img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
76 bilder i galleri
Focus RS på veien
VALENCIA: Ford Focus RS har et rykte å forssvare, etablert av klassikere som Escort Cosworth og Focus RS500. La oss slå det fast først som sist - Focus RS lever opp til ryktet!
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Hva slags bil er dette?
Ford Focus RS spiller på mange tiårs tradisjon for Ford. RS-merket er synonymt med fart og spenning – og Focus RS er på mange måter mer enn oppfølger til Escort Cosworth enn til tidligere Focus RS-modeller.

Grunnen til det er naturligvis drivverket. For der de to forrige Focus RS-modellene har vært forhjulstrekkere, er denne tredje generasjon Focus RS en bil med firehjulsdrift.

For å plante alle de 350 hestekreftene ned i bakken var det visst ikke aktuelt for Ford å sende alle kreftene forover.

Nå har jo Ford hentet 350 hestekrefter ut av en forhjulsdrevet bil før; forrige generasjon Focus RS500 hadde nettopp den effekten, men kjørbarheten i nye RS nyter store fordeler av at bakhjulene er med på leken.

Opp til 70 prosent av kreftene kan sendes bakover, og av de 70 prosentene kan hundre prosent sendes til enten høyre eller venstre bakhjul, alt etter behov.

Det er dette som kalles «torque vectoring» – momentfordeling – og er som en slags «omvendt ESP», hvor man i stedet for å bremse individuelle hjul, heller gi de mer krefter.

De 350 hestekreftene kommer fra en firesylindret, 2,3-liters turboladet bensinmotor. I utgangspunktet samme motor som i minste Mustang-modell, men kraftig oppgradert for å tåle den ekstra effekten og påkjenningene ved potensiell banekjøring. Mustang EcoBoost er ikke akkurat noen banebil …

Akkurat som den litt mildere Focus ST, tilbys RS kun med manuell girkasse.

Og for en fryd det er!

Vektingen og presisjonen i girspaken er strålende, som i alle Ford-modeller, og forholdet mellom clutch, gasspedal og girspak er like fantastisk på bane som på landevei.

På Circuit Valencia er det ikke vanskelig å kjenne hvordan bakhjulene virkelig jobber for å skyve bilen ut av svingene.

En liten logring med rumpa når man går på full gass i tredjegir ut av en slak venstre, er så lett både å kontrollere og kontre at selv urutinerte førere kan føle seg som konger på banen.

Hendene mine har et godt grep rundt det perforerte skinnrattet, og vibrerer med glede når jeg klipper kantlinjene. Ikke på grunn av no’ filskiftvarsler – men fordi styringen her faktisk gir tilbakemeldinger, noe de fleste andre i denne klassen ikke greier.

På landeveien er Focus RS minst like imponerende. Dempingen er omtrent som Focus ST i normalmodus, og det er perfekt for litt morokjøring på veien.

Med kjøremodus Sport aktivert, er styring og motorrespons på «max attack», og hver eneste sving, trang som bred, håndteres med største selvfølgelighet.

Også her kan rumpa fremprovoseres, men da skal det pushes hardt.

Hva skiller Focus RS fra andre modeller i klassen?
Om vi snakker om klassen for hatchbacks med 350 hestekrefter eller mer, er det ikke så mange å velge i. Mercedes A45 AMG og Audi RS3 er litt andre dyr enn Focus RS – dyrere, noe kraftigere, mer premium.

Men jeg er ikke sikker på om de er like morsomme.

Det er kanskje mer naturlig å sammenligne Focus RS med Volkswagen Golf R. Den er riktignok drøyt 100.000 kroner billigere, og 50 hester fattigere enn Focusen, men med firehjulsdriften havner den i samme kategori. Focusen knuser Golfen på alt som heter kjøreglede, i hvert fall.

Dette liker vi:
De rå kjøreegenskapene til tross; dette er fortsatt en femdørs Focus. De store forsetene (jeg ser ikke noe poeng i å legge ut 13.500 kroner for racingstolene) stjeler nok litt bakseteplass, men det er overhodet ingenting i veien for å bruke Focus RS som hverdagsbil. Litt verre er det at firehjulsdriften stjeler noe bagasjeplass.

Likevel; akkurat som Golf R, er Focus RS en fantastisk all-rounder.

Dette liker vi ikke:
Focus som modell begynner å dra på årene nå. Interiøret er ikke like velbygd som Golf, og infotainment-løsningen, Sync 2, har vært gammeldags siden den ble lansert. Det er litt synd at slike modeller kommer så sent i generasjonens liv. Det er ikke lenge til en helt ny Focus er på veien …

Og det merkes at Focus RS ikke var i tankene til Ford da de opprinnelig utviklet Focus. Knappen for å endre kjøremodus er plassert sammen med knappen for rattvarme og deaktivering av start/stopp-funksjonen (som strengt tatt automatisk burde deaktiveres i sport-modus), og knappen for å endre demper-innstilling er plassert på enden av blinklyshendelen. Begge plassert der det tilfeldigvis var litt ledig plass.

Konklusjon?
Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre om akkurat de knappene, og selv den turkise bakgrunnsbelysningen i dashbordet skulle jeg kunne leve med, om jeg hadde hatt mulighet til å skaffe meg en Ford Focus RS.

RS-en lever ikke bare opp til ryktet dens forgjengere har skapt, den er med på å gjøre det større.

 
FAKTA Ford Focus RS

Motor:

4-syl. turbobensinmotor, 2261 ccm

Maks effekt:

257 kW (350 hk) v/6000 o/min.

440 Nm v/2000-4500 o/min.

Girkasse/drivlinje:

6-trinns manuell/firehjulsdrift

Mål LxBxH:

439 x 182 x 147 cm

Akselavstand:

264,7 cm

Egenvekt:

1599 kg

Tillatt totalvekt:

2025 kg

Bagasjerom:

260-1045 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

4,7 sek.

Toppfart:

266 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,77 l/mil

CO2:

175 g/km

Pris fra:

kr. 710.000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: