-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hvor godt er smått? - del 2
Småbiler med lavt forbruk og overkommelig pris. Til å sovne av, eller grovt undervurderte? Vi tok tre av dem med på test.
- Innledning
Tre ulike løsninger, som i følge EU-syklusen skulle gjøre at Yaris og 208 skulle bruke henholdsvis 0,38 og 0,37 liter per mil. Jazz har et oppgitt forbruk på 0,45.
Som så ofte ellers viser det seg å være et stykke mellom teori og virkelighet. Vårt testforbruk viser 0,49 på Yaris og 208 mens Jazz har det minste avviket i forbrukstall og ender presis på 0,5.
Yaris skal ifølge tallene være den sterkeste av de tre. Den burde også ha en klar fordel på grunn av den store elektromotoren som gir godt moment allerede fra stillestående.
I praksis oppleves det ikke slik – faktisk kjennes Jazz sprekere ut i de fleste situasjoner. Det har trolig med den noe «gummistrikkaktige» opplevelsen Toyota har bestemt skal være karakteristisk for sine hybride drivlinjer. Jazz har også mulighet til å gire sin syvtrinnskasse ved hjelp av hendler på rattet.
1,6-literen i Peugeot oppfører seg slik vi har blitt vant til, med bra moment fra lave turtall, og godt med krefter i mellomregistret.
Opplevelsen skjemmes imidlertid av en manuell girkasse som muligens har en stor fanskare i Frankrike, men som har en så upresis giroverføring, at det kjennes ut som du rører i potetmos. Når det er sagt, er ikke bomgiring noe stort problem, men det føles ikke bra, og vi vet at Peugeot kan så mye bedre.
Ikke for å more seg
På plass bak rattet er dette også tre ulike tilnærminger til oppgaven interiørdesign. Peugeot er helt klart den mest moderne av de tre bilene i testen. Blått LED-lys langs kanten av det store soltaket, og under det lettleste instrumentpanelet, gjør sammen med den gode skjermen i midtkonsollen at helhetsinntrykket er godt. Rattet er forholdsvis lite, noe som står godt til bilens fine kjøreegenskaper.
Toyota har dyrket frem et interiør som er funksjonelt, men som på ingen måte utfordrer deg. Utstyrsnivået er høyt, og Yaris er den eneste bilen i testen med navigasjon.
Skjermen i midtkonsollen er bra, og bidrar til å heve helhetsinntrykket. Overgangen til å kunne tilby bilen som hybrid har gått ut over mange av de fikse løsningene som fantes i forrige generasjon Yaris.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 3 - Vårt valg
- Testvurdering og poeng Honda Jazz
- Testvurdering og poeng Peugeot 208
- Testvurdering og poeng Toyota Yaris