Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra

Opel Astra

Kompakte stasjonsvogner har blitt fullverdige familiebiler. Vi lot nykommeren Opel Astra prøve seg på storselgerne Volkswagen Golf og Skoda Octavia. Volvo V50 fikk jobben som målestokk for interiørkvalitet og jakt etter premiumfølelse.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Sports Tourer kaller Opel stasjonsvognutgaven av Astra.

Den fortsetter å bevise at Opel på ingen måte burde ha noen grunn til å stå med lua i hånden når de skal presentere seg for bilkjøperne.

Den har tatt med seg mye av designuttrykket som vi etter hvert kjenner godt fra storebror Insignia, og utseendemessig fremstår den klart mest moderne av bilene i testen.

Strålende seter

Det første man merker seg når man setter seg i Astra, er at den har svært gode seter. Nå var riktignok vår bil utstyrt med «ergonomiske sportsseter».

Det inkluderer seksveis manuell justering, elektrisk korsryggstøtte og ikke minst forlengbar sittepute. Det koster 7000 kroner om du vil ha det på begge sider, men det er verdt hver eneste krone.

Det moderne uttrykket på utsiden finner du også igjen på plass bak rattet. Riktignok er det mange knapper, men kvalitetsfølelsen er god, og valget av materialer viser at Opel har tatt mål av seg til å strekke seg etter de beste.

Instrumentene er lettleste og vårt testeksemplar var utstyrt med et oppgradert stereoanlegg som også inkluderer både blåtannoppkobling og navigasjon. For den som husker denne typen informasjonsdisplay i den utgående Astraen, vil dette garantert oppleves som en helt ny verden.

Blant de beste

Ute på veien kjører Astra bedre enn både Golf og Octavia. Styringen nærmer seg det som må kalles referansen i denne klassen, nemlig Focus.

Den er presis og godt vektet, riktignok kunne den enda vært litt mer progressiv når man kommer opp i fart, men jevnt over er hele testlaget godt fornøyd med opplevelsen.

Det er også noe med hele totalopplevelsen som starter med at du sitter godt og rattet er godt å holde i – det bidrar til at du er mer i ett med bilen, og ikke bare sitter på.

Den lange akselavstanden hjelper også til med å gi stor grad av storbilfølelse når du er ute på landeveien med Astra.

Opel har imidlertid ikke klart å omsette den samme akselavstanden til så mye mer plass som man burde kunne forvente.

Til tross for at Astra er klart lengst både utvendig og mellom hjulene er den ikke pakket smart nok til å utnytte det innvendig. Trolig har form gått litt foran funksjon her.

Smarte løsninger

Inne i bilen har likevel Opel lykkes bra. De har lenge vært i fremste rekke når det gjelder løsninger i sine flerbruksbiler.

Astra har fått med seg noen smarte løsninger derfra. En av dem er knappen for å legge ned baksetene, den sitter rett innenfor bakluka og gjør at tiden med å træle med vanskelig tilgjengelige hendler er borte. En annen fin detalj er det store rommet under det flate bagasjeromsgulvet.

Astra kan også leveres med nedfellbart passasjersete foran, men ikke i kombinasjon med sportssetene.

Det er ikke mye som mangler på at Astra er en perfekt familiebil. Skal man plukke opp noen motforestillinger, er det mangel på mulighet for firehjulstrekk, litt mye motorstøy, testens høyeste forbruk, og at det fortsatt er mange som opplever merkevaren som dårligere enn produktene.

LES VIDERE:

- Skoda Octavia

- Volkswagen Golf

- Volvo V50

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Opel Astra

- Testvurdering og poeng Skoda Octavia

- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf

- Testvurdering og poeng Volvo V50


Powered by Labrador CMS