Fiat 500 Gucci på plass i Norge

Fiat 500 Gucci på plass i Norge

Fiat 500 Gucci på plass i Norge

Fiat 500 Gucci på plass i Norge

Fiat 500 Gucci på plass i Norge

Fiat 500 Gucci på plass i Norge

Fiat 500 Gucci på plass i Norge

Fiat 500 Gucci på plass i Norge

Fiat 500 Gucci på plass i Norge

Kommende Fiat-modeller

Kommende Fiat-modeller

Nye kolleger

Nye kolleger

Nye kolleger

Nye kolleger

Nye kolleger

Nye kolleger

500 Gucci og nye kolleger

Den 15. november 2012 var en merkedag i norsk motorjournalistikk-historie. Da entret nye kolleger, folk som virkelig skjønner hva det dreier seg om, vår eksklusive arena. Dette blir tøft for oss etablerte.

Publisert Sist oppdatert

Hvor mange potensielle kunder er egentlig interessert i dreiemomentet på en Fiat 500 Gucci? Hvor mange er egentlig interessert i at det finnes et dreiemoment i det hele tatt, her i livet? Er det egentlig andre enn oss motorjournalister som later som om slike detaljer er viktig?

Eller såkalte kjøreegenskaper? «Hvis bilen skremmer meg, hvis den begynner å skli på snøen for eksempel, da liker jeg den ikke», forklarte en av mine nye kolleger meg.

Jeg synes det er en svært relevant beskrivelse av kjøreegenskaper eller kjøre-opplevelse, selv om jeg nok fremdeles ville hengitt meg til en liten analyse av vektfordeling, dekkdimensjoner og slipvinkler og beskrivelse av mangler ved sperrediff-konstruksjonen på akkurat den bilen.

Fiat hadde altså invitert til pressekonferanse på Tjuvholmen i Oslo, for å fortelle at nå var Gucci-spesialutgaven av 500 endelig på plass.

Det var på tide – tidligere spesialutgaver har hatt navn som Blackjack (er ikke det et preventiv?) eller by Diesel (høres ikke det mer ut som et drivstoff enn som et motemerke i denne forbindelsen?).

Gucci kan man imidlertid ikke ta feil av. Italiensk luksus, kvalitet, trend – med den velkjente grønn/røde stripen som logo.

Den finner du overalt på denne spesialutgaven, og du betaler ca. 30.000 ekstra for den – omtrent en håndveske – og får en bil+utstråling som kjennere vil misunne deg.

For å bli kjent med produktet hadde Fiat i Drammen invitert det faste korpset av motorskribenter – vi som liker å fortelle hvor fort vi kjører på Nürburgring, pluss et godt utvalg fra Oslos fashion blogger-miljø.

Ikke kan de stave Nürburgring, ikke er de det minste opptatt av å kunne stave Nürburgring en gang, men det skal jeg si – de har stålkontroll på det vi må anta at kundene ønsker å få vite.

Stor aktivitet på Face (i skrivende øyeblikk har 140 mennesker sagt at de skal komme på festen i kveld – der har dette vært bygget opp i lang tid) og Instagram-konkurranse med solid premie, samt en garantert spredning av budskapet på en rekke blogger – det er åpenbart at vi motorskrivegubbene er i ferd med å få ny konkurranse.

Tak og pris. Å ha Vixen som en kollega i bladfloraen og på nett er jo praktfullt – hvem tror du har de beste lanseringsfestene? Vixen eller NAFs Motor? (Jeg regner selvfølgelig med, som nær kollega, å bli invitert neste gang Vixen skal lansere en ny utgave).

Og å ha unge hoder som kan fortelle oss når det blir overflow av tiendedels sekunder til 160 er jo også bare sundt.

Men selvfølgelig må bransjen balansere. Volvo forsøkte seg for ikke SÅ lenge siden med et arrangement på Vulkan (den gang fremdeles en glorifisert byggeplass i Oslo). Eventbyrået hadde også oppfattet dette med Blog og hadde spesielt invitert en av våre mest profilerte rosabloggere.

Jeg vet ikke hvordan Volvo evaluerte dette stuntet i etterkant, men jeg har en mistanke om at for den kundegruppen som vurderer en slik bil var innsatsen egentlig kontraproduktiv.

I dette Gucci-tilfellet kan ikke resultatet bli annet enn pro-produktivt (eller hva det heter). Nesten uansett hvor banalt (og det var egentlig ingen som virket banale) disse nye kollegaene presenterer denne nye modellen, så vil det relevante budskapet nå frem til dem det er ment for.

Så får heller gubbefraksjonen innkalles igjen, uten at denne nye reporter-gruppen blir med, når et nytt firehjulsdriftsystem skal forklares, eller vi skal gå gjennom simulerte regnemodeller av et nytt dieselforbrenningsprinsipp. Det eneste våre nye kolleger er interessert i, er utstråling og hvor lite komplisert det er.

Bare noen faktiske informasjoner til slutt: Foreløpig er det ti av disse spesialmodellene i Norge, men det kommer flere – både lukket og som det Fiat kaller kabriolet. Den nye 500L (L, ikke ell – det står altså for Large og ikke elektrisitet) vil være på plass så vidt før jul til priser som kanskje kan starte på såpass lavt som 220.000.

Panda 4x4 kommer rett over jul og den kommende SUVen, 500 X – som vi også fikk et kjapt bilde av på skjermen, er ca. halvannet år frem i tid. Da er også en syvseters L, fornuftig nok kalt XL, på plass.

For deg som er til de grader et biltryne at du ikke aner hva Gucci er, så kort: Italiensk varemerke, opprinnelig kjent for skinnvarer, nå en av de ledende merkevarene i PPR-luksusgruppen, der du også finner navn som Bottega Veneta for å snakke mer skinn, Boucheron og Girard-Perregaux for å snakke klokker, Yves Saint Laurent og Sergio Rossi for å snakke tradisjon, eller Alexander McQueen og Stella McCartney for de ganske unge og Puma eller Tretorn for å snakke sport.

Francois Pinault er mannen bak strukturen på denne store gruppen, og selv om du er null interessert i klær og stæsj, kan du nyte godt av hans innsats allikevel – nesten gratis også.

Han overtok det praktfulle Palazzo Grassi i Venezia (fra Agnelli-familien som kontrollerer Fiat) og har bygget opp et av Europas virkelig betydningsfulle samlinger av moderne kunst der.

For dere andre som kan være interessert i en veske allikevel, er det kanskje av interesse å vite at det åpner en ren Gucci-butikk i Oslo ganske snart.

Nylig kunne nemlig motedirektør i Søylen Eiendom, Mari Hektoen, fortelle at 340 kvadratmeter er satt av til en dedikert Gucci-avdeling på Steen & Strøm. 340 kvadrat – da burde det jommen bli plass til en av disse bilene også.

Og hvis du er klar for en ekstra fest i kveld, sjekk denne linken på Facebook.

Powered by Labrador CMS