BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar
BMW X7
Foto: Øivind Skar

BMW X7 xDrive30d

Det er noe svært unorsk over enorme BMW X7.

Publisert Sist oppdatert

Det er egentlig rart at BMW ikke har kommet opp med en stor syv-seter før nå (selv om X5 kan leveres med to ekstra seter). Vanligvis pleier BMW og Mercedes-Benz fylle temmelig nøyaktig de samme segmentene og nisjene. X7 kommer 12 år etter Mercedes-Benz GL. Om X7 kommer sent, kommer den i det minste godt.

X7 er bilmodellen som får X5 til å se liten ut, noe som i seg selv er en bragd. «Size matters» der hvor X7 har sine hovedmarkeder, det være seg USA, Russland, Kina eller Midt-Østen.

Kjører du X7 i Norge gjør du deg noen refleksjoner, for eksempel om normer for størrelse på parkeringsplasser. Du skal rett og slett tenke deg godt om før du tar med deg bilen over alt.

Skulle du bevege deg inn på virkelig ville veier kan redningen imidlertid være at bilen «husker» siste kjørte 50 meter og automatisk kan rygge like langt i nøyaktig samme spor.

Når man konfigurerer bilen er det ett valg jeg gjerne skulle sett. På listen over ekstrautstyr og opsjoner skulle det stått «BMW i3». Det kunne vært hverdagsbilen, mens X7 forbeholdes langturene og de plasskrevende fritidsaktivitetene.

Komfort i høysetet
Men la ikke frykten for å få parkert ta motet fra deg. Ute på veien er X7 i sitt ess. Dette er virkelig en milsluker av rang. Det er komforten som er i høysetet, der du nærmest på amerikansk vis duver fremover.

Kommer det noen svinger endrer du oppsettet til «Sport», noe som strammer opp bilen. Det er fortsatt ingen sportsbil.

X7 er «egentlig» også en offroader. Bakkeklaringen stilles enkelt i midtkonsollen. Luftfjæringen sørger for at bilen kan rage høyt over bakken. Hvor mange som utsetter X7 for så mye større utfordringer enn en snøbelagt hyttevei, er vel usikkert. Men det er greit å ha i bakhånd.

Rett med diesel
La meg benytte anledningen til å framsnakke diesel. I en X7 er dieselmotor det mest fornuftige du kan velge. Testbilen var utstyrt med den minste varianten på 265 hk, hentet ut fra en rekke-sekser.

Motoren står veldig bra til bilen, og har et herlig bunndrag. Maksimalt dreiemoment er på 620 Nm. X7 er ingen sprinter, men vit at 0-100 km/t går unna på høyst anstendige 7,0 sekunder.

Ønsker du mer futt kan du vurdere M50d-motoren på 400 hk. For rundt en kvart million ekstra får du dermed 140 ekstra Nm til rådighet og kutter 0-100-tiden med 1,6 sekunder.

Det finnes også to bensinalternativer, for deg som lar politikk styre bilvalget.

For sju
BMW lager noen av verdens beste seter. X7 er intet unntak. Rosinen i pølsa i testbilen var massasje i forsetene, med diverse program. Hvor mange som faktisk bruk denne funksjonen er høyst uviss, det er sikkert ikke mange, men etter en del timer bak rattet kan det umulig være feil å bli «knadd» litt.

BMW X7 er praktisk, hvis man ser bort ifra eventuelle manøvreringsutfordringer. Punktum.

Syv seter er standard. På bakerste rad har du det faktisk ganske så bra, dersom du først har klart å klatre inn. Takhøyden er for en gangs skyld tilpasset oss over 1,80 meter, og plassen til knærne er ok så fremt rad to ikke er skjøvet i bakerste posisjon.

X7 har til og med tilegnet siste rad en femte klimasone.

Det finnes uendelige mange knapper for å justere baksetene. Regn med å trykke feil noen ganger før det sitter. Det er greit med et «grunnfag» i «baksete» før du skal frakte noen der første gang.

Med alle syv seter i bruk er det faktisk plass til en del bagasje. Se for deg bagasjerommet på en Golf, så er du der nesten.

Den store bakluken er som på X7 todelt.

Big is beautiful
«Elegant» er ikke ordet som slår meg først når jeg ser X7. Det er noe overdimensjonert over hele doningen. Jeg får litt Cadillac Escalade- og Chevrolet Suburban-fornemmelser. Det er vel også noen av de nærmeste konkurrentene i et av hovedmarkedene USA.

BMW har en utmerket app som blant annet viser siste parkeringsposisjon. Den er litt overflødig i X7, da det skal mye til for å unngå å se den svære bilen på en hvilken som helst parkeringsplass.

X7 er «grillkongen». Det er noe «pimp my ride» over oppsynet av bilen. Diskresjon er ikke nødvendigvis noen dyd. I likhet med siste generasjon 7-serie er det noe overdimensjonert ved «nyrene» foran på bilen. Kundene vil nok ha det, ikke minst i Asia og Midt-Østen.

På hjemmebane på Autobahn er det utvetydige signalet «flytt deg»!

For de få
Etter å ha kjørt BMW X7 noen dager sitter jeg igjen med et noe ambivalent forhold til bilen. På mange måter er det en herlig bil jeg gjerne skulle kjørt langt med, men den blir litt «voldsom», både når det gjelder oppsyn og størrelse.

Målgruppen her hjemme blir snever, men så blir dette aldri en storselger heller.

Noe mer «unorsk» skal du lete lenge etter, men det er kanskje et kompliment?

LIKER:

  • Komforten
  • Plass til 7
  • Allsidigheten

LIKER IKKE:

  • Knotete betjening av baksetene
  • Litt vulgært design
Fakta BMW X7 xDrive 30d

Pris

fra kr 1.285.000

Testbil

kr 1.661.300

Motor

2993 ccm R6 diesel

Effekt

265 hk/620 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

7,0 sek

Toppfart

227 km/t

Forbruk

0,82 l/mil (WLTP)

CO2-utslipp

215 g/km

NOx

40 mg/km

Dimensjoner

515/200/181 (L/B/H)

Bagasjerom

326-2120 liter

Tilhengervekt

2200 kg

Powered by Labrador CMS