Smykkefirma lager bil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Smykkefirma lager bil
«Vi er en familie med 70 år i smykkebransjen» er en merkelig innledning når en ny hyperbil skal introduseres. Møt Corbellati.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Jeg er faktisk ikke i stand til å finne en eneste Corbellati på nettet når jeg leter etter smykker eller juveler eller gullsmeder på nettet.

Det betyr ikke at jeg ikke tror dem, men hvorfor i all verden presentere et slikt påstått faktum som argument, når det ikke finnes et eneste spor?

Da er det liksom litt vanskelig å ta alvorlig at denne familien «med 70 års erfaring som smykkemekkere, som kunstnere og som kunst-elskere nå har latt den siste generasjonen, som er lidenskapelig opptatt av sportsbiler, skape en bil med unik design og unike egenskaper, akkurat som en juvel»?

Kanskje blir det muligheter å få nærmere greie på saken, kanskje har familien for eksempel opptrådt under annet navn som smykkekunstnere, og kanskje har disse «lidenskapelige siste generasjonene» fått med noen skikkelige bilfolk.

Man skal nemlig ha litt kunnskaper for å nå 500 km/t. 

Spør Königsegg!

De lover i hvert fall at de skal vise en bil på Genève-utstillingen i mars – og de planlegger også (bombe!) å ta den med til Top Marques i Monaco i mai.

Det de skal ta med er for sikkerhets skyld døpt Missile – selv om den skal være konstruert med så mye aerodynamisk marktrykk at den kan holde seg på bakken også i 500 km/t.

Nå er det ikke åpenbart fra bildene at den er utstyrt med hjelpemidler nok til at dette løftet kan holdes, tvert om ser det hele litt ut som en fly-vinge – men det er mye vi ikke vet om den ennå.

Vi blir i hvert fall lovet 1800 hk og 2350 Nm fra 9 liter V8. Twin turbo, 4 ventiler og doble overliggere på hver blokk.

Men om transmisjonen står det bare «6 trinn + revers, transaxel, bakhjulsdrift, LSD som jeg kanskje lurer på har en annen betydning enn et differensial i dette tilfellet.

Bilen skal sitte på 285 cm akselavstand og måle 467 x 204 x 117 cm, og de av dere som er bekymret for oppkjørselen til garasjen: bakkeklaringen er på 12 cm!

Kullfiber i karosseriet, selvfølgelig, men hvem som har designet det aner jeg ikke. Hadde du spurt meg ville jeg foreslått at den var løftet fra Oscas 1600 GT 1963-utgaven (se bilde under artikkelen) – men den hadde garantert ikke klart 500 km/t.

Gi meg en måneds tid, så vet jeg forhåpentlig litt mer.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: