BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.
BMWs nye 540i xDrive.

BMWs nye 5-serie: Mer komfort - mer kjøreglede

Ikke langt unna like komfortabel som 7-serien og nesten like sportslig som en 3-serie, det er BMWs nye 5-serie oppsummert. Men best av alt

Publisert Sist oppdatert

Den som venter på noe godt venter sannsynligvis på BMWs neste 5-serie, sjuende generasjon siden 1972. Og har du allerede skrevet kontrakt, får du penger tilbake!

Ved første øyekast ser ikke ny 5-serie spesielt ny ut. Årsaken er å finne i at BMW ikke våger å klusse med merkevaren. Innpakkingen holdes i klassisk, moderne stil uten å vekke altfor mye oppsikt.

Kjennere ser naturligvis endringene med en gang, andre slår bare fast at 5-serien ser flott ut. På den måten støtes heller ikke eiere av utgående generasjon.

Mer av alt
Det er først når bilen tas i bruk at endringene trer tydelig fram i form av mer komfort for dem som synes 5-serien manglet noe her, og samtidig mer sportslighet. Slankingen med i gjennomsnitt 100 kilo har gjort 5-serien nesten like leken på veien som 3-serien.

Sammenliknet med Mercedes E-klasse: 5-serien er mer sportslig, og samtidig komfortabel nok. For Mercedes gjelder det motsatte – og begge lever godt med forskjellen.

I Norge i februar
Om du ikke tror meg, så prøv selv. For om rundt to måneder er de første bilene i Norge: 520d/530d og bensinvariantene 530i/540i, alle tilgjengelige med xDrive.

Ladehybriden (530e iPerformance) med 45 km elektrisk rekkevidde er klar en måned senere. Stasjonsvognen vises på Genève-messen tidlig i mars og kommer til Norge i mai.

I påvente av ny M5 blir M550i med 462 hk toppmodellen, og nå utstyrt med xDrive for å gi godt nok grep til å ta bilen til 100 km/t på 4,0 sekunder.

Ladbar med 4x4?
Mange av BilNorges lesere har spurt om stasjonsvognen blir ladbar, og om ladehybriden også kommer med firehjulsdrift i Europa?

Ingen tysker svarer bekreftende på disse spørsmålene, men alt tyder på at kommende EU-krav til utslipp tvinger BMW til å måtte si ja takk til begge deler.

I løpet av våren slippes også en EfficentDynamimics Edition av 520d (190 hk) med automatgir og 0,39 liter i forbruk, ned fra 0,42 i standardvarianten. Med 102 gram i CO2-utslipp går den rett i strupen på Mercedes E 200d/220d.

Respons
Det som først og fremst slår meg i møte med den nye 5-serien, er hvor kjapt den responderer. Min favoritt så langt er 530d xDrive (unnskyld til alle bensinhodene – det er ikke noe i veien med 540i) fordi den er råsterk (opp fra 258 til 265 hk/620 Nm i moment) og smidig med et rått lydbilde. Og tyst når den ikke presses.

Så lite lyd var det i bilen under normal kjøring at jeg lenge lurte på om BMW hadde tuklet med den.

Lite lyd i bilen
Medbrakte støymåler viste 55 dB(A) ved 50 km/t og 59 dB(A) ved 80 km/t på forholdsvis jevn asfalt på Atlanterhavsveien nord for Cascais. Tallene er isolert sett ikke oppsiktsvekkende, men sier mer om selve lydbildet.

Og her skinner så mye 7-serie gjennom at det er fristende å kalle den nye 5-serien for en krympet utgave av storebror.

Så rent liten er den heller ikke, men strukket til 4,935 meter utgjør ikke lengden den store forskjellen i forhold til utgående modell. Du merker det ikke inne i bilen fordi du har 5-serien rundt deg på en annen måte enn andre store biler.

Mer elektronikk
Den største forandringen finner du i bilens elektroniske plattformen og alle tilvalgene. Endelig er instrumentbordet erstattet av en skjerm, dog ikke like omfattende som i E-klasse, men hovedinstrumentene skifter farge fra rødt via nøytralt til blått avhengig av hvilket kjøremodus bilen befinner seg i – akkurat som i eksempelvis Volvo og de nyeste Renault-modellene.

Siste generasjon i-Drive er naturligvis på plass med berøringsskjerm hvor ikonene lar seg flytte dit man vil ha dem. Og som i 7-serien kan enkle funksjoner som eksempelvis lydnivået på lydanlegget styres med en enkel håndbevegelse i luften. Morsomt, men kanskje mer gimikk enn nyttig?

Blir billigere
BMW snakker ikke altfor høyt om at bilen nå inneholder flere elementer som peker mot fremtidig bilautonomi. For fortsatt befinner Tesla seg langt foran BMW på dette området, og jeg tar poenget: BMW er bilen for dem som foretrekker å kjøre selv, ikke kun å bli transportert.

Jeg sa noe om prisreduksjonen innledningsvis. Lavere vekt med lavere forbruk som konsekvens førte i utgangspunktet til lavere avgift som igjen kompenserte for prisstigningen på ny modell.

Budsjettenigheten forrige helg betyr ytterligere avgiftsreduksjon, ca 15.000 kroner for 520d/520d A og opp mot 80.000 kroner for 540i xDrive A.

BMW 530d xDrive A

Motor:

2993 ccm R6
turbo diesel

Effekt:

265 hk

Moment:

620 Nm

L/B/H:

494/187/148 cm

Akselavstand:

280 cm

Bakkeklaring:

13,9 cm

Egenvekt:

1770 kg

Totalvekt:

2385 kg

Tilhengervekt:

2000 kg

Bagasjerom:

530 liter

0-100 km/t:

5,4 sek

Toppfart:

250 km/t

Forbruk:

0,50 l/mil

CO2:

132 g/km

Pris 5-serie fra:

Ca. 478.000

Pris prøvekjørt:

Ca. 750.000

Powered by Labrador CMS