover, oppleves den fortsatt som svært topptung når du går inn i svingene. Det vagger rett og slett for mye.

Når du etter hvert finner rytmen, er det selvsagt mulig å kjøre raskt nok med Range Roveren også, men styrefølelsen og resten av bilen frister ikke til aktiv kjøring.

Lydnivået inne i Range Roveren er fremragende – det er svært stille. Særlig imponerende er det når det gjelder lyden fra møtende biler, som vanligvis slår godt ut på våre støymålinger. Her gir det nesten ikke effekt på instrumentet.

Bagasjeplassen er minst av de tre i Range Roveren. Volumet i bagasjerommet er rundt 100 liter mindre enn på de to andre konkurrentene.

Plassen i forsetene er gedigen, bak er det dårligere. Selv om to voksne sitter greit der, er det tydelig å se at dette er en bil beregnet på voksne foran, og barn bak.

Stigmatisert

Det er ikke noen tvil om at du gjør et bevisst imagevalg når du kjøper en Range Rover Sport. Det er nok også en bil som du til en viss grad enten elsker eller synes er helt uspiselig.

Den ble første gang vist som konseptbilen Range Stormer i 2004, og debuterte i Genève i 2005. En del løsninger begynner å bære preg av at modellen er noen år gammel.

Tiden går utrolig fort i dette luksusbilsegmentet, og ikke minst når det kommer til moderne elektronikk synes det svært godt når det har gått noen år.

Dieselen har vært på markedet noen år, det betyr at det også finnes brukte biler å få tak i. Ta med i betraktningen at merket skifter importør fra nyttår, og at den kan bli endringer i forhandlerstrukturen.

LES VIDERE:
 
 
 
 
 
 
Powered by Labrador CMS