-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fritt verkstedvalg
Elbil-eierne skiller seg ut
Folk som kjører elbil tenker annerledes om valg av verksted enn bileiere flest, viser en ny undersøkelse. Bransjeeksperter tror dette vil endre seg etter hvert.
Elbil-eierne er sterkere i troen på at merkeverkstedene gir best og sikrest reparasjon og service enn gjennomsnittet av bilistene samlet, viser en ny måling utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL).
40 prosent av elbilistene mener at merkeverkstedene er best. Når svarene fra alle de spurte ses samlet, uavhengig av bilens drivstoffteknologi, mener kun tre av ti det samme.
– Vi er fortsatt på et tidlig stadium i innfasingen av el-biler, så det er naturlig at mange eiere tror det er tryggest å ta service der bilmerket, forhandler og verksted er knyttet sammen. I årene fremover vil nok dette endre seg, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Pris viktigste faktor
Han viser til at arbeid på elbiler utgjør en stadig større andel av oppdragsmengden også for frittstående verksteder og kjeder, som dermed raskt bygger erfaring og kunnskap.
– Halvparten av alle spurte svarer at det ikke er forskjell i kvalitet mellom ulike typer verksteder, eller krysser av for vet ikke. To av ti mener dessuten at de uavhengige er best. Slike holdninger gir et godt grunnlag for reell konkurranse, til kundenes beste, sier Hansen.
I undersøkelsen oppgir 29 prosent av el-bilistene at merketilknytningen er mest avgjørende for valg av verksted. Bare 20 prosent av alle spurte uavhengig av biltype svarer det samme. Pris er en langt viktigere faktor for de fleste. 36 prosent mener dette er mest avgjørende.
Også de frittstående bransjeaktørene tror ulike verkstedpreferanser basert på motorteknologi er et overgangsfenomen.
Investerer i kompetanse
– Med de endringer som skjer i bilparken, må alle aktører tilpasse seg elbil-revolusjonen for å være relevante i fremtiden. Derfor investerer både vi og mange konkurrenter mye i kompetanseutvikling på dette feltet, sier Katrine Køste, kjedeleder i AutoMester.
Av kjedens drøyt 200 verksteder er de aller fleste rustet for å utføre service og reparasjoner også på elbiler.
– Og alle som sier ja til slike oppdrag skal kunne utføre dem uten at kvaliteten avviker fra merkeverkstedene. Om fem år tror jeg ikke lenger dette er et tema i det hele tatt, sier Køste.
60 prosent av bileierne er nå klar over at frittstående verksteder og kjeder har adgang til å stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte, viser ABL-undersøkelsen. 47 prosent undersøker priser hos flere verksteder før de bestiller time.
– Vi håper disse andelene øker i årene fremover. Det vil gi økt konkurranse og forbrukermakt, sier Arild Hansen.