KORTNYTT
-
Luksus økte i Russland
Såkalte luksusbiler doblet seg i Russland i mars. Volumet ble kanskje ikke så høyt: 68 biler, men Lamborghini er nok fornøyd. Hver tredje bil kom derfra, bare en av dem var ikke en Ursus. Volkswagen gjorde det godt med Bentley også: 19 biler, så vidt banket av Rolls-Royce med 21. Culinan var den mest populære Rollsen, mens det var Continental som ledet hos Bentley. Q1 endte på 125 biler i dette segmentet: opp 47 prosent.
-
BYD leder i Kina
-
Kinesiske subsidier
Mens EU jobber med å finne bevis på offentlig støtte til kinesisk bilindustri, forteller Bloomberg at BYD har mottatt minst $ 3,7 milliarder i direkte statlig støtte. De bruker Kiel Institute som kilde. De føyer til at i tillegg er det kommet støtte til lokal batteriproduksjon og direkte subsidier for kunder. Det ligger i kortene at det kan innføres spesiell importavgifter til Europa til høsten, med tilbakevirkende kraft.
-
Elbiler på stedet hvil
Vi er ikke kommet lenger enn februar i fintellingen av nyregistrerte biler i Europa. Men av de nesten en million som kom i februar, hadde de elektriske en markedsandel på 13,2 %, akkurat som i fjor. 20 % av disse var kinesiske. Men 44 % av disse var vest-merker, som Tesla eller Volvo, og ytterligere 40 % var MG. Med andre ord «ekte» Kina-biler utgjorde bare 16 % av totalen har JATO Dynamics regnet ut.
-
Milano blir Junior
Alfa Romeo har ertet på seg italienske politikere etter at de presenterte navnet på sin nys SUV – Milano. Navnet var ment som en hyllest til Alfas hjemby, men siden bilen skal bygges i Polen førte det til ramaskrik fra en rekke politikere. Siden første bil foreløpig ikke er rullet av samlebåndet, velger Stellantis nå å endre navnet til Junior, kodenavnet som ble brukt under utviklingen av bilen og som kom på andreplass etter Milano i en poll Alfa har gjort.
-
NIO slektning med problemer
Litt problematisk dette her, men for halvannet år siden trakk NIO seg ut av et joint venture med GAC. Det som ble tilbake, var et bilmerke som het Hycan. Hvor store problemene der er nå er uklart, men alle Hycan-ansatte har fått beskjed om å gå ut og selge biler på vegne av fabrikken. Nedsatte lønninger er også et tegn på problem. Rising Auto, eid av kjempen SAIC, forteller en tilsvarende historie, inkl. reduksjon av antall ansatte.
-
McLaren blir statseid
Mumtalakat, «oljefondet» til Bahrain, har i realiteten hatt kontroll over McLaren. Men nå er kontrollen reell når de har gått fra å eie 60 % av aksjekapitalen, til å eie 100 %. Det sies ikke noe i meldingen om at McLaren også har fått cash de kan bruke til å fortsette utviklingen mot den batterielektriske satsingen, men grepet har gjort at det blir enklere å legge McLaren på børs og hente annen ekstern kapital.
-
Zeekr famler
Zeekr tar peiling på 230.000 biler i år – nesten en dobling i forhold til 2023. Tre nye modeller ligger i løypa. Men 9. november i fjor sa Zeekr at de ville på børs i USA. Papirene viste at de omsatte for RMB 31,9 mrd. i 2022 og 21,3 mrd. i 1. halvår 2023. Noteringen skulle skje omtrent nå, til en verdisetting på $ 13 mrd. Nå ser det ut som den operasjonen er utsatt, blant annet på grunn av at Lotus sin IPO var forholdsvis mislykket.
-
Rekordmange elbiler på Oslo-veiene
I mars registrerte Fjellinjen 30,9 millioner passeringer i bomstasjonene i og rundt Oslo. Det er en økning på 2 prosent mot samme periode i fjor, justert for påsken. Slår man sammen elbiler, elvarebiler og tunge nullutslippskjøretøy får man en elektrisk andel på 42,2 prosent. – Så høy elektrisk andel har vi aldri sett tidligere. Tross labert nybilsalg, så har den elektriske andelen vokst med 5,3 prosentpoeng sammenlignet med i fjor. Fortsetter denne veksten vil det være mer enn 50 prosent elektriske kjøretøy på veiene i Oslo innen utgangen 2025, sier Stian Strøm Arnesen, Fjellinjens analyseansvarlig.
-
Det blåser på toppen
Det var en virkelig overraskelse. Bare noen dager etter at Bentley-sjefen, Adrian Hallmark, hadde gjennomført en rekke intervjuer om Bentleys 2023-rsultater, meldte han overgang til Aston Martin. Jobben han gjorde hos Bentley er formidabel: fortjenesten har økt med ti-gangeren på fem år og strategien ser sunn ut. Aston betyr nye problemer. Han blir den fjerde toppsjefen der på like mange år!
-
Indiske aktiviteter
Financial Times var de første som fortalte om en plan der MG går sammen med den indiske stålgiganten JSW om å bygge og selge batterielektriske biler i verdens mest folkerike land. JSW skal stå for produksjonsanlegg, materialer og batterier. MG skal stå for teknologien. VinFast har også planer om produksjon i India og Tesla har hatt samtaler med myndighetene. Suzuki kommer med sin elbil der i år. Tata har ca. 60 prosent av Indias foreløpig beskjedne elbil-marked.
-
Dennis Hauger skal teste Formel E
Dennis Hauger skal teste en Formel E-bil for Porsche den 13. mai i Berlin. – Fokuset mitt for sesongen er Formel 2, men jeg syns det er kult å få denne muligheten. Jeg er veldig takknemlig for invitasjonen fra Porsche Motorsport og gleder meg til å teste deres helelektriske Formel-bil, sier Dennis Hauger.
-
Aiways gjenopplives
Kinesiske Aiways som vi lenge så på som lovende, og som besøkte Oslo mange ganger med sin U5-modell, stanset produksjonen og lønnsutbetalingene for ni måneder siden. Nå er det håp om gjenoppliving med et statlig «New Productive Force» program, og ved at Aiways blir en Export-only produsent. Blant de opprinnelige investorene var tunge interesser som Tencent, DiDi og CATL.
-
Bedre enn ventet hos Geely
Geely Automobile Holding omsatte for snaue 180 milliarder yuan (gang med ca. 1,5 for NOK) i fjor og tjente 5,31 milliarder på det – begge deler mer enn analytikerne hadde ventet. Gruppen solgte 1,9 millioner biler – en økning på 13 %. Bare en halv million av disse var New Energy biler. I denne gruppen finner vi Geely, Volvo, Zeekr, Lotus, Smart, LEVC og Radar.
-
Nedgang hos Bentley
13.560 solgte biler i fjor var en nedgang på 11 % mens omsetningen på £ 2,9 mrd. var en nedgang på 13 %. Allikevel: marginen er fremdeles på 20,1 % – ned fra 20,9 %. Det er først og fremst ekstra-ønskene som holder tallene oppe. 70 prosent av alle kundene spekket opp bilene med – i snitt – mer enn £ 40.000. Elbilen er utsatt fra 2025 til 2026 og frekvensen på nye modeller blir tregere enn opprinnelig antydet.
-
Hong Kong frir til NETA
NETA er en annen kinesisk bilprodusent du heller ikke har hørt om, men med fabrikk i Malaysia og store Tysklands-planer. De omgis også med litt konkurs-spøkelse bekymringer etter at det ble kjent at de for første gang siden 2018 ikke hadde betalt ut nyttårsbonus. Nå inviterer Hong Kong fabrikken dit, mot etableringsstøtte på mer enn 200 millioner US dollar. Det er slike avtaler EU er ute etter i sin pågående kinesiske subsidiering-jakt.
-
NIOs tredje: Onvo
Det har lenge vært snakk om Firefly, NIOs nye undermerke. Det virker etter hvert som at den er omdøpt til Alps. Men vi venter også på et tredje merke, NIO ønsker åpenbart å organisere seg etter Toyota/Lexus/Suzuki-modellen. Og nylig dukket NIO-sjefen, William Li opp på Douyin-kanalen og viste frem det romslige interiøret i den nye billig-bilen som han sa skulle debutere tidlig mai. Han fortalte også navnet: Onvo, og modellen skal hete L60.
-
BMW slo Mercedes
Når det gjaldt omsetning, slo BMW for første gang Mercedes Benz: 155 milliarder euro mot 153. Og ikke bare det: med 18,4 milliarder fikk BMW sitt høyeste resultat noensinne. Driftsmarginen ble 9,8 %. I år ventes det ikke store sprang – de snakker sågar om en liten nedgang i omsetningen. Investeringer på 8,8 mrd. euro er en milliard høyere enn hos Mercedes. Det meste går til «Neue Klasse». Men BMW lover oss nye bensin- og dieselmotorer til langt inn på 2030-tallet.
-
Tysk bestand vokser
Tysk bilbestand vokste med 0,7 % i fjor. Mer enn året før da veksten var på 0,5 %. Nå ligger totalen på 49.098.685 personbiler. Bare 1.408.681 av dem er batterielektriske. En kuriositet er at bestanden av Trabant, som sist ble produsert i 1991, har vokst med 1,7 % til 40.826. Der må det ha blitt hentet ut mange fra låver og skur som er blitt skrudd liv i, igjen.
-
BYD krymper
I Kina ser mange frem til at BYD skal debutere sin første helelektriske kompakt-SUV, Yan Up skal den hete sier ryktene, den 26. mars. Her snakker vi A0-segmentet, det vil si akselavstand mellom 2,2 og 2,5 meter – mindre enn for eksempel Dolphin og Yuan Plus. En enslig motor, 70 eller 130 kW, rundt 1500 kg, og 400 km rekkevidde. Pris til forhandler: rett under 17.000 dollar. BYD-forhandlere betaler bilen når de mottar den, men endelig kundepris er lavere enn det de betaler, på grunn av fabrikkens bonus-avtaler.
-
VW-ansvar for skipsforlis
Porsche, det vil si VW, har fått krav om snaue 30 millioner euro i skade-erstatning fordi det skal ha vært et defekt Porsche-batteri som for to år siden forårsaket brannen som satte bilfrakteren Felicity Ace ut av drift. Det vil også dukke opp en tilsvarende rettssak mot andre deler av VW-Gruppen i en annen tysk rettsinstans.
-
Tilbakevirkende avgifter?
EU truer kinesiske bilfabrikker med tilbakevirkende toll og avgifter. Hvis kommisjonen langt utpå høsten finner ut at det er grunnlag for å belaste kinesiske biler med toll eller andre avgifter (beskyldninger om subsidiering i hjemlandet), vil de kunne bli ilagt med tilbakevirkende kraft på biler som er importert etter den 7. mars. Kan bli en skikkelig bombe.
-
Fremskritt for dashbordet
Nå har det selvoppnevnte sikkerhetsorganet, Euro NCAP tatt til fornuften og bestemt at fra 2026 kommer de til å legge vekt på at biler som testes skal ha fysiske brytere, og ikke plassere alt på en skjerm. Distraksjonene ved det kan åpenbart bli for store, spesielt når det gjelder viskere, retningsvisere og varsellys – som fremheves spesielt av organisasjonen.
-
El-pickup fra KGM
Torres er navnet på en elektrisk SUV fra KGM – tidligere SsangYong. Den er også vist i en pickup utgave. Med BYD-batteri på 80,1 kWt og to motorer – en for hver aksel – får den en rekkevidde på snaue 500 km og vil kunne bli den første batterielektriske pickupen med AWD på Europa-markedet. Maxus T90 EV er nok pickup den også, men bare bakhjulsdrevet.
-
Stellantis kan bygge kinesisk
I oktober kjøpte Stellantis 21 % i Leap Motors. Nå har europeerne fått tillatelse fra kinesiske myndigheter til å bygge, eksportere og selge Leap Motors biler utenfor Kina. Dette har åpenbart vært planen fra start og kan skaffe kinesiske billigbiler en snarvei til europeiske markeder, og kan gi Stellantis et forsprang på billige «europeiske» elbiler,
-
BYD fortsetter priskrigen
Priskrigen blant kinesiske bilprodusenter blir stadig blodigere. Tidlig i mars satte BYD ned prisen på sin billigste modell med fem prosent. Det betyr at lille Seagull nå koster 69.800 yuan (gang med 1,5 for NOK). Regn med flere kutt sa China Merchant Bank International. Tesla, Geely, GAC, Leap og Xpeng har alle presentert prisnedsettelser i år. BYD hadde 22 % margin i Q3, de har råd til å sette ned prisen.
