img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Vi har kjørt Audi A8
FØRSTEINNTRYKKET: Den nye Audi A8 har blitt både lengre og bredere enn forgjengeren, men det er i teknologiavdelingen den store utviklingen har skjedd.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

 

Også i den store luksusklassen legger bilene på seg når de kommer i ny utgave.

Den nye A8 har blitt 8 cm lengre enn forgjengeren, og akselavstanden er nå i praksis  tre meter ved at den er strukket med nesten 5 cm. Bredden har også økt med 5 cm, godt fulgt opp av sporvidden som har lagt seg ut med 2,5 cm.
 
En ting som imponerer, er finishen i interiøret. Materialvalget, overflatebehandlingen, nøyaktigheten i sammenføyningene. Alt oser av kvalitet.
 
Likevel er det under skallet, i teknologiavdelingen – og spesielt alt som har med elektronikkfaget å gjøre – at den store utviklingen har skjedd. ”Shift by wire”, altså elektronisk overføring av girskift, er standard på alle versjoner, kombinert med 8-trinns tiptronic-girkasse.
 
Mekanisk giroverføring en altså en saga blott. Adaptiv luftfjæring på alle hjul er også standard, det samme gjelder Drive select-systemet som sammen med adaptive cruise control baserer seg på signal fra 27 kilder, slik at systemet har innvirkning på styring, luftfjæringen, gassresponsen, beltestrammerne og girskiftsyklusen.
 
Berøringspute
Etter åtte år med det velkjente MMI-systemet, med flere oppgraderinger og forbedringer underveis, er Audi nå klar med ”touch pad” for å styre systemet, og ikke bare med en skjerm, men to for å holde oversikten.

I instrumentpanelet sitter en 7-tommers fargeskjerm for førerinformasjon. En innfellbar 8-tommers skjerm øverst på midtkonsollen tar seg av navigasjon, musikk og telefon.
 
Systemet er ytterligere utviklet og inneholder flere funksjoner enn før, et eksempel er at navigasjonssystemet samarbeider med systemet for adaptiv cruise control på en slik måte at tiptronic-kassen ikke girer opp rett før en sving.
 
Kostbar superlyd
Som ekstrautstyr kan du blant annet få nattsynassistent med 300 meter rekkevidde basert på infrarødt kamera (25.710 kroner), og et fenomenalt avansert Bang & Olufsen lydanlegg (83.550 kroner!).
 
Når det gjelder lys kan du ikke bare få fullstendige diode-frontlykter (LED, for 23.140 kroner), men også adaptive lys med rekkeviddejustering i seks ulike trinn.
 
Audi selv påstår at de nå har kjørt forbi BMW 7-Serie når det gjelder kjøreegenskaper. Det kan ikke vi underskrive på før vi har fått muligheten til gå fra den ene til den andre, og der og da kjenne på de dynamiske egenskapene – med andre ord før vi har kjørt de to rivalene i en test.
 
Det vi kan si er at A8 har løftet seg skikkelig på dette området, under visse forutsetninger. Under vårt første møte, på spanske veier, og ikke minst motorveier, fremstår nemlig den nye A8 med både dvask og ubestemt styring – så lenge ”Drive select”-systemet står i ”Auto”.
 
Når vi svitsjer over til ”Dynamic” får vi nemlig en helt annen bil mellom hendene. Chassiset strammes opp, styringen blir langt skarpere – og bilen som først var meget følsom for sidevind fremstår som både mer stabil og sporsikker.
 
Kommer med våren
I april lanseres nykommeren her hjemme, med to 4,2-liters motorer på programmet, en TDI-diesel med 350 hester og en FSI-bensin med 372 hester.
 
Prisen starter på 1.350.000 kroner, men vi tviler ikke på at noen kunder allerede har meldt sin interesse – og mer enn antydet at de vil krysse av for ”full pakke” slik at prisen ender opp i overkant av 1,8 mill.
 
”Billigere” utgaver kommer hit i august og september, først i form av en 3,0-liter V6 bensinversjon med 290 hester som er priset til 1.169.000 kroner, samt en TDI V-sekser – også den 3,0-liter – med 250 hester som vil koste 1.069.000 kroner. Sistnevnte kommer i september. Begge disse har også automatgir og quattro som standard.
 
Hvis du er blant dem som tilbringer tiden i baksetet, og liker å strekke på bena, med andre ord at du gjerne lyder tittelen konsernsjef: Lang utgave leveres fra desember. Her følger ”Rear executive seating package” med på kjøpet.
 
Den inneholder separate bakseter, fotstøtte, firesoners klimaanlegg, kjøleboks samt massasje og ventilasjon i setene. For å nevne noe. 

FAKTA Audi A8 4.2 TDI quattro

Motor:

V8 diesel, 4134 ccm

Effekt:

258 kW (350 hk) v/ 4000 o/min.
800 Nm v/1750-2750 o/min.

Mål:

514 x 195 x 146 cm (L/B/H)

Akselavstand:

299,2 cm

Egenvekt m/fører:

2070 kg

Aks. 0-100 km/t:

5,5 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk:

0,76 l/mil

CO2-utslipp:

199 g/km

Pris fra:

kr 1.350.000

Lansering i Norge:

April

Konkurrenter: BMW 7-serie, Mercedes S-Klasse, Jaguar XJ, Lexus LS

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: