Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Nye Chevrolet Cruze

Chevrolet flyr høyt

Nye Cruze stasjonsvogn skal ta Chevrolet til nye høyder i Norge. Spørsmålet er om ikke prisen også blir for høy.

Publisert Sist oppdatert

Den nye norske Chevrolet-importøren, DAF Norge, har tatt initiativet til å bringe det tradisjonsrike merket tilbake til Norge.

Cruze stasjonsvogn blir ikke den første modellen de skal selge i Norge – det blir Spark, Aveo og Cruze kombikupé, fra august – men det blir den viktigste modellen i porteføljen, når den så kommer i oktober.

Det er to motorer som er aktuelle for Norge, én bensin og én diesel. Bensinmotoren er en 1,4-liters turbomaskin, som yter respektable 140 hestekrefter. Motoren går veldig stille og komfortabelt uansett fart, og den seks-trinns manuelle girkassen er god å bruke.

Girene sklir lett på plass, og det hele føles godt sammenskrudd.

Dessverre føles den ikke like sprek som tallene tilsier, og man har ikke mye skyv på lavere turtall, til tross for at maks dreiemoment skal intreffe fra 1850 omdreininger.

Les også: Cruze til Geneve

Da er det greit å kjenne at det er mer skyv i 1,7 liter store dieselmotoren. 130 hestekrefter og 300 Newtonmeter gir mer spillerom, og selv i sjettegir øker den greit farten i motorveishastigheter.

En del vibrasjoner forplanter seg særlig i clutchen, og noe dieselduring er det ved pådrag, men ved normale hastigheter og turtall er ikke støyen påtrengende.

For store?
Men det største ankepunktet mot disse motorene er nok at de kan bli for store. Når hovedkonkurrentene Hyundai og Kia kan levere sine stasjonsvogner med for eksempel 110-hesters diesel, kan det bli et tøft marked for Chevrolet, som mener prisene skal være konkurransedyktig når man sammenligner motor og utstyr.

Billigste Hyundai i30 med diesel har en 110-hesters motor med veldig gunstige utslippstall – effekt- og utslippsavgiftene alene gjør Chevrolets 130-hester 25.000 kroner dyrere.

Forskjellen blir nok enda tydeligere når man tar med i betraktningen at Cruze er tyngre enn sine koreanske konkurrenter også. Det kan bli bli hardt i et marked hvor de mindre motorene står for 80% av salget, og hvor pris er en meget viktig faktor.

Les også:  Global SUV med norsk appell

Dette er synd, for Cruze er en god bil på mange måter. Interiøret er tiltalende og instrumenter, knapper og funksjoner er både lettleste og lettbetjente. Komforten er god i alle hastigheter, og den har ingen problemer med verken skarpe veiskjøter, grusveier eller humper.

Samtidig er styringen lett, men presis, og bilen ligger godt plantet både på motorveien og trange sikk-sakk-veier opp fjellsidene.

Støynivået i Cruze er behagelig. Selv med god fart på tysk Autobahn er det ingen problemer å føre en rolig samtale, og verken vind- eller dekkstøy er særlig sjenerende.

Et viktig punkt for de fleste barnefamilier er plassforhold, og også her gjør Cruze det bra. 500 liter bagasjeplass, og god plass i baksetet sørger for at det burde være god plass til både folk og bagasje.

Importøren har ikke de endelige prisene klare, men det er ingen tvil om at mye står og faller på prisene for at Chevrolet skal kunne selge mange biler i Norge.

Lansering i Norge: Midten av oktober

Konkurrenter: Kia Ceed, Hyundai i30

Chevrolet Cruze SW 1,4 Turbo

Motor:

4-syl. rekke bensin, 1364 ccm.

Effekt:

103 kW (140 hk) v/6000 o/min.
200 Nm v/1850-4900 o/min.

Mål:

467,5 x 179,7 x 148,4 cm (L/B/H)

Akselavstand:

268,5 cm.

Egenvekt m/ fører:

1480 kg.

Bagasjerom:

500 liter

Aks. 0-100 km/t:

9,5 sek.

Toppfart:

200 km/t.

Snittforbruk:

0,57 l/mil.

CO2-utslipp:

134 g/km.

Pris fra:

Ikke klar

Powered by Labrador CMS