KORTNYTT
-
Kvinnene kjeder seg
En engelsk undersøkelse går på hvordan publikum oppfatter besøk hos en bilforhandler. 1.500 ble intervjuet, nesten 50 % av kvinnene i gruppen sa at besøk hos bilforhandleren var gørrkjedelig. Da de ble spurt om å sammenlikne med Super’n, butikker med elutstyr, klesbutikker, fast food utsalg og apotek sa 44 % kvinnene at bilforhandleren var det kjedeligste. Bare 19 % av herrene mente det samme.
-
Dunlop tilbake til Sumitomo
Dunlop er et år eldre enn Michelin, merket ble introdusert i 1888, og har vært dekk siden. Men også stor inne for eksempel sport og tennisballer. Du kan trygt si den har vært en kasteball de siste årene også, i de siste 50 årene har de vært innom Pirelli, Continental, Sumitomo og Goodyear. Nå har Goodyear solgt merket tilbake til Sumitomo som lover å ta godt vare på arven. Vi får se…….
-
Rekord for el i desember
Takket være at desember satte ny rekord for fjerde måned på rad endte fjoråret med mer enn 17 millioner batterielektriske og hybride biler. Samtidig så vi at Storbritannia ble Europas største elbilmarked i desember, de slo Tyskland. Globalt endte desember på ca. 1,9 millioner biler sier tall fra Rho Motion. Av dem ble ca. 1,3 millioner kjøpt i Kina, 0,13 i Europa (opp 0,7 %) og 0,19 millioner i USA/Canada.
-
Polestar 7 fra Europa
Nå er det bekreftet at Polestar 7, Evoque-type SUV, skal produseres i Europa. Men ikke vent den i nærmeste butikk før i 2027, da den skal overta for 2. Polestars nye designsjef, Philip Römers, snakker like klart som forgjengeren Thomas Ingenlath (som også var CEO!) da han fortalte at sjueren hadde sine egne, helt klare, unike salgs argumenter – uten å være i nærheten av hva de egentlig kunne være.
-
Rolls-Royce investerer
Nå investerer Rolls-Royce £ 300 millioner i produksjonsanlegget ved Goodwood. Det er ikke for å øke produksjonen, men først og fremst for å gjøre det mulig å oppfylle enda flere kundeønsker om unike detaljer på bilene de bestiller. Fabrikken sier at elbilen Spectre har vist seg mer populær enn man hadde regnet med. 377 Spectre ble solgt i Europa i år, frem til utgangen av november, rett foran Cullinam med 373. R-R åpnet Goodwood-fabrikken i 2000, Da bygde 300 ansatte en bil per dag. I dag er det 3.500 som bygger 28 biler daglig.
-
Amerikanske dødsfeller
Ukeavisen The Economist påstår at tunge, svære biler er skyld i mange av USA sine alt for mange trafikkulykker med dødelig utfall. Der har det faktisk vært en økning i trafikkdøde de siste årene. I 2022 fortalte statistikken om 135 døde per 100.000 kollisjoner. I EU var tallet 4,6! En klar årsak, sier avisen, er at bilene i USA veier 25 % mer enn de europeiske. Hvis man slanket amerikanske biler med 2.250 kg ville det resultere i inntil 2.300 færre kollisjons-drepte hvert år.
-
Nedgang for Volkswagen
Globalt leverte VW 4,8 millioner personbiler i fjor. En nedgang på 1,4 %. Men Kina var mer brutal, der var nedgangen på 8,3 %. Av totalen var 383.100 batterielektriske modeller – en nedgang på 2,8 % fra 2023-volumet på 394.000. Tyskland sviktet stort, blant annet på grunn av at statlige elbilstøtte forsvant i løpet av året. Det ventes at Volkswagen-Gruppen offentliggjør konserntall neste uke.
-
Tesla banket Audi
Det var ikke bare gullår for Tesla i fjor. De hadde jo blant annet den første salgsnedgangen på ti år – år på år. Og deres Europeiske bestselger, Y-typen, måtte se seg slått av Dacia Sandero. Men 1,79 millioner Teslaer fant tross alt nye eiere. En nedgang fra 2023 da de solgte 1,80 millioner. En slags trøst var det vel at de solgte flere enn Audi som sank med 12 % og solgte 1,67 millioner biler.
-
Godt marked i Russland
I fjor ble det solgt 1,57 millioner personbiler i Russland. En oppgang på 49 % i forhold til 2023. Markedsleder Lada sank fra 30,6 til 27,8 % markedsandel. Kia, Hyundai og Toyota som alle var innenfor Topp Ti i 2023 forsvant ut av den listen. Erstattet av kinesiske merker. Selv om det er vanskelig å telle kinesere nøyaktig antar man at markedsandelen for biler derfra har steget fra 47 % i 2023 til 62 % i fjor. Haval leder den kinesiske kontingenten, med Chery på andreplass og Geely på den siste.
-
Tyske biler fikk juling i Kina
Ofte kan man bruke et hjemmemarked for å kompensere for uheldige utslag på eksport. Slik gikk det ikke for tyske fabrikker i fjor. Mens BMW sank med 13,4 % i Kina i fjor, gikk de tilbake med 5,3 % i Tyskland. For Mercedes-Benz var de tilsvarende verdiene 7 og 9 prosent, mens Audi som falt hele 21 % hjemme kunne nøye seg med en nedgang på 11 % i Kina. Det tyske markedet hadde mistet en firedel i forhold til 2019 volumet.
-
Nye rekorder fra Kina
Før alt er telt opp, og detaljene studert, er det vel verdt å gjengi de overordnede resultatene for Kinas bilindustri i fjor. Rekordhøy produksjon, 31.282.000 og et salg, også rekordhøyt, på ca. 200.000 flere biler. Personbilproduksjonen endte på 27.477.000 biler og av dem lå New Energy bilene på over 12 millioner for første gang. De batterielektriske utgjorde mer enn 60 % av dem.
-
Moskva med verdens største bildeling
Moskva by driver det de kaller verdens største bildeling. Da programmet startet i 2005, fantes det 350 biler i programmet og ca. 30.000 brukere. Siden da har det vært plassert ut totalt 40.000 biler i programmet. I fjor registrerte man 51 millioner turer på de godt og vel 20.000 bilene som benyttes av de ca. 1,7 millioner faste brukerne. Bilene har forresten en gjennomsnittsalder på 1,5 år.
-
Batterier varer lenger
Det er ikke mange som krangler med Dekra, den tyske biltestspesialisten. Nå har de testet helsetilstanden til en rekke elbil-batterier, blant annet drosjer i Frankfurt som har gått der siden 2018. Etter mer enn 25.000 målinger har de blant annet funnet batterier som har gått 260.000 km (Jaguar I-Pace) med en SoH (gjenværende kapasitet) på 95 %. Christoph Nolte, Dekras visepresident, slår fast at batteriene holder meget bedre enn vi trodde i elbilens barndom.
-
Fortsatt IAA i München
München er åpenbart så begeistret over å ha den store IAA, bilutstillingen i byen. Spredt over store, vakre plasser i sentrum av byen, og en stor del plassert ute på messeområdet. Nå har de i hvert fall invitert til arrangement der både i 2027, 2029 og 2031. Tysk bilbransje har enda ikke takket et begeistret ja. Men utstillingen neste år er bankers. Fra 5. til 10. september.
-
Dieselgate-sak fortsetter
Mange trodde det ikke ville bli noen diesel-rettssak mot tidligere Volkswagen-sjef, Martin Winterkorn, den som ble utsatt i høst etter at han hadde skadet seg i heimen. Nå er det imidlertid fastsatt ny åpning av saken i februar, og det er avtalt 86 samlinger før februar 2026 for å fortsette saken. Spørsmålet er hvor mye Winterkorn visste, og hva han kunne gjort for å forhindre skandalen.
-
Ignis, mest pålitelige 4x4
Britiske WSG, som overvåker bilgarantier, forteller at den lille Suzukien er den 4x4-bilen med de laveste garantiomkostningene i Storbritannia. Det hele basert på erfaringer fra 1500 biler de 12 siste månedene. Ignis hadde nesten ingen garantikrav, 3,57 %, og snittutgiften endte på £ 595. Den dyreste var Land Rover Discovery til £ 766,50 og krav fra 33,3 % av bilene. BMW X5 var den nest dyreste og Range Rover var på tredje dårligste plass. På toppen kom T-Roc og Land Cruiser etter Ignis.
-
Store import-tall til Russland.
Ved utgangen av november var det importert 945.600 nye biler til Russland. En økning på 27 %, men varebilene viste en enda større økning. I totalsummen fant man 11.100 slike biler – det er en økning på 42 %. Lastebiler var den eneste gruppen som viste nedgang, med 28 % til 73.800 biler. Busser økte med 15 % til 4.200 biler. Det skal bli spennende å se hvilke land man importerte fra.
-
Nedgang i Europa-salget
I oktober var det en økning i nybilsalget i Europa på 0,1 %. Ellers har det vært mye nedgang i høst, og nå kom november med en minus på 2 %. Ikke mye kanskje, og akkumulert ligger Europa 0,6 % foran fjoråret. Elbilsalget ligger forresten 5,4 % etter fjoråret så langt. Frankrike og Italia sank mest i november. Tyskland var omtrent likt med fjoråret og Spania økte. VW-Gruppen og Renault økte, Stellantis sank med 10,8 %.
-
McLaren sikrer økonomien
Det er åpenbart dyrt å bygge dyre superbiler. McLarens økonomiske problemer har i hvert fall vært vel-publiserte. Nå er avtalen mellom et Abu Dhabi-basert investeringsfond og fabrikken like ved London klar. CYVN Holding eier nå hele McLarens bil-divisjon og en stor del av Formel 1-gruppen. Det er det samme fondet som også har investert $ 2,2 milliarder i NIO.
-
Russland på femteplass
Russiske Autostat, som er flink til å telle nybilregistreringer på markeder der få andre sjekker, kan fortelle at Russland endte på femteplass i Europa etter oktober. Tyskland var på først, med nesten 250.000 biler. Så kom Storbritannia, Frankrike og Italia, de siste med 124.000. Russland kom i mål med 122.000 biler og med 83.000 og 6,4 % vekst endte Spania på sjette.
-
Porsche krymper i Kina
I Kina, som en gang sto for 30 prosent av Porsches salg (og mer enn halvparten av fortjenesten), skal de nå kutte forhandlernettet med ca. en tredel. Optimalisering kaller de det. I fjor sank salget med 15 % til 79.283 biler. I år økte nedoverfarten til 29 % i årets første ni måneder. Dagens 138 offisielle Porsche-forhandlere skal reduseres til ca. 100 innen 2026.
-
Hyundai selger hos Amazon
I 48 byer i USA kan du nå bestille en Hyundai på nettsidene til Amazon og så gå ut og hente den hos en forhandler. Finansiering og forsikring skjer også på nett. Hyundai sier at de skal utvide det geografiske området. Dette følger etter en et år lang testperiode med 18 forhandlere. 80 prosent av Hyundais 840 amerikanske forhandlere har sagt seg interessert i å delta i prosjektet.
-
Lambo venter med strøm
Lamborghini har tidligere sagt at deres første elbil skulle bli klar til 2028. Samtidig som sjefen, Stefan Winkelmann, lovte at Lambo alltid skulle bli bygget i Italia, og at det ikke var snakk om å legge selskapet ut på børs, sa han også at nå var elbilen utsatt til 2029, mens de ventet på at markedet skulle bli mer modent. Ferrari kommer med sin batterielektriske neste år, men derfra ville vel en bil med strikkmotor bli bestselger?
