-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Minitest: Daihatsu Copen
Først ut i vår minitest av fem små cabrioleter, er den aller minste. Daihatsu Copen er et sjarmtroll som får fart på smilebåndene.
Den er uten sammenligning testens minste og mest upraktiske bil, men også den aller morsomste. Det er testlaget enige om. Selv sammen med andre småbiler fremstår den japanske modellen som knøttliten og sjarmerende, og mange tenker på Donald Duck første gang de møter den.
Bilen er en ren fornøyelse, vi kan ikke se en eneste praktisk grunn til å kjøpe den. Bortsett da fra smilet den fremkaller, både på egne og andres lepper, og det skal man ikke kimse av.
Ren sportsbil
Copen er eneste bil i testen som kan kalles en ren sportsbil. 14 liter (!!) bagasjeplass med taket nede taler sitt tydelige språk, men du kan jo alltids gjøre som Ernesto Bugatti i sin tid foreslo – teipe en tannbørste til gearspaken. Vi slet med et setebelte som hadde en plundret festeanordning, og som hadde tendens til å legge seg over halsen når denne ikke fungerte som den skulle.
Med et hjul i hvert hjørne får du en herlig gokart-følelse i Copen. Du trenger ikke kjøre fort for å oppnå fartsfølelsen, for den korte bakkeklaringen i kombinasjon med direkte styring og gearskift, kompenserer for hastighet.
På tross av testens minste motor, fremstår Copen som potent og sportslig. Det skyldes en vekt som er 260 kg under nærmeste konkurrent og over 500 kg under den tyngste.
Lykkeligst som liten
Er du over 190 cm får du problemer med å kjøre lukket, og toppen av frontruta gjør det i tillegg vanskelig å få med seg trafikkskilt og annen viktig informasjon langs veien. Men mindre personer finner seg svært godt til rette i et sporty og spartansk interiør med testens kanskje beste sportsseter.
Dersom prislappen hadde vært kr 199.000, hadde vi spådd Copen en svært lys fremtid. Å betale femti tusen mer for et leketøy helt ribbet for praktiske egenskaper, blir nok i meste laget for de fleste. I første halvår ble det i følge data fra OFV registrert 7 nye Copen i Norge. Det plasserte modellen på en delt 20. plass med BMW Z4 på den norske cabriolet-toppen