-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Hvor godt er smått? - del 2
Småbiler med lavt forbruk og overkommelig pris. Til å sovne av, eller grovt undervurderte? Vi tok tre av dem med på test.
- Innledning
Tre ulike løsninger, som i følge EU-syklusen skulle gjøre at Yaris og 208 skulle bruke henholdsvis 0,38 og 0,37 liter per mil. Jazz har et oppgitt forbruk på 0,45.
Som så ofte ellers viser det seg å være et stykke mellom teori og virkelighet. Vårt testforbruk viser 0,49 på Yaris og 208 mens Jazz har det minste avviket i forbrukstall og ender presis på 0,5.
Yaris skal ifølge tallene være den sterkeste av de tre. Den burde også ha en klar fordel på grunn av den store elektromotoren som gir godt moment allerede fra stillestående.
I praksis oppleves det ikke slik – faktisk kjennes Jazz sprekere ut i de fleste situasjoner. Det har trolig med den noe «gummistrikkaktige» opplevelsen Toyota har bestemt skal være karakteristisk for sine hybride drivlinjer. Jazz har også mulighet til å gire sin syvtrinnskasse ved hjelp av hendler på rattet.
1,6-literen i Peugeot oppfører seg slik vi har blitt vant til, med bra moment fra lave turtall, og godt med krefter i mellomregistret.
Opplevelsen skjemmes imidlertid av en manuell girkasse som muligens har en stor fanskare i Frankrike, men som har en så upresis giroverføring, at det kjennes ut som du rører i potetmos. Når det er sagt, er ikke bomgiring noe stort problem, men det føles ikke bra, og vi vet at Peugeot kan så mye bedre.
Ikke for å more seg
På plass bak rattet er dette også tre ulike tilnærminger til oppgaven interiørdesign. Peugeot er helt klart den mest moderne av de tre bilene i testen. Blått LED-lys langs kanten av det store soltaket, og under det lettleste instrumentpanelet, gjør sammen med den gode skjermen i midtkonsollen at helhetsinntrykket er godt. Rattet er forholdsvis lite, noe som står godt til bilens fine kjøreegenskaper.
Toyota har dyrket frem et interiør som er funksjonelt, men som på ingen måte utfordrer deg. Utstyrsnivået er høyt, og Yaris er den eneste bilen i testen med navigasjon.
Skjermen i midtkonsollen er bra, og bidrar til å heve helhetsinntrykket. Overgangen til å kunne tilby bilen som hybrid har gått ut over mange av de fikse løsningene som fantes i forrige generasjon Yaris.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 3 - Vårt valg
- Testvurdering og poeng Honda Jazz
- Testvurdering og poeng Peugeot 208
- Testvurdering og poeng Toyota Yaris