Porsche : Porsche 917 frem i lyset - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Porsche 917 frem i lyset
Det finnes vel ikke en mer dominerende nummerrekkefølge i moderne motorsport enn ni-en-sju. Nå skal den bli feiret – femti år gammel.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

917 var en bil som ikke bare skremte vettet av sine konkurrenter. Den skremte sine førere også, til de grader at trakk lodd om hvem som skulle slippe denne gangen.

Dickie Attwood, som liksom ikke er verdens største pyse, fortalte CAR om hvor lettet han var da bilen en gang ga opp på Le Mans med tre timer tilbake.

– Det er den verste turen jeg noen gang har hatt i en racerbil. Den var over det hele allerede ved 250 km/t. Og de ventet jeg skulle gjøre 350!

– Foran hvert løp jeg startet krysset jeg fingrene for at bilen ikke skulle dette fra hverandre. Jeg mener – på alvor, sa Derek Bell.

– Til slutt gjorde vi den til en perfekt bil. Nøyaktig det motsatte av hva den hadde vært, sa Hans Herrmann. Og Jackie Ickx tørt: – Man måtte ha flaks for å overleve den gang.

Hele 917-eventyret startet i juli 1968 som en vill ide i hodet på den unge Porsche-arvingen Ferdinand Piech. Og hele denne historien, ganske vill, skal vi nok sikkert komme tilbake til, for det blir 917-år i år. 

Med stor spesialutstilling på Porschemuseet fra 14. mai til 15. september der du blant annet skal få se 917-01 som museets folk har brukt over et år på å få tilbake helt til opprinnelig stand.

Til sammen vil det bli 14 stykker 917 der – med til sammen 7.795 hestekrefter (og jeg tør nesten ikke tenke på den låten!)

(saken fortsetter)

Men det akkurat nå skal vi nøye oss med å fortelle at de kommer også til å hente opp en konseptbil fra en av sine mange skattekammer.

Det viser seg altså at de bygget et 917 Concept Study, som de kaller det, før de startet med sitt LMP1-program (men om de da mener 90-tallet eller da de begynte med hybridene i 2014 er forholdsvis uklart foreløpig).

Denne ble bygget for å feire den første Le Mans-seieren i 1970. Konseptet ble bygget av en liten gruppe designere og ingeniører, men har altså ikke vært vist frem offentlig før det nå dukker opp i mai.

Egentlig er jeg litt skuffet over at Porsche ikke gjorde mer ut av 917, (kanskje med denne bilen) på Genève-utstillingen. For det utrolige var at denne renrase-raceren faktisk debuterte på Genève-utstillingen i 1969, og ikke i noe løp.

Konseptbilen har fått samme røde og hvite dekor som vinnerbilen til Attwood og Herrmann i 1970. Med startnummer 23.

Porschene hadde gått elendig året før. Over vinteren hadde de fått hjelp av John Wyer og Gulf i England. Optimistiske stilte de til start med ni eller ti biler (jeg husker ikke om bilen til Steve McQueen og Jackie Stewart, som ble nektet start, var med i den egentlige startlisten).

Bare to kom til mål. 

Siden de ble nummer en og to, og en 908 ble nummer tre, var det ingen som husket på å etterlyse resten i festrusen.

Jeg er ikke sikker på at jubileumsutstillingen blir særlig ydmyk, heller.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: