KORTNYTT
-
Uro rundt Audis F1
14 dager etter at vi fortalte om Audis innsats, før de blir en Formel 1-deltaker fra 2026, forsvant Oliver Hoffmann plutselig. Han var Audis teknologi-sjef men ble hentet for å lede Formel 1-innsatsen for fem måneder siden. Andreas Seidl, mannen som var de facto leder av teamet, tok følge med ham ut. Så viser det seg at Mattia Binotti er hentet inn for å bli CEO og CTO hos Audi F1. Han ble Ferraris F1-topp i 2019, men måtte gå i november 2022 på grunn av elendige resultater!
-
Nedgang for Porsche
Porsche er ikke vant til motgang, men etter juni viser det seg en negativ utvikling. 155.945 biler er 7 prosent færre enn første halvår i fjor. Størst nedgang i Kina, der man mistet en tredel av volumet fra i fjor. Men seks prosent nedgang i Nord-Amerika var også merkbar. Tyskland økte derimot med 22 % og Europa som helhet, med seks prosent. 911 ble det solgt åtte prosent flere av. Cayenne økte med 16 %.
-
F1-film, neste sommer
Nå er det lagt ut en trailer for den kommende filmen med det spennende navnet: F1. Den skal være klar sommeren 2025, og handler om det 11. F1-teamet, APXGP (Apex, stupid!) anført av veteran-raceren Brad Pitt. Joseph Kosinski (Top Gun) har regi og musikken er gjort av legendariske Hans Zimmer. Handlingen høres ut som en reprise av Drive to Survive. Du finner en trailer her: https://x.com/i/status/1809943750736519365
-
Hyundai i sak om elbil-juks
I Chicago er Hyundai-importøren trukket for retten av noen forhandlere som beskylder dem for å overdrive salgstallene for elbiler – og for å «straffe» forhandlere som ikke ville være med på bløffen. De som deltok fikk tildelt større kvoter av modeller som var lettere å selge raskt, heter det fra saksøkernes side.
-
Stellantis øker på hybrid
Stellantis sa de skulle møte markedet ved å komme med enda flere hybrider neste år. 36 modeller – opp fra de 30 som skal være i salg i år, ble Europa lovet. De minner om at hybrid-salget i EU økte med 41 prosent i år. Når de sier hybrid, mener de Mild Hybrid med et 48 volt system og effektiv bremse-regenerering. Altså ikke noen plug-in biler.
-
Lada fortsetter veksten
Avtovaz solgte nesten 40.000 Lada person- og varebiler i Russland i juni. I et marked som skrumper er dette 42,6 % flere enn i fjor. Så langt i år har telleren stoppet på nesten 218.000 biler som er mer enn 50 % over. Bestselgeren er Lada Granta som økte med 15 %, men Vesta, på andreplassen, ganget opp salget med nesten 3. Niva finnes fremdeles den også: 4.000 biler i mai (opp 20 %).
-
Detaljer som teller
Aito er overklassemerket til Seres, utviklet i samarbeid med tele-giganten Huawei – et prosjekt som startet i desember 2021. Nå har børsen fått beskjed om at Seres skal overta alle Huaweis 44 designpatenter og 919 registrerte merkevarenavn og fonter og grafikk utarbeidet i forbindelse med bilutviklingen. Seres skal betale $ 340 mill. for moroa – men samarbeidet skal fortsette som før.
-
Geely hever lista
Etter å ha solgt 166.085 personbiler i juni (opp 24 %) og nådd 956.000 i første halvår, er det ikke spesielt dristig av dem å heve salgsmålet for i år til 2 millioner biler. 320.185 av H2-bilene var NEVs, først og fremst batterielektriske fra Galaxy-serien. Lynk & Co solgte 126.000 i første halvår (54 % opp), mens Zeekr klarte 87.870 – nesten en dobling.
-
Fremdeles tregt i Kina
I Kina ble det solgt 1,76 millioner personbiler i juni. Det er åtte prosent mindre enn i juni i fjor, men tross alt to prosent flere enn i mai. Biler med alternative drivlinjer, først og fremst batterielektriske, økte derimot med hele 30 prosent i forhold til i fjor og endte på 864.000 biler.
-
BMW vant 1. halvår
I Tyskland økte BMW salget med 2,3 % i første halvår. De endte opp med nesten 1,1 million biler og vant dermed det prestisjefylte tyske premium-racet. Mercedes-Benz gikk 6 % tilbake, til 960.000 og Audi endte på en fjern tredjeplass med 833.000 biler. BMW økte også elbilsalget med 34 %, til 180.000. Dobbelt så mange som Mercedes-klarte. Der sank salget med 6 %. Audi holdt elbilsalget omtrent likt med i fjor.
-
Polestar strammer inn
Polestar, som nå er verdt cirka 5 prosent av verdien da de gikk på børs i 2022, tapte $ 232 mill. på driften i første kvartal i år. Omsetningen sank fra $ 543 mill. i fjor til $ 345 i Q1 i år. Til nå har 25 % av de ansatte mistet jobben i to runder, og Polestar sier de vil tilpasse forretningsplanen – hvilket betyr «ytterligere innskrenkende grep». De har levert ut ca. 20.000 biler i år, og drømmer om 155.000 neste år.
-
Ineos utsetter
Ineos, den britiske Land Rover konkurrenten som produseres på den gamle Smart-fabrikken i Frankrike, skulle komme med en batterielektrisk, inkludert i en PIH med rekkeviddeforlenger-versjon, i 2027. Nå er den planen utsatt på grunn av utslippsregler som dukker opp og på grunn av et elbilmarked som ikke lenger vokser. Også Fusilier – en mindre bil – er flyttet fra start-2027 lansering.
-
Håp for E-Fuel
Den største blokken i Europa-parlamentet nå heter European Peoples Party (188 av til sammen 720 parlamentarikere) og jobber for å tillate «utslippsfrie drivstoff» for forbrenningsmotorer, skriver Reuters. De vil gjerne droppe 2035-grensen for biler med utslipp, og skrive nye regler som tillater såkalt E-fuels etter den datoen. Europakommisjonens president, Ursula Von den Leyen tilhører denne gruppen.
-
BYD best kjent
Engelske Car Brand Tracker har hatt sin årlige undersøkelse om hvilke bilmerker publikum først tenker på. Etter å ha intervjuet 1244 personer slår de fast at av «nye» merker leder BYD. 13 % kjente til merket. BYD ble introdusert i fjor, mens Polestar som kom på markedet i 2020 bare ble nevnt av 4 % – like mange som trakk frem NIO, som er ny i år. Merker som Fisker, Leap Motor eller Vin Fast var ikke med.
-
Positiv reaksjon på lavere Tesla-produksjon
For andre kvartal på rad kunne Tesla fortelle om synkende salg. Men 443.956 (minus 4,7 % i forhold til i fjor) var allikevel litt over hva Wall Street hadde ventet. Dermed steg aksjekursen med 8,5 %! I kampen mellom BYD og Tesla (som BYD vant i Q4 i fjor) har Tesla fremdeles overtaket. BYD greide 426.000 elbiler – og økte dermed med 21 %, så det spørs hvor lang tid det tar før de virkelig er på topp.
-
Streiketrussel mot Hyundai
Den største fagforeningen hos Hyundai, med mer enn 43.000 medlemmer, har besluttet med 90 prosent ja-stemmer å gå til streik – med mindre fabrikkene sier ja til arbeidstakernes lønns- og aldersgrense-krav. Frem til nå har partene hatt åtte forhandlingsrunder. Dersom det virkelig blir streik, vil det være den første på seks år.
-
Bosch fremdeles på topp
Selv om ZF økte mer, beholdt Bosch allikevel førsteplassen sin blant leverandører til bilindustrien. Det er Automotive News som har sett på omsetningstall og plasserer Bosch på topp med omsetning på $ 22,86 mrd. i fjor (19,58 året før). ZF kunne vise til 21,62 (opp fra 17,98) og deretter fulgte Magna International, Continental og franske Forvia.
-
Endelig: 2023-tallene er klare.