-
Frankrike kutter elbil-støtten
Oppi andre budsjett-betraktninger kutter nå Frankrike sine offentlige tilskudd til kjøp av ny elbil. Kontantsum-støtten har ligget på € 4.000-7.000 til nå (avhengig av elbilkjøperens inntekt). Nå skal den senkes til € 2.000-4.000 sies det. Hvis det skal gjøre det bedre for statsfinansene, vil det også bare øke bilfabrikkenes hodepine. Usubsidierte elbiler er ikke akkurat trendy for tiden.
-
Stellantis organiserer seg
ACEA, sammenslutningen av de (fleste) europeiske bilprodusenter (pluss Toyota og Hyundai) måtte se på at Stellantis meldte seg ut for halvannet år siden. Siden Stellantis-sjefen, Carlos Tavares, meldte seg ut av Stellantis har konsernet gitt beskjed om at de akter å melde seg inn igjen. «Fint å kunne stå samlet» sa ACEA-president og Renault-sjef Luca di Meo.
-
Lotus drar i bremsen
Det var åpenbart ikke så greit som de trodde. Lotus har halvert sitt salgsmål i år fra 24.000 til 12.000 biler, (så langt har de klart snaue 8.000 i år), de har droppet agentmodellen og går over til vanlige forhandlere igjen, på hjemmemarkedet (England) ble mange gamle forhandlere kastet ut, 80 % av de 14 de har nå, er nye og de har utsatt Type 134 (Macan-utfordrer) til «vi forstår markedet bedre».
-
Avlyst MC-messe
Det blir ingen MC-messe på Nova Spektrum på Lillestrøm neste år. Krevende tider…osv. Den blir flyttet til 2026 i stedet. Men som en liten kompensasjon: Det blir til gjengjeld arrangert en egen vårmønstring på forplassen til NOVA Spektrum ned muligheter for prøvekjøring av nye modeller, kjøp av MC-utstyr til fordelaktige priser og man kan se på hverandres sykler. 10.–11. mai blir datoen.
-
Bil-jobber forsvinner
Når bilfabrikkene får problemer er underleverandører de som merker det raskest. Bosch, den største av dem alle, snakker om å fjerne ca. 12.000 stillinger globalt. ZF, neste på topp-ti listen, antyder mellom 11.000 og 14.000. Continental: 7.150 jobber, Forvia: 10.000 arbeidsplasser, Valeo: minst 2.000, Schaeffler: 4.700. Hittil i år har det vært offentliggjort at minst 50.000 bilindustri-relaterte stillinger vil forsvinne, bare i Europa.
-
Opel kutter produksjonen
Det er ikke bare VW som har problemer i Tyskland, nå strammes produksjonen ved Opel-fabrikken i Rüsselsheim inn. Nå går Astra-produksjonen der med to begrensede skift, men Handelsblatt skriver at den snart er nede i ett skift. Fabrikken sier imidlertid at situasjonen er midlertidig og at det er full produksjon igjen fra slutten av januar. Ifølge ACEA har Opelsalget i Europa sunket fra 391.000 til 359.000 i årets første ti måneder.
-
Qatar inn i Audi F1
Også Audi må spare, og da kan et engasjement i et kostbart Formel 1 team fort bli et forstyrrende element. Nå går QIA, oljefondet i Qatar inn og fjerner dermed en del av den økonomiske belastningen fra Audi. Det er snakk om at de tar 25 prosent. De eier fra før av 17 prosent av Volkswagen Konsernet. Som kjent overtar Audi Sauber-stallen og er på plass fra 2026 – samtidig som det nye Cadillac-teamet.
-
Flere biler fra India
I et intervju med Financial Times sier Sajjan Jindal, overhodet for familien som eier stålprodusenten JSW, at de planlegger en egen elbil-linje. Eldrevne to-hjulinger har tatt solid av i India, biler går det tregere med, men både Tata, Mahindra og Ola planlegger slike biler nå. JSW har samarbeid med kinesiske SAIC og det er snakk om at de skal investere $ 3,2 mrd. i den nye produsenten og at det skal skapes 5200 arbeidsplasser der.
