BMW går for i3 plug-in

BMW Norge har hatt stor suksess med elbilen i3. Nå dobler de utvalget, men det har sin pris.

Publisert Sist oppdatert

Allerede da i3 ble lansert, fantes den i en plug-in hybrid-utgave. Men BMW Norge valgte ikke å markedsføre denne i frykt for å villede kundene sine. Men nå har de skiftet mening og setter i3 Plug-in på programmet fra september.

- BMW i3 Plug-in Hybrid er en god nyhet for neste generasjon bilkunder. Med vesentlig lengre rekkevidde blir denne modellen et enda mer fleksibelt alternativ, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

BMW i3 Plug-in Hybrid får automatisk strøm fra en liten og nesten lydløs hjelpemotor. Med motorens tank på 9 liter bensin er rekkevidden inntil 300 kilometer, hvorav 150 kilometer er rent elektriske.

Etter hvert som tanken etterfylles, utvides selvsagt rekkevidden til det uendelige.

Elbilen BMW i3 har en oppgitt rekkevidde på 190 kilometer etter NEDC-standarden, og ifølge BMW en praktisk rekkevidde i daglig bruk på inntil 160 kilometer ved full oppladning.

Generator
Helt nye BMW i3 plug-in-hybrid leveres med en 2-sylindret «hjelpemotor» på 0,6 liter, som utelukkende lader batteriene. Det er ingen direktekobling til drivlinjen. Hele systemet er automatisk, og hjelpemotoren aktiveres ved lavt batterinivå.

- Hjelpemotoren kan dessuten aktiveres manuelt slik at du kan kjøre på bensinmotoren frem til du ankommer bykjernen, og dermed velge å kjøre helelektrisk der, sier Christian Gottschalk.

BMW i3 Plug-in Hybrid får en startpris på 328 400 kroner. I motsetning til elbilen er den nemlig – som alt annet vi kjøper – belagt med 25 prosent moms. Men du får ikke de mange elbil-fordelene, som kjøring i kollektivfelt, gratis bom og ferge mm. Parkere gratis på ladeplasser kan du imidlertid så lenge du er innplugget.

Den kan bestilles fra 18. september og er tilgjengelig for prøvekjøring fra november.

Powered by Labrador CMS