-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Vi små en alen lange - del 1
Ikke la deg lure av barnesangen vi har valgt som tittel, for disse bilene er verken en alen lange eller egnet som eneste bil i barnefamilien. Men på 3,5 meter utvendig lengde er det grei plass for voksne par.
- Innledning
Lavt slagvolum
Begge bilene har ganske lik motorisering i praksis, med 85 hk (Picanto) og 75 hk (Citigo), kombinert med femtrinns girkasse.
Det oppgitte forbruket er henholdsvis 0,43 og 0,42 liter/mil. Men i seg selv er motorene forskjellige. Picanto har en 1,2-liters firesylindret motor, mens Citigo har en tresylindret 1,0-liter under panseret.
Disse småtassene har ingen problemer med å følge trafikken på landeveien, men vi sitter med en tanke om at det kunne vært fint med et sjettegir.
Denne følelsen er nok mer basert på lydbildet enn på optimal motorgange, i for eksempel Citigo ligger turtallet på 2200 o/min. i 80 km/t – og med et sjettegir ville turtallet falt ned til et nivå som ikke gavner trekkevnen.
Høyt testforbruk
Når det gjelder testforbruk er det bedre samsvar mellom teori og praksis i Citigo enn i Picanto, men med hen-holdsvis 0,47 og 0,55 liter/mil er vi ikke så veldig imponert.
Det er logisk at det er høyere forbruk i Picanto på grunn av høyere ytelse og høyere slagvolum, men forbruket pr hestekraft ligger likevel ganske høyt.
Mange småbiler kan vise til lavt CO2-utslipp, men motoreffektiviteten målt i forbruk pr hestekraft er vesentlig bedre hos mange mellomstore og store familiebiler. Citigo har et forbruk pr hk på 0,0056 liter/mil, mens BMW 520i Touring til sammenligning har 0,0042 liter/mil.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Kia Picanto
- Testvurdering og poeng Skoda Citigo