-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hankooks villeste dekk
Koreanske Hankook pleier å teame opp med noen kreative studenter, og så bygger de verdens sprøeste fremtidsdekk. Årets innsats skuffet ikke.
Det var på motorshowet i Essen i desember at Hankook stilte med tre av de mest hinsides bildekkene som noensinne har vært vist.
De ble fantasert frem i samarbeid med designstudentene på Pforzheim i Tyskland, som vanligvis pleier å uttrykke seg betraktelig meget mer forsiktig.
Flåklypa
Egentlig er det bare tull å forsøke å beskrive disse tre dekkene, for det ble også produsert en glimrende video som ikke bare gir en fullgod beskrivelse av hva dekkene virkelig kan gjøre, og av hvor utrolige de ser ut, men som samtidig er en skikkelig eventyr-film.
En slags moderne Flåklypa Grand Prix.
Men la oss ta de tre dekkene, en etter en:
Boostrack er et skikkelig gripedekk, som endrer bane og mønster når forholdene krever det, slik at det virkelig kan gjøre jobben i ørkenen eller på steinete fjellstier.
Alpike er utstyrt med pigger og store gap i mønsteret og er et typisk vinterdekk for fremtidens vinter. Det kan også gå i en ekspansjonsmodus der hele dekket øker radius slik at bakkeklaringen blir så høy at bilen klarer seg gjennom seriøse snømasser.
HyBlade er regnværsdekket som også er utstyrt med et vannmølleformet mønster og markerte eiker som sørger for aerodynamisk fremdrift og styring i kraftig regn.
Hele greia er selvfølgelig at studentene blir bedt om å se på dekket som noe annet enn bare gummi som er tredd rundt et hjul. Dekket skal være en interaktiv del av selve bilen og gjøre ting man virkelig må bruke fantasien for å komme frem til – slik man ser på videoen.
Seriøse premisser
Selv om det kanskje ikke virker sånn på videoen har Hankook hengt på noen seriøse premisser i dette som de kaller «Design Innovation Project».
De kjører det hvert annet år (forrige gang var det studenter fra Universitetet i Cincinatti) og i år skulle designstudentene tenke dekk som virkelig tok hensyn til klimaendringene som vi risikerer følger på den globale oppvarmingen.
Som vi tydelig ser på videoen er det også noen klimatiske utfordringer der, ja. Men heldigvis klarte de å blande inn litt eventyr i de levende bildene også.