-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VW-arving til Genève
Piëch-navnet er velkjent (eller beryktet). Ferdinand Piëch er Porsche-arving og det forrige overhodet for hele VW-konsernet. Nå kommer hans sønn med egen super-elbil til Genève.
Anton heter han – et populært navn i Porsche/Piëch-kretser – og har et firma i Luzern i Sveits som heter Piëch Automotive.
Han stiftet det i juni 2017 sammen med Rea Stark Rajcic – en mann jeg ikke vet noe som helst om. Selskapet markedsførte seg som et «Mobility company reinventing what a car could be» (hørt den før?).
De er blant utstillerne på den kommende Genève-utstilling, og det med en bil som egentlig føyer seg pent inn i den lange rekken av start-up super-elbiler vi har sett den siste tiden.
Den store forskjellen mellom denne og alle de andre fantasiene vi har skrevet om det siste året, er at her er det antakelig ikke kinesiske penger eller interesser.
Denne familien har penger nok (selv om det begynner å bli mange av dem) og det er nok ganske mye familiekompetanse å trekke på også.
Foreløpig vet vi ikke mye om prosjektet, bortsett fra disse renderingene som er «lekket» i strategisk avstand til utstillingen.
Det eneste vi er fortalt så langt er at denne modellen skal hete Mark Zero og skal ha 500 kilometer rekkevidde, takket være noe de kaller en ny battericelle-type.
Det er også snakk om lett vekt, som i dette segmentet oversettes til cirka 1800 kg! At batteriet er luft- og ikke væske-kjølt, skal visstnok ha spart mye vekt.
Det er også snakk om en modul-oppbygning hvor alt kan skiftes ut og oppgraderes etter hvert. Plattformen skal også være basis for fremtidige modeller. Først en fireseter og deretter en SUV.
Renderingene er vel kanskje ikke så revolusjonære. Det ser ut som en ganske konvensjonell «langt-panser-kort-hekk» oppskrift som vi finner på alt fra Aston Martiner til Alfa 8C.
Men det som er spesielt spennende med renderingene er at de har en signatur som er umulig å ta feil av.
Jeg vet ikke hvor mange Panamera som har samme signatur.
Varga.
Jeg har ikke hørt et ord om at Peter Varga har sluttet som sjef for eksteriør design hos Porsche, men jeg har heller ikke noe tro på at han kan gjøre slike jobber som freelancer, selv om oppdragsgiveren er tjukke Porsche-slekta.
Enda et spørsmål vi må få svar på. Følg med, her på BilNorge.no.
PS!
Nevnte jeg at slekten til Anton Piëch er ganske tallrik?
Hans far, Ferdinand, har en søster og to brødre. Louise Piëch nøyde seg med en sønn. Den eldste broren, Ernst fikk heller ikke flere enn tre – deres mor er forresten datter av den mektige Volkswagen-sjefen Heinrich Nordhoff.
Ferdinands yngste bror hadde seks bar, men bare med en eneste partner.
Men Ferdinand da – som lenge koketterte med at han ikke visste om han hadde 11 eller 12 barn (han har landet på 12) har fordelt dem på fire kvinner.
Anton, vår nye bilbygger, har en helbror, men ellers 10 halvsøsken som sprer seg fra 1960 til 1994. Selv er han 1978-modell.