Endelig er OICA, verdensorganisasjonen for bilprodusenter, ferdig med å telle. De sier at fjoråret endte på 92.724.668 nye biler. 11,9 % vekst. Av disse var 65.272.367 personbiler, 11,3 % flere enn i 2023. Tesla Model Y er den mest solgte, backet opp av fire Toyotaer på de neste plassene. Den eneste inntrengeren er Honda CR-V på fjerde plass.
-
Bot pga. kinesiske biler
Italienske D.R., som har importert, og til dels satt sammen kinesiske biler, og solgt dem under eget navn i mange år, fikk nylig en bot på seks millioner euro. Ikke for å ha importert Kina-biler, men for å ha villedet kundene med hensyn til bilenes opphavsland. D.R. har åpenbart antydet at merket er italiensk. Italienerne er blitt tøffe på opphav: Stellantis har nylig fjernet det italienske flagget fra støtfangeren på en 600 som blir produsert i Polen.
-
Kinesisk bileksport opp 26 prosent
Ut mai hadde kinesiske bilprodusenter eksportert 2,45 millioner biler. 26 prosent flere enn i samme periode i fjor. Snittprisen per eksportert bil var forresten $ 19.000 – akkurat som i fjor. Det største markedet var Russland: 104.000 biler i mai – det dobbelte av neste mann på listen: Brasil. Når det gjelder elektriske biler ligger også Brasil på topp, men så følger Belgia, Storbritannia, Mexico og Thailand.
-
Bilmerker på M? Madusan!
I forbindelse med Putins besøk i Nord-Korea dukket det opp noen ukjente biler. En stor Maybach-Mercedes for eksempel eller den russiske Aurus, og på video så man bilder av en Madusan. Nord-koreansk elbil – ble det hevdet – som viste seg ikke å være annet enn en BYD Han, importert av noe som heter Madusan Electric Vehicle Exhibition Centre i Hwasong Street, Pyongyang. Prøv å skrive etter en brosjyre!
-
Ujevn elbil-utvikling
I Tyskland sank elbilsalget med 30 prosent i mai. I Frankrike økte den med mer enn fem prosent. Samme tendens for hele året: første fem måneder: 16 % ned i Tyskland, 23 % opp i Frankrike. Men i Frankrike får man statlig kjøpehjelp (subsidier) med på veien. Det gjør man ikke lenger i Tyskland. På tross av at det tredje største elbilmarkedet i Europa, Belgia, økte med nesten 45 %, endte Europa totalt 12 % ned i mai.
-
På høyde med kineserne
– Vi bygger Renault 5 på ni timer, ikke minst takket være digital produksjonsteknikk, fortalte Franck Naro, produksjonssjef, på et Automotive News kongress nylig. Dermed er de på høyde med de mest avanserte kinesiske elbilprodusentene. Han snakket også om vedlikehold av produksjonsutstyr. Hvis en karosseripresse stanser, kan det fort koste en million euro å bytte til en backup-løsning. Bare tenk hva 11-12 store stans i året vil koste. Renault har 14.000 produksjonsenheter koblet til sitt eget metavers.
-
Poeng til Stenshorne, stang ut for Hauger
Martinius Stenshorne kjørte inn til 7. plass i lørdagens sprintløp i Barcelona og fikk dermed med seg syv poeng. I søndagens løp lå han lenge på en 8. plass, men en punktering på siste runde gjorde at han endte på 27. plass. Dennis Hauger fikk et vanskelig utgangspunkt for helgen etter å ha kjørt inn til 13. plass i en svært tett kvalifisering hvor det kun skilte fem tideler mellom de 13 raskeste. Han jobbet seg opp til 9. plass i lørdagens løp, men ble i etterkant ilagt tidsstraff på ti sekunder. I søndagens løp krasjet Dennis på første runde og måtte bryte.
-
Hispano Suiza fyller 120
Hispano Suiza er kanskje ikke topp-merket for så mange. Men det tilhørte eliten i mellomkrigstiden, og det er fremdeles noen fra den gamle familien som har eierinteresse i merkenavnet. De har derfor laget en jubileumsmodell som er den tredje i en serie elektriske superbiler som nesten ingen har lagt merke til. Jubileumsmodellen heter Carmen Sagrera. Du kan lese mer om Carmen i artikkelen nedenfor.
