-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Degradert engel
Bråket rundt den tyske yndlingsbil-prisen, "Den Gule Engel", har allerede vart et par uker. Nå dukker antydningen av en stilig avslutning opp: alle prisene blir sendt tilbake.
Det startet med at den tyske storklubben, ADAC, måtte forklare mangel på intern kontroll. Det viste seg at langt fra så mange som oppgitt hadde stemt på den tyske utgaven av Årets Bil, «Gelber Engel».
Antall stemmer var blåst opp kraftig opp, åpenbart for å gi inntrykk av at oppslutningen var mye større, (og, underforstått, at klubben har enorm betydning) enn det som var tilfelle.
Ormebol
Senere dukket det opp andre ting, som at ledelsen hadde brukt klubbens redningshelikopter til påståtte personlige ærend, for eksempel – det begynte med andre ord å likne et ormebol, og tysk presse hadde et par herlige uker.
Så, rett før helgen, kunne Süddeutsche Zeitung fortelle at valget av den spesielt prestisjetunge «Tyskernes Yndlingsbil» var skikkelig manipulert, slik at bilenes innbyrdes rekkefølge ble endret av ADACs folk.
SZ gir detaljer: for eksempel hadde ikke 5-Serien vært blant de første fem i avstemningen i det hele tatt. Der endte den på syvende. Men klubben flyttet den opp tid femte, og den innstemte nummer fem, VW Tiguan, skal ha forsvunnet helt fra listen.
Revideres
Nå har ADAC slutttet å kommentere denne saken, de henviser alt til revisjonsselskapet Deloitte som har fått i oppdrag å gjennomgå denne pinlige saken for å gjøre den så transparent som mulig. Og også, om mulig, fortelle hvor langt tilbake i tid dette går.
Men bilprodusentene nøler ikke med å kommentere den siste utviklingen. «Stemmer dette sender vi den Gule Engelen rett tilbake», sier de hos BMW til Frankfurter Allgemeine Zeitung.
«Dersom anklagene om manipulering blir bekreftet, vil vi helt sikkert sende alle «Gule Engler» tilbake», hører vi fra Daimler.
Men Volkswagens talsmann er den mest elegante, for mens Daimler antydet at de hadde fått mer enn én Gul Engel opp gjennom årene, kunne Volkswagen fortelle FAZ at «Dersom dette stemmer vil ADAC få et vognlass premier tilbake fra oss».
En spent presse venter på at de første resultatene av Deloitte-undersøkelsen skal komme i begynnelsen av denne uke.
Samtidig – og det er jo synd – har alt det utrolig bra denne klubben ellers gjør, havnet helt i skyggen av denne skandalen. Det er tross alt ikke på grunn av en mer-eller-mindre-manipulert årets-bil-avstemning dette er blitt Europas største og viktigste bilbruker-forening.
Nå har tyske Automobilwoche lagt ut en bildeserie med noen av prisvinnerne fra de siste ti årene. Du kan se dem her.