Ford Fiesta: Ingen siesta, men helt ny Ford Fiesta - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Ingen siesta, men helt ny Ford Fiesta
40 år etter at første generasjon så dagens lys ble siste generasjon avduket i Køln i går.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Fords småbil er mer på hugget enn noen gang. Siste generasjon blir tilgjengelig i en rekke forskjellige varianter. De nye er toppmodellen Vignale og en crossover kalt Active.

Masse elektronikk
Den nye modellen har teknologi som forbedrer både bilens sikkerhet og komfort. Førerassistansesystemene henter informasjon fra to kameraer, tre radarer og 12 ultrasoniske sensorer. Sammen overvåker disse kontinuerlig områdene rundt hele bilen.

Fiesta er den første Ford-modellen som leveres med videreutviklede varianter av både fotgjengeroppdagelse og nødbremsassistent. Ved hjelp av bilens hovedlys kan systemene nå fange opp personer som er foran i veibanen eller som er i ferd med å krysse veien når det er mørkt.

En forbedret variant av Fords system for automatisk luke- og vinkelrett parkering som i parkeringshus - kommer også på nye Fiesta. Systemet kan nå bremse bilen dersom sjåføren ikke følger instruksjonene systemet gir, eller om et sammenstøt med et annet kjøretøy er i ferd med å inntreffe.

Fiesta er også den første bilen i sitt segment i Europa som kan tilby advarsel for kryssende trafikk dersom sjåføren rygger ut fra en parkeringsplass og en bil er i ferd med å krysse bak den. I tillegg til dette kommer systemer som skiltgjenkjenning og automatisk fjernlys med en nyutviklet myk overgang mellom fjernlysene og vanlig lys.

En mengde andre førerassistanseteknologier blir også tilgjengelige, deriblant filskiftevarsler, adaptiv cruisekontroll samt blindsone- og avstandsvarsling.

Underholdningsmaskin
Med Fords nye SYNC 3 infotainmentsystem kan Fiesta-sjåfører styre både lyd, navigasjon og tilkoblede smarttelefoner ved hjelp av talekommandoer på norsk. På fargeberøringsskjermen kan du også betjene de forskjellige funksjonene med de samme fingerbevegelsene som du bruker på smarttelefonen. SYNC 3 kan også integreres med dine smarttelefon-apper ved hjelp av Applink, Apple Carplay eller Android Auto.

Med SYNC 3 og flere andre nye løsninger i førermiljøet er antall knapper nesten halvert.

Med det nye partnerskapet mellom Ford og Harman Kardon tilbys nye Fiesta - som den første Ford-modellen - med det eksklusive bilstereoanlegget fra Bang & Olufsen, B&O Play. Høyttalere og kalibrering er skreddersydd nye Fiesta,

Større og bredere
Lengden på den nye Fiestaen har økt med 71 millimeter. Den har også blitt 12 millimeter bredere. Benplassen bak har økt med 16 millimeter, sammenlignet med den utgående varianten. Baksetene har blitt mykere å sitte i og byr også på bedre sidestøtte.

En stivere karosseristruktur, redusert støy og vibrasjon fra drivverket, forbedret drivverkisolasjon og en akustisk frontrute gir både sjåfør og passasjerer en mer behagelig kjøreopplevelse. Støyen er målt sju prosent lavere enn i den utgående Fiestaen ved en hastighet på 100 km/t.

Andre små detaljer som er forbedret er dører som er 20 prosent lettere å lukke, vindusviskere som dekker 13 prosent mer av frontruten, og en praktisk løsning som gjør at du reduserer søl ved drivstoffpåfylling. En dørkantbeskyttelse spretter ut i det bildøren åpnes, og kan redusere skader på døren når du for eksempel åpner den i et trangt parkeringshus.

Motoriseringene til nye Fiesta inkluderer den prisbelønte 1-liters EcoBoost bensinmotoren som leveres med ytelser fra 100 HK til 140 HK, samt en ny 1.1-liters bensinmotor med 80 HK. En 1.5-liters TDCI-dieselmotor med 120 HK blir også tilgjengelig.

CO2-utslippene vil være fra 82 g/km med den nye 6-trinns manuelle girkassen.

En ny økoknapp for biler med manuelt gir justerer også gasspedalens respons, tomgangskjøring, turbotrykk og girskifteindikator for maksimal drivstoffbesparelse.

- Vi planlegger å lansere den nye Fiestaen til sommeren neste år. Hvorvidt det blir like før eller like etter ferien er ikke helt avklart, sier administrerende direktør Per Gunner Berg i Ford Motor Norge til BilNorge.no.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: