Galaxy
Galaxy

Picnic
Picnic

Ford Galaxy og Toyota Picnic

Ford Galaxy har andreplassen på salgsstatistikken blant persontransporterne og utfordres nå av Toyota Picnic. De er tilsynelatende svært like, men som du skal se, er det bare tilsynelatende.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 1997

Galaxy har markert seg på salgsstatistikken, ikke bare på grunn av gunstig pris, men like mye på grunn av at den har en ganske gjennomtenkt innredning og en størrelse som tiltaler mange. Utvendig er den ikke stort større enn en Mondeo. Men takket være god utnyttelse av høyden i kupéen, sitter syv voksne relativt behagelig. Bare relativt, for det er ikke bare adkomsten til den bakerste seteraden som er litt plundrete; det er ikke spesielt rommeligere her heller, først og fremt på grunn av dårlig takhøyde. De bakerste setene er derfor best egnet for barn, noe som ikke burde være noe stort ankepunkt. De fleste som velger biler i denne klassen, gjør det nettopp for å ha fleksibilitet til av og til å ha med noen ekstra passasjerer, og da er det gjerne barn det handler om.

Mens Galaxy er bygd på en skreddersydd plattform, er Toyota Picnic bygd på en plattform med utspring i Carina E. Det gir klare fordeler på enkelte områder, men akkurat i utformingen av kupéen og utnyttelsen av plassen, har ikke Toyotas løsning noen klare fordeler. Kupéen er smalere enn i Galaxy. Toyota har derfor viselig valgt å begrense seg til 6 seter fordelt som en 2+2+2 løsning, i motsetning til Galaxys 2+3+2 seteløsning. En annen merkbar forskjell, er at Picnic ikke har flatt bagasjeromgulv. Når du tar ut de bakerste setene, er den derfor ikke like praktisk å utnytte som sin konkurrent.

Ulike seteløsninger
Mens du i Galaxy kan fjerne alle de fem baksetene, kan du i Picnic bare ta ut den bakerste seteraden. Setene på rad to er fastmontert, men de kan justeres 25 cm i lengderetningen, og bagasjerommets lengde – uten de bakerste setene – kan på den måten økes fra 106,5 til 132 cm. Denne løsningen gjør det dessuten enklere å komme inn til de to bakerste setene.

Mens du i Galaxy kan vippe frem de to bakerste setene, må du i Picnic nøye deg med å legge ned seteryggen, eller du kan ta setene helt ut. Galaxys løsning virker ved første øyekast å være mer praktisk, men det er bare til du forsøker å vippe frem setene og oppdager at for å få til det, må du også vippe frem setene på seteraden foran. Vil du ha lengre bagasjeromgulv og ha med passasjerer, må du ta ut de bakerste setene også her. Galaxy er alene om å ha forseter som kan vendes.

Bagasjeavdelingen i de to er minimal når du har alle setene i bruk. Med 33,5 og 29,5 cm avstand mellom bakluke og bakseterygg, sier det seg selv at en skal være litt oppfinnsom for å få med bagasjen. En takboks kan være en grei løsning og både Galaxy og Picnic er godkjente for 75 kg taklast. Ettersom du i Galaxy kan ta ut alle baksetene, får du også et rommeligere bagasjerom, og har hele 160 cm til rådighet mot "bare" 132 cm i Picnic. Mens Galaxy har kapasitet til 110 kg i tillegg til 7 personer i bilen, kan Picnic ta 225 kg i tillegg til sine 6 passasjerer.

Mer personbilpreg
Fra førersetet oppleves Galaxy som den største av de to, spesielt fordi den har et utrolig langt dashbord som blant annet gjør at en trenger litt tilvenning før en blir god på å bedømme avstanden like foran bilen. Førerplassen preges av det flate rattet som gir en liten anelse varebilfølelse. Men rattet har fireveis regulering, og sammen med høyderegulering av førersetet, vil de fleste kunne finne en behagelig kjørestilling. Picnic gir klart mer personbilpreg enn Forden. Du sitter høyt, har bedre seter, blant annet er sidestøtten klart bedre. Men her må du nøye deg med høyderegulering av rattet.

Picnic er mer forseggjort med tanke på små rom i og rundt førerplassen, mens det i Galaxy er runde former og lite rom til å legge fra seg småting. Som nevnt er Galaxys lange dashbord med på å begrense sikten i bilens nærområde forover. En ytterligere begrensning er at vindusviskerne setter igjen et stort felt på hver side av frontruten og gjør at om rådet som begrenser sikten rundt A-stolpen forstørres vesentlig. I begge bilene bidrar de kraftige hodestøttene til å begrense sikten bakover.

Men det er ikke bare førerplassen som gjør at Picnic har mer personbilpreg. Den har også kjøreegenskaper og prestasjoner som minner mer om de vi er vant til i vanlige personbiler. To-litersmotoren med 128 hk er fleksibel og trekkvillig over hele turtallsregisteret og tåler å presses mer i femtegearet enn konkurrenten. Akselerasjonsmålingene fra 0 til 100 km/t og fra 70 til 100 km/t er entydige, og gjenspeiler forskjellen du føler når du kjører de to bilene på landeveien. Picnic går lekende lett i bakkene, mens Galaxys 115-hester tydelig gir signal om at den helst vil ned ett eller to gear. Galaxy har ikke bare mindre å rutte med, den går dessuten ujevnt under akselerasjon og er langt fra så villig som Toyota-motoren.

Picnic har best komfort
Komforten er også best i Picnic. Den er mer stillegående, om enn med liten margin. Men på grov asfalt er det merkbart mindre hjulstøy i Picnic, og den demper også vibrasjonene fra veien bedre enn Galaxy. Over de små og skarpe ujevnhetene er den også behageligere, men over de store ujevnhetene er de to jevnbyrdige. Galaxy er vesentlig tyngre enn Picnic og føles også som en større bil ute på veien. Den har tyngre styring og er tyngre å håndtere på svingete vei. De to er nokså jevnbyrdige når det gjelder kjøreegenskaper, men litt mer presis styring og mindre understyring gjør at Picnic har et lite fortrinn også på dette området.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS