-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Familien i boks - Del 3
Tre av de store bilprodusentene stiller med hver sin småtass i denne testen. Ikke de aller minste fra de tre produsentene – men biler som til nød kan fungere som eneste bil i familien.
- Del 1
Ingen racerbiler
Venga har det høyeste dreiemomentet av de tre, men også den tregeste akselerasjonen fra null til hundre.
Den motordetaljen som trekker mest i negativ retning i sammenligningen, er forbruket.
På papiret ligger det på samme lave nivå som hos de to konkurrentene, men i praksis har den et avvik som er alt for stort.
Den bruker for eksempel en desiliter, rundt regnet 20 prosent, mer på mila enn Verso-S.
Selv om Meriva kan skilte med 5 hk mer enn de to andre, ligger den på det jevne på dette området – både akselerasjonstallet og forbruket plasserer seg midt mellom Venga og Verso-S.
Sistnevnte har en dravillig motor – så sant den får turtall på et par tusen omdreininger. Under 1500 o/min. skjer det fint lite i maskinavdelingen hos Verso-S.
Forbruket er tilsvarende beskjedent, desidert lavest i testen og best samsvar mellom teori og praksis. Start-/stopp-system er standard på bilene som tas inn til Norge.
Greit utstyrsnivå
Vi kjører Kia Venga med øverste utstyrsnivå, og dermed er den utstyrt med ryggesensorer, cruise control, navigasjon, glasstak og både fartsholder og fartsbegrenser.
Prisen må også ses i lys av at Kia har 7 års garanti (begrenset til 150.000 km) på selve bilen, fem år på lakk og 12 år på rust.
Meriva, med utstyrsnivå Cosmo, har testens høyeste pris. Utstyret omfatter parkeringssensorer foran og bak, adaptive frontlys og en luksusdetalj som ikke er vanlig på småbiler, nemlig varme i rattet.
En praktisk detalj er også de to krokene i bagasjerommet som hindrer at handleposene rutsjer rundt. Som nevnt er de utmerkede sportssetene ekstrautstyr.
Verso-S får pluss for testens laveste pris. Toyota har utstyrt nykommeren med navigasjon og ryggekamera.
En negativ detalj på Verso-S er frontlyktene som er rette og steile, og fanger opp alt av søle og sprut fra bilene foran. Når bilen ikke har lyktespylere, sier det seg selv at lyset svekkes etter kort tids kjøring i dårlig vær.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Kia Venga
- Testvurdering og poeng Opel Meriva
- Testvurdering og poeng Toyota Verso-S