-
Stellantis til Brasil
Fiat har alltid vært store i Brasil. Ikke minst på små pickuper. Nå følger moderfirmaet etter. Stellantis har vist en plan der de skal investere $ 6,2 mrd. i lokal produksjon. Planen løper frem til 2030 og inneholder blant annet flex-fuel hybrider. 40 nye Stellantis modeller skal lanseres der innen utløpet av dette tiåret. Totalt er det lovet bil-investeringer for $ 14 mrd. i Brasil nå.
-
Apple dropper bilen
Ifølge Bloomberg, som var de første som meldte dette, kunngjorde Apple via en intern melding at prosjekt Titan – den autonome bilen – nå var skrinlagt. Til en viss overraskelse for de 2000 som jobbet på den. Prosjektet har aldri vært offisielt, heller ikke meldingen om at det var slutt. Men aksjekursen økte umiddelbart med en prosent. Hvor mye den har kostet i R&D, er ikke kjent.
-
Belarus – et annet bilmarked
Les registreringsstatistikken for Belarus, og du kan tro du er i en annen verden og ikke at Minsk bare er 1200 km unna Oslo. De fire første på listen kommer alle fra Geely, og hvis du trodde du kjente Geelys merker, Zeekr, Polestar, Volvo, Lynk & Co, osv. så tro om igjen. Her er Belarus sine fire på topp: Emgrand, Coolray, Atlas Pro og Tugella. Fint navn på hun siste forresten – heltinnen i en fantasy-serie?
-
Nissan på Toyota-jakt
Nissan solgte 110.904 e-Power Qashqai i Europa i fjor. Det er mer enn fem ganger flere enn de ble kvitt i 2022 og gjør dem til nummer tre på hybrid statistikken i Europa der de haler skikkelig inn på Renault, som til gjengjeld har tatt solid sikte på Toyota. I fjor ble det solgt 2 mill. elbiler i Europa og 3,4 mill. hybrider. Begge økte med 28 % i forhold til 2022. PIH’ene ble det solgt 900.000 av – med synkende markedsandel.
-
Mercedes senker ambisjonene
Sammen med ikke veldig overbevisende 2023-resultater, kunne tyske Handelsblatt fortelle at ikke bare går Mercedes-Benz vekk fra en tydelig overklasse-ikke-volum filosofi. Nå kutter de også på elbilambisjonene. Man hadde regnet med at 20 prosent av totalen skulle vært el i fjor, skriver bladet, og slår fast at det endte på ca. 11 prosent. Dermed er også 2030-målet på ganske nær 100 % elektrifisert skrudd ned til max halvparten av totalvolumet.
-
Xpeng ansetter
– Vi forsøker å overleve i et blodig hav, sa He Xiaopeng, Xpeng-sjefen, om virksomheten han driver. Allikevel ansetter han 4000 nye teknikere og investerer nesten en halv milliard euro i AI og autonomi. Til sammenlikning: BYD har 90.000 ingeniører og har 48.000 patentsøknader ute, 30.000 er innvilget. Det er store tall i kinesisk bilindustri.
-
Lotus til børs
Nå sender moderselskapet Geely lille Lotus på børs. Det selges aksjer for $ 880 millioner og det hele verdsetter selskapet til 5,5 milliarder dollar. Hele operasjonen har vært utsatt en stund, det er ikke enkelt å finne penger på markedet for tiden, og det kan nok også forklare den forholdsvis lave verdifastsettelsen. Da Polestar gikk på børs i 2019 var verdien satt til $ 9,9 mrd. Det er den ikke i dag, kan man si.
-
Tavares best betalt
Det går så det suser for Stellantis for tiden. Børsen applauderer også, selskapet er nå verdt € 75 mrd., VW bare 65. Og dermed går det bra for sjefen også, Carlos Tavares. For jobben han gjorde i fjor, fikk han en fast lønn på € 2 mill. Men totale utbetalinger endte på € 36,5 mill. Dette kan selvfølgelig bli politisk bråk. Det pekes allerede på at han fikk 518 ganger snittlønnen på gulvet.
