-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Vi små en alen lange - del 1
Ikke la deg lure av barnesangen vi har valgt som tittel, for disse bilene er verken en alen lange eller egnet som eneste bil i barnefamilien. Men på 3,5 meter utvendig lengde er det grei plass for voksne par.
- Innledning
Lavt slagvolum
Begge bilene har ganske lik motorisering i praksis, med 85 hk (Picanto) og 75 hk (Citigo), kombinert med femtrinns girkasse.
Det oppgitte forbruket er henholdsvis 0,43 og 0,42 liter/mil. Men i seg selv er motorene forskjellige. Picanto har en 1,2-liters firesylindret motor, mens Citigo har en tresylindret 1,0-liter under panseret.
Disse småtassene har ingen problemer med å følge trafikken på landeveien, men vi sitter med en tanke om at det kunne vært fint med et sjettegir.
Denne følelsen er nok mer basert på lydbildet enn på optimal motorgange, i for eksempel Citigo ligger turtallet på 2200 o/min. i 80 km/t – og med et sjettegir ville turtallet falt ned til et nivå som ikke gavner trekkevnen.
Høyt testforbruk
Når det gjelder testforbruk er det bedre samsvar mellom teori og praksis i Citigo enn i Picanto, men med hen-holdsvis 0,47 og 0,55 liter/mil er vi ikke så veldig imponert.
Det er logisk at det er høyere forbruk i Picanto på grunn av høyere ytelse og høyere slagvolum, men forbruket pr hestekraft ligger likevel ganske høyt.
Mange småbiler kan vise til lavt CO2-utslipp, men motoreffektiviteten målt i forbruk pr hestekraft er vesentlig bedre hos mange mellomstore og store familiebiler. Citigo har et forbruk pr hk på 0,0056 liter/mil, mens BMW 520i Touring til sammenligning har 0,0042 liter/mil.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Kia Picanto
- Testvurdering og poeng Skoda Citigo