BMW 3.0 CLS Hommage

BMW 3.0 CLS Batmobile

BMW 3.0 CLS Batmobile

BMW 3.0 CLS

BMW 3.0 CLS Batmobile

BMW 3.0 CLS Batmobile

BMW 3.0 CLS ArtCar
Alexander Calder (kunstner)
BMW 3.0 CLS ArtCar
Alexander Calder og Herve Poulain
BMW 3.0 CLS ArtCar

BMW hyller Batmobile

I forbindelse med gammel-eksklusiv-bil-presentasjons-weekenden på Villa d’Este, pleier BMW alltid å stille opp med en ny konseptbil. Årets hyller en legende.

Publisert Sist oppdatert

I år er det gamle Batmobile som skal hedres av BMWs designavdeling. Derfor kommer det de kaller 3.0 CLS Hommage – hyllest til 3.0 CLS.

Det var jo en spesiell konkurranseutgave av den gamle modellen som fikk navnet Batmobile, men først etter at den var blitt utstyrt med den komplette aeropakken.

Tradisjon
BMW har hyllet gamle modeller før de, i denne sammenhengen. På Villa d’Estes neglesaksklippede plener har vi møtt både M1 Hommage (i 2008) og 328 Hommage fra 2011.

Vi regner med at den tredje i serien blir like vellykket, og det første bildet vi har sett, som bare gir en anelse av hvordan de har behandlet hekk og spoiler, er veldig lovende. Her snakker vi lag-på-lag harmoni som godt kan grense borti en ganske hot i8.

Men som sagt, vi aner ikke noe om bilen, og arrangementet i Italia er ennå en uke unna.

Men det vi vet er at årets overordnede hovedtema er «Syttiåras stil – jetsettet kommer tilbake».

Art Cars
Jeg frykter det verste, selv om listen over biler (og motorsykler) som kommer ikke ser så aller verst ut, og når alt kommer til alt er det ikke en gang 10 biler fra 70-tallet der blant til sammen nesten 60. Ikke flere enn 8 Ferrarier heller, men hele tre Pegasoer. Det er god vekting.

Så bruker BMW den retten de har til egentlig å gjøre hva de vil - det er tross alt de som «eier» denne forestillingen – ved å presentere en del av sine Art Cars. Biler bemalt av kjente kunstnere.

Og her er på en måte ringen sluttet. Den første Art Car var nettopp en 3.0 CLS som ble kjørt på Le Mans i 1975.

Nå lyder det mer og mer som om det var BMW som oppfant Art Car konseptet, men akkurat denne første bilen ble eid og kjørt av en av Frankrikes beste kunst (og gammelbil) auksjonariuser: Hervé Poulain.

Han fikk sin gode venn Alexander Calder til å dekorere bilen, og derved var man i gang.

Disse bilene har vi sett noen ganger, de har også vært i Norge. Jeg er mer spent på Hommagen.

Powered by Labrador CMS