Volvo V50
Volvo V50
Volvo V50
Volvo V50
Volvo V50
Volvo V50
Volvo V50
Volvo V50
Volvo V50
Volvo V50
Volvo V50

Volvo V50

Kompakte stasjonsvogner har blitt fullverdige familiebiler. Vi lot nykommeren Opel Astra prøve seg på storselgerne Volkswagen Golf og Skoda Octavia. Volvo V50 fikk jobben som målestokk for interiørkvalitet og jakt etter premiumfølelse.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Den kompakte stasjonsvognen til Volvo er testens store, positive overraskelse.

V50 har mye til felles med en annen stasjonsvogn i denne klassen, nemlig Ford Focus. Det er slett ikke noen dårlig slektning å ha med seg, ikke minst når det dreier seg om kjøreegenskaper.

Volvo har jobbet hardt og målrettet med å etablere seg som et merke som oppfattes som premium. Ekstra imponert blir man over at denne bilen faktisk er syv år gammel.

Riktignok fikk den en oppgradering i 2007, men i en klasse som har utviklet seg mye på disse årene er det godt gjort å henge så godt med som den gjør her.

Ordning og reda

Sammenlignet med Astra og Golf har Volvo valgt en helt annen strategi når det gjelder layout og funksjonalitet for førermiljøet. Det du først og fremst legger merke til er den lange midtkonsollen i aluminium, med alle brytere og knapper samlet i et lite område. Her har man prioritert for deg.

De viktigste knappene er store, de du ikke skal bruke så ofte, er mindre. I tillegg har man samlet en god del funksjoner på rattet for å gjøre det enda mer brukervennlig. Det er ekstremt ryddig, og gir faktisk en premiumfølelse.

Setene er så gode som Volvo er kjent for, vår testbil var utstyrt med skinnseter og elektrisk justering, det fungerer godt. For de med lange ben kunne det gjerne vært mulig å flytte setet enda noen centimeter bakover for å finne optimal sittestilling.

På plussiden skal det nevnes at Volvo er en av få produsenter som virkelig lar deg justere rattet langt nok til at det kan tilpasses de fleste førere.

Selv om V50 er 18 centimeter kortere utvendig enn Opel Astra, oppleves det ikke slik når du kommer inn i den. Bilen er rett og slett godt pakket, her er det både plass til folk og bagasje.

V50 har en del fikse detaljer, som integrerte barneseter bak, og en «skillevegg» som enkelt kan felles opp fra bagasjeromsgulvet for å sørge for at bagasje ikke flyter rundt.

Sterkere

Volvo er utstyrt med 1,6-litersdieselen som er utviklet av PSA, men som sitter i en rekke biler fra Ford, Peugeot, Citroën, Mini, Volvo og Mazda. Det siste året er motoren blitt oppgradert, og i V50 yter den nå 114 hester mens dreiemomentet har økt til 270 Nm.

Resultatet er en motor som kjennes enda sprekere ut, samtidig som fleksibiliteten og et lavt forbruk er beholdt. Det oppgitte forbruket på 0,38 er imponerende.

Våre tidligere erfaringer med denne motoren er at det er mulig å kjøre den på dette, men det krever at man er svært bevisst. Kjører man «normalt» havner forbruket omtrent som i vår test, noe som gir det største spriket mellom oppgitt forbruk og vårt testforbruk.

Takket være god støyisolering oppnår V50 meget gode resultater på våre støymålinger, samtidig som den opplevde støyen også er behagelig.

V50 kjører meget godt. Styringen er presis og kombinert med bilens sterke komfortable trekk og fleksible motor gir det en meget bra kjøreopplevelse.

LES VIDERE:

- Opel Astra

- Skoda Octavia

- Volkswagen Golf

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Opel Astra

- Testvurdering og poeng Skoda Octavia

- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf

- Testvurdering og poeng Volvo V50

Powered by Labrador CMS