-
Falske vibber for elbiler
Først kom falske eksosrør, så kom falsk motorlåt og nå har Dodge patentert falske V8-vibrasjoner! Active Vibration Enhancement heter systemet som skal kunne overføre genererte vibrasjoner til spesielle områder, som for eksempel ratt eller seter. AVE skal jobbe sammen med ACE – som altså er aktiv lyd – og begge systemene skal henge sammen med gasspedal-posisjon, dreiemoment og et par andre kriterier, og vil resultere i en «vibroakkustisk» opplevelse!
-
Kina-skygger over Nissan
Samtidig som Nissan ga oss Q3-resultater (driftsresultat $ 0,95 mrd.) og kuttet årets salgsmål med 150.000 biler til 3,55 millioner, dukket det opp rapporter om ekstremt lave marginer på deres biler i Kina, og om analytikere som kalte Nissan den japanske produsenten med de sterkeste utfordringene i Kina. Resultatet var 12 prosent nedgang, deres største børsnedgangen på mer enn 20 år. Dermed forsvant $ 1,8 mrd. av Nissans børsverdi.
-
Mercedes snur (i USA)
Det er ikke så lenge siden Mercedes-sjefen, Ola Källenius, snakket veldig høyt om profitt og ikke volum. Heretter skulle det satses på top-end biler og spesifikasjoner. Nå forteller Edmunds Insights at på et amerikansk forhandlermøte i Las Vegas nylig var budskapet «vekk fra topp og over til rimeligere biler». Større innsats for hybrider også, og mindre på el. «Mercedes vil legge seg på virkeligheten i stedet for å forsøke å endre den», kommenterte Edmunds-sjefen Ivan Drury.
-
Renault i allianse med Geely
Renaults separate enhet for forbrenningsmotorer, Horse, ventes å underskrive allianse-avtale med Geely i løpet av februar skriver Reuters. Målet er felles utvikling og produksjon av forbrenningsmotorer, også hybrider, kanskje også i samarbeid med Saudi-Arabias Aramco. Dieselmotor-spesialisten, Dumarey, er også inne i bildet. 4 millioner motorer per år er det man sikter mot.
-
Honda dumper priser
Honda sliter med salget av sin nye el-SUV, e:Ny1, i et tøft marked. Så langt er det ifølge OFV kun registrert 97 stykker på norske skilter. Nå tar importøren drastiske grep og senker prisen på Elegance-modellen fra 359.900 kroner til 279.900. Toppmodellen Advance, som opprinnelig var priset til 409.900 kroner, får ny pris på kr 299.900. I begge tilfeller er metallic lakk, vinterhjul og leveringsomkostninger (kan variere utover landet) inkludert i prisen.
-
Forhjulsdrevet Lexus
Lexus-importøren presenterer nå en forhjulsdrevet RZ 300e som alternativ til RZ 450e. Med 204 hk og 266 Nm gjør den null til hundre på 8 sekunder og har en oppgitt rekkevidde på inntil 480 km. Vi får ingen prisindikasjon, men i tilfelle Toyota bZ4x er differansen cirka 28.000 kroner. Leveringsstart fra juni.
-
Avenger med firehjulsdrift
Jeep presenterer et nytt alternativ for de som ønsker seg en Avenger med firehjulsdrift. Denne er neppe aktuell for Norge siden den «bare» er en mildhybrid og ikke en ren elbil som modellen vi kjenner i dag. Bilen benytter Jeeps 4xe-telnologi hvilket innebærer bensinmotor som driver forhjulene kombinert med to elmotorer på bakhjulene. Det skal åpnes for bestilling mot slutten av året i utvalgte markeder.
-
Beklager HiPhi-stansen
Produksjonen av HiPhi, den kinesiske elbilen som vant NAFs rekkeviddetest, er stanset i seks måneder, det finnes nesten ikke penger til februar-lønningen og nå kommer Ding Lei, sjefen og beklager for alle berørte at han har brakt dem dit. «Min gammeldagse forretningsdrift kan ikke hamle opp med alle IT-ungdommene» er egentlig det han sier. Han sier også at nå har han tre måneder på seg til å finne en ordning.
