-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Folke-elbilene - del 2
Kia e-Soul, Nissan Leaf og Tesla Model 3 har alle batteri på mer enn 60 kWh og derfor lang rekkevidde. Den prismessige forskjellen mellom de tre synes også overkommelig, men der stopper likheten.
Ny e-Soul
Kia e-Soul er ikke bare større enn forgjengeren, men insisterer på å være SUV (kan ikke leveres med 4x4), og er langt mer påkostet og trivelig å oppholde seg inni.
Du sitter høyt, men som i Tesla og Leaf, ganske lavt over gulvet i baksetet. Batteripakkene tar plass, det går først og fremst ut over komforten i baksetet og gjelder alle tre.
Kia sparer ikke på utstyret i modellen de kaller Executive. Her er varme i rattet og kjøling i setene. Akkurat det er deilig på varme dager.
Kia har også soltak og headupdisplay med mange visningsfunksjoner inkludert fartsskilt og innstilt navigasjon.
Regenereringen stilles i tre trinn og ved å holde venstre hendel bak rattet inne, stopper bilen som om den skulle ha én-pedals-funksjon slik som Leaf har.
CCS
Kia har nå forlatt den asiatiske Chademo ladeteknologien til fordel for europeiske CCS. Kia oppgir hurtigladefarten på 64 kWh-batteriet til 80 kW. Største ladefart oppnådd under testen var 74 kW. Ladelokket foran sitter utsatt til for skade, men er mekanisk og fryser neppe så fast i vinterkulda at det ikke lar seg vippe ut med en isskrape.
Skjermen er naturligvis ikke i nærheten av Teslas, men til gjengjeld styres varmeapparat og ganske mange andre funksjoner via klassiske brytere/knapper, så teknologiskeptikere har ikke mye å frykte i Kia e-Soul.
Høybygg
Kia kjører helt greit. Den har tre kjøremoduser og du mister 10-15 km rekkevidde ved å skifte fra øko til sport. Den høye byggeformen gjør at bilen krenger noe, og 204 hk gir hjulspinn i svinger ved engasjert kjøring. Du sinker ikke trafikken på noen måte med Kia e-Soul. Til gjengjeld burde bilen vært bedre isolert mot hjulstøy. Her har Kia en vei å gå.
Mange liker også det kantete utseendet. Kia garanterer alle sine biler i 7 år/150.000 km. Det gjelder også e-Soul. Da vi publiserte testen i BIL hadde Kia lang leveringstid, men nå har de biler på lager.
Så er vi kommet til Nissan Leaf, fjorårsvinneren, som fortsatt selger bra med 40 kWh batteripakke. Med den store pakken, 62 kWh, er leveringssituasjonen en annen og regn ikke med å få bil bestilt nå før etter jul.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3