-
Glem gullsmed-type restaurering
Sensasjon på årets Villa d’Este Concours, med eliten av verdens klassiske biler. Vinnerbilen var en 1932 Alfa Romeo 8C 2300 med karosseri fra Figoni. Kanskje ikke overraskende, bortsett fra at bilen hadde aldri vært restaurert og var slett ikke i den vanlige bedre-enn-fabrikkny-standen. Denne hadde bare vært brukt og vedlikeholdt – preserved, som det heter. At eieren bare er 27 år er også et lovende signal på at en ny tid er i ferd med å innta det mosegrodde klassisk-miljøet.
-
Alfas Junior får 280 hester
Alfa Romeo røper i dag at deres første elbil, Junior, får 280 hester. De lover videre at den får kjøreegenskaper som er en Alfa Romeo verdig med senket karosseri, en styring som er svært direkte, kraftige bremser og 20-tommers dekk utviklet for sportslige biler. Du kan lese mer om bilen som ble lansert under navnet Milano i saken nedenfor.
-
Aston til Le Mans – neste år
Det blir litt puslete når Aston Martin bruker Le Mans helgen til å fortelle at de skal også delta der – i Hyperbilklassen – men ikke før til neste år. Det hadde vært litt sportslig å la dem som allerede er på plass få oppmerksomheten disse dagene. Aston sier de skal bruke sin Valkyrie og håper selvfølgelig (de også) på totalseier. I 1959 gjorde de en sensasjonell 1-2 avslutning.
-
Volkswagen angrer el-løftet
Da VW-importør Møller bestemte seg for å bli helelektrisk skyltes det opplagt fabrikken, som var mer pro-batterielektrisk enn noen andre. De skulle til og med bli større enn Tesla på el i år! Men så dukker Arno Antlitz, både CFO og COO i Volkswagen Group, opp og forteller at de 180 milliarder euro som er avsatt til elektrifisering, ikke er det allikevel. Nå tar de 60 milliarder derfra for «å holde forbrenningsmotoren konkurransedyktig» (Hørte vi hurraropene?)
-
Et skritt tilbake for Great Wall
Great Wall, de med bl.a. Ora (som Bilia allikevel ikke ville/kunne importere til Norge) har tatt et strategisk skritt tilbake, ved å stenge sitt europeiske hovedkontor i München. 100 arbeidsplasser forsvant. Trussel om straffetoll ligger under, men GW sier de fortsetter Europa-satsingen sin. Men hjemmefra, via lokale representanter. De solgte litt over 6000 biler her i fjor.
-
Historisk pallplass på Le Mans
For første gang i historien kunne en nordmann entre seierspallen i 24-timersløpet på Le Mans. Dennis Olsen gjorde sammen med sine teamkolleger i Ford Mustang nr. 88 en formidabel innsats gjennom en tøft løp med skiftende væreforhold. GT3-klassen ble vunnet av en Porsche foran en BMW, men Dennis demonstrerte at han ikke gjorde noe dårlig valg da han valgte å inngå en langsiktig kontrakt med Ford etter åtte år hos Porsche. I hyperbilklassen sikret Ferrari seg første- og tredjeplass mens beste Toyota ble nummer to.
-
HF kommer tilbake
Lancia antyder at de kommer tilbake med sportslige biler som skal benytte de gamle HF-emblemene. De snakker både om bil til Rally4-kategorien, med 1,2 liters turbomotor, og en elektrisk Ypsilon med 177 kW og syv sekunder til 100. Den skal stå i spissen for kommende HF-utgaver av både Gamma og Delta, med den kjente elefant-logoen på siden.
-
Tesla med politisk gardering
Nikkei Asia skriver at Tesla har bedt underleverandørene i større grad fremstille komponentene utenfor Kina. Det er selvfølgelig en økende nervøsitet for tilspisset handelskrig, ikke minst i forkant av det amerikanske presidentvalget, som ligger til grunn. De nye slagordene er OOC og OOT – Out of China og Out of Taiwan.