-
Scenic er Årets Bil i Europa
Under åpningen av bilutstillingen i Genève i dag ble prisen for Årets Bil i Europa tildelt Renault Scenic. Det er syvende gang Renault sikrer seg en COTY. Vinneren fikk 329 poeng og ble tett fulgt av BMW 5-serie med 308 poeng. Kampen om den siste pallplassen var også tett mellom Peugeot 3008 (197 poeng) og Kia EV9 (190). Deretter fulgte Volvo EX30 (168), BYD Seal (131) og Toyota C-HR (127).
-
Bonus hos Opel
Det gikk så bra hos Stellantis i fjor at også Opels ansatte (og andre tyske Stellantis-ansatte) fikk sin bonus. Det var femte år på rad, men 1.850 euro var allikevel 150 euro mindre enn etter 2022. «Men bonus i et så krevende år er ingen selvfølge», sa Florian Huettl – Opel-sjefen. Opel ble overtatt av Stellantis i 2017, har mer enn 12.000 ansatte og økte omsetningen med 15 % i fjor.
-
Stolleken
For en måned siden bråsluttet Massimo Frascella i jobben som designsjef hos JLR. Den foreløpig siste i en lang rekke avganger. Det tok ikke lang tid, så ble han toppdesigner hos Audi etter Marc Lichte som foreløpig er flyttet sideveis til et eller annet. Frascella kommer til et selskap som forsøker å rydde opp i gammel moro, og han kommer også etter fire markante konseptbiler – alle het noe med ‘sphere’ – som klart skulle forsøke å definere fremtidig Audi-formspråk. Heldigvis skal Frascella rapportere til Audi-sjef Gernot Döllner som også er ny, så ingen er egentlig plaget av gammel bagasje.
-
VW tok tilbake første
Det vakte oppsikt da BYD erobret førsteplassen fra VW i Kina i noen måneder i fjor. I januar var VW tilbake på topp med 209.500 mot BYDs 191.000. Men i forhold til januar i fjor økte BYD med 43,5 % mens VW økte med 42,5. Rene elbiler solgte BYD 98.500 av, mens Tesla på andre nøyde seg med 40.000. Der var ikke VW på ti-på-topp listen i det hele tatt.
-
Nye modellnavn hos Volvo
Fra 1. mars åpner Volvo Cars for bestilling av biler fra modellår 2025, og i den forbindelse gjennomfører selskapet flere oppdateringer. Elbilene XC40 og C40 bytter navn til EX40 og EC40 og blir dermed en del av den nye familien som består av EX30, EX40, EC40 og EX90. I fjor stod elbilene for 16 prosent av Volvos globale salg, opp 70 prosent fra 2022. Volvo lover at EX30 og den lenge etterlengtede EX90 vil komme på norske veier i år, og flere nye modeller ventes i tiden fremover.
-
Spadestikk for Scout
Salget av elektriske pickups har ikke akkurat tatt av i USA ennå, så kanskje Volkswagen har flaks med timingen av sin. I disse dager ble det første spadestikket for den nye Scout-fabrikken tatt. Investeringene for dette selvstendige elbil-merket ligger på 2 milliarder dollar, og den første av bilene skal rulle av båndet i 2026. Se for deg noe tøft, i Bronco-klassen.
-
MG med Audi-forbindelse
Sist sommer ble det kjent at Audi skal samarbeide med SAIC om en ny elbilplattform. Nå ser det ut som den plattformen kommer til Europa, også uten Audis hjelp. MG sitt søstermerke, IM Motors, planlegger å lansere sin LS7 i hvert fall i Storbritannia. Den er utgangspunkt for Audi-samarbeidet og en slik har vært utstilt i MGs flaggskip-utsalg i Marylebone for å måle publikums reaksjoner på den.
-
Sensorløse, smarte dekk
Sumitomo viste sine Sensing Core dekk på CES i år. De har hatt dem på gang siden 2017, nå trekker de inn partnere for å gjøre systemet produksjonsklart på originalutstyr-dekk. Dekkene sier ikke fra bare om lavere dekktrykk, de fanger opp en rekke andre data også, uten elektroniske sensorer, ganske enkelt ved hjelp av en ekstremt fintfølende overvåking av rotasjonen for hvert dekk.