-
Volga svinger seg
På en stor messe for «Digital industri i det Industrialiserte Russland» viste Volga nylig sin nye C40 overklasse-sedan. Senere i år skal de komme med K30 og K40 – begge moderne crossovere med 188-hesters turbomotorer og 7-trinns automat. C40 er ganske enkelt en Changan Raeton Plus, mens de to andre er Oshan X5 Plus og Changan Uni-Z. Hvor mye som egentlig blir produsert i GAZ-fabrikken i Nizhny Novgorod er ukjent.
-
Bøljan blå med Aston Martin
Etter ganske tacky møbler og en 66-etasjers skyskraper i Miami, er ikke et luksuscruise i Middelhavet – også Aston Martin-branded og med en undertone av F1– et uventet grep i jobben for å få kunder til å ha merkevaren på dominerende plass i frontallappen. Det er slik man gjør i luksus-markedsføring. (https://www.rssc.com/aston-martin-aramco) (Kanskje verdt å gjøre oppmerksom på at frontallapp ikke er enn app, men en lapp!)
-
Ferrari: - Se opp for Kina
Man skulle ikke tro Ferrari var særlig engstelig for trusselen fra Kina, men på Bloomberg Television sa Benedetto Vigna, Ferrari-sjefen, nylig at nå måtte Europa våkne. Det var farlig å være likegyldige overfor den kinesiske trusselen. «Mange kaller det en krig. Jeg kaller det en konkurranse, og det liker jeg. Men vi må ta den på alvor», sa han. Ferrari selger mindre enn 10 prosent av produksjonen sin i Kina.
-
Nytt Nio House i Amsterdam
Mens trusselen om straffetoll henger over kinesiske bilprodusenter åpnet NIO et nytt showroom i Amsterdam. Seks etasjer, suveren standard. Samtidig som NIO-sjef, William Li, advarte mot å bruke elbiler som et politisk våpen. Han snakket også om å åpne fabrikk i Europa med kapasitet på 100.000 biler i første omgang. I fjor solgte han nesten 2500 biler i Europa.
-
Kinesisk straffetoll er aktuelt
Mens bransjen venter spent på hva EU bestemmer seg for med hensyn til toll eller avgifter på importerte biler fra Kina, har det Kinesiske Handelskammeret til EU (CCCEU) sendt ut en melding om at man selvfølgelig vil kunne vurdere straffetoll på amerikanske og europeiske luksusbiler som sendes til Kina. Konkret dreier det seg om biler med motor på mer enn 2,5 liter. En snau halvmillion slike sendes til Kina hvert år. Virkelig pengemaskiner for produsentene.
-
Tesla glemmer 20 millioner-målet
Tesla har tidligere fortalt om ekspansjonsplaner som skal ende med en årlig kapasitet på 20. millioner biler i slutten av dette ti-året. Det tallet har plutselig forsvunnet fra Tesla-dokumenter, og det finnes heller ingen prognoser for 2024 (i fjor økte produksjonen til 1,8 mill.) Nå heter det bare at man skal fortrenge fossile drivstoff ved å selge så mange Teslaer som mulig.
-
Glem avgass-straffen
De tyske kristen-demokratene gjør ikke noen hemmelighet av at de slåss for forbrenningsmotoren, og nå tar de til orde for at (de tyske) bilfabrikkene skal slippe å betale straff til EU dersom de ikke møter flåtekravene om eksos fra år til år. Grenseverdiene skal igjen vurderes, men ikke før i 2026. Tyske bilfabrikker skal investere mer enn €130 mrd. innen 2028 – de har med andre ord nok å bruke penger på.
-
Renault til Kina – ikke til Wolfsburg
Etter at samtalene mellom Renault og VW om en «billig»-elbil ble avbrutt, har VW lovet at de skal komme med sin egen € 20.000 bil i 2027, mens Renault har fortalt at de går til en kinesisk partner. Utvikling i Kina, for å få opp farten og få ned omkostningene, Styling, advanced engineering og produksjon i Europa.
-
Farvel til Genève
Etter et halvhjertet forsøk denne våren er det nå klart at det ikke blir flere bilutstillinger i Genève. Heller ingen krampaktige forsøk på å lage Genève i Qatar. Første gang det som ble verdens viktigste (ikke største!) bilutstilling åpnet var i 1905. 500.000 tilskuere har vært vanlig. I år var det så vidt over 150.000. I år blir det derfor bare én personbil-utstilling. I Paris i oktober.
-
Onvo – lær navnet med en gang
Nio har lansert sitt «billig»merke. Onvo skal det hete, L90 er den første modellen. En SUV, selvfølgelig. 4,83 m lang, 295 cm akselavstand – litt mer enn Model Y. 10 prosent billigere enn Teslaen også, og med 12,1 kW/100 km påstår Nio at det er markedets mest effektive. Vi kan trygt regne med eksport. Og så er det bare å vente på Mona, Xpengs kommende premium-modell. Kommer i juni.
-
Det løsner for el hos Honda
Honda dobler nå budsjettet for elbilifisering frem til 2030, til € 64 milliarder. Alle modellene følger etter 0-serien som debuterte på CES i januar, (Sedanen derfra kommer også i produksjon). I 2026 kommer tre modeller – først til USA. Sedanen, en entry-level crossover og en mellomstor crossover. I 2027 en stor crossover med tre seterader, 2028: kompakt crossover, 2029: liten crossover og 2030: en kompakt sedan.
-
VW-oppgjør med italienere
Mens norske eiere frarådes å prøve seg på en dieselgate-sak mot VW, er en ny gruppesak avgjort i Italia. På vegne av 60.000 kunder har forbrukerforeningen Altroconsumo gjort en avtale med Volkswagen der produsenten betaler mer enn € 50 millioner. «Alle dieselgate-ofre er like og burde bli behandlet med samme respekt i alle land som var involvert» sier Els Bruggeman, en av toppene i takorganisasjonen Euroconsumers.
-
Ferrari – en pengemaskin
I fjor tjente Ferrari nesten € 118.000 på hver bil. Car Industry Analysis har regnet ut hvor mange biler andre produsenter må selge før de har tjent like mye: Porsche:5,2. Mercedes: 17. Tesla: 27. Isuzu (og Toyota): 42. Volvo: 47. VW-Gruppen: 49. BYD: 73. Ford: 105. Suzuki: 131. Great Wall Motor: 415.
-
Elendig kinesisk bruktbilvolum
Vi er vant til store volumer fra Kinas bilindustri. Det gjelder ikke bare salg, produksjon, eksport og alt det andre, men ikke i samme grad bruktbiler. Forhandler-forbundet sier at antallet i 1. kvartal var på 4,6 millioner. Med et nybilsalg på 5,7 millioner et det et helt bakvendt brukt/nytt forhold sammenliknet med andre land der vi ofte kan se 4:1.
-
1/3 av verdens forbruk
I mars sørget markedet i Kina for å avta en tredel av alle de 8,15 millioner bilene som ble solgt i verden. Et marked som forøvrig øker, 21,05 millioner i første kvartal, er 3 % mer enn i fjor. Kina har forresten vært på tredjedelen før, så vidt, i 2022. I 2019 var de på 29 %. Geely er allikevel den eneste kinesiske produsenten som ligger på global ti-på-topp liste, med 3,5 prosent av verdens marked. BYD ligger rett bak, med 3,2 %.
-
Nedgang i Russland
Det må være noe rart med russisk påske, for der satte markedet ny rekord i mars, mens salget i april sank til 137.000 nye biler, 6,5 % færre enn i mars. Lada, Haval og Chery selger til sammen mer enn 50 prosent av hele volumet. Geely er det eneste andre merket med et volum over 10.000. Lada Granta, Lada Vesta og Haval Jolion var de tre på topp.
-
Ny eksport-rekord
Kinesisk bileksport vokste til ny rekord i april, samtidig som innenriks bilsalg sank med 5,8 prosent til 1,55 millioner. Eksporten, derimot, økte med 38 % til 417.000 biler. Den samme veksten som man kunne notere etter mars. Cui Dongshu, generalsekretær i forbundet for bilprodusenter, sier at med den voldsomme priskrigen lokalt måtte mange fabrikker velge mellom å tape på hjemmemarkedet eller sende bilene sine oversjøisk.