-
Økende jap-import til Russland
TASS kunne fortelle at i oktober økte importen av japanske biler til Russland med 46 %, og deler med 27 %, sammenliknet med oktober i fjor. Det antydes at tregt salg på verdens markeder er en av grunnene til at det lempes på sanksjoner. Japan har til og med sagt ja til eksport av flunkende nye biler, helst milde hybrider. Over Vladivostok startet tollerne året med ca. 20.000 biler per måned, i oktober var de oppe i 29.000. Totalt 225.000 så langt i år.
-
Skoda forbi Tesla i oktober
Skoda Enyaq tjente på at elbil-interessen i Europa økte i oktober og endte måneden med å selge 9.977 elbiler, mot Teslas 8.795. Også hvis vi kobler inn Norge og EFTA-tallene, endte Skoda først. ID.4 ble nr. 3, mens ID.7 og ID.3 var de neste med Volvos EX30 foran seg. Den absolutte bestselgeren i Europa var igjen Dacia Sandero med Peugeot 208 på andre plassen og Tiguan på tredje.
-
Stellantis satser på klassisk
Slike signaler er veldig hyggelige, som når Stellantis oppretter en ny stilling som heter Chief Heritage Officer. Til å overta gruppens historiske ansvar, har de ansatt Davide Grasso som kommer fra salgssjefjobben hos Maserati. Han skal ta seg av arven fra gruppens 14 merker og «bygge en bro mellom den rike historien og dens fremtidige bruk».
-
Ting tyder på ny Celica
På SEMA viste Toyota en GR86 bygd om til en Celica rallybil, og i en anime-serie som Toyota gir ut selv – Grip heter den – dukket det plutselig opp en MK8 Celica. Nå forteller japanske Best Car at en Toyota Vice President har fortalt dem at Celica-navnet er på vei tilbake. Den siste Celica, 7. generasjon, ble produsert i 2006.
-
Cadillac til Formel 1?
Det kan se ut som de etablerte lagene i F1 nå må gi seg og slippe inn i hvert fall en ny deltaker. Michael Andretti forsøkte lenge, men fikk nei. Så allierte han seg med GM, og nå er det flere media som melder at Cadillac skal delta fra 2026. Tonen forandret seg etter at Toto Wolff, sportssjefen hos Mercedes, sa at han kunne se for seg en slik løsning.
-
Neue Klasse i rute
BMW sier de er i rute med sin nye Neue Klasse, crossoveren på en ny elektrisk plattform som vi møtte som et konsept i mars. Bilen skal bruke sjette generasjons eDrive som bl.a. bedrer effektiviteten med inntil 25 prosent. Fabrikken har planlagt minst seks modeller på den nye plattformen. Den neste blir på 3-serie størrelse og vil bli produsert hjemme i München.
-
Ikke bare Volkswagen
Det er ikke bare hos VW det snakkes om kutt i bemanningen. Nå sier Ford at de må minske den europeiske arbeidsstyrken med cirka 14 prosent, fortrinnsvis i Storbritannia og Tyskland. Men vi er langt inne i 2027 før reduksjonen må være på plass. Ford kutter også i toppetasjen. I Tyskland er det nå to toppsjefer tilbake, der det var fire for bare noen uker siden.
-
Leapmotor har ambisjoner
Neste år vil Leapmotor, kineseren som nå leverer til Stellantis sine markeder i Europa, selge 500.000 biler og sitte igjen med 10 % driftsmargin. De regner med å overstige årets mål på 250.000. Vi snakker om formidable økninger. Eksporten er imidlertid ikke truende ennå. 6000 biler til Europa i Q3. 30 % straffetoll og € 1.000 i frakt per bil merkes det også.
-
Bildeling øker
Siden midten av 2023 har Europas bildelingsflåte vokst med 14 % til 120.000 biler skriver «European Car Sharing 2024»-rapporten. 580 utlånere i 39 land bruker til sammen 360 forskjellige modeller fra i alt 55 produsenter. Tyskland er det største markedet med 43.100 biler. Så kommer Frankrike med 13.500 og Nederland med 7000. To tredeler av virksomheten skjer med en såkalt Free-Floating modell.
-
Kina dominerer i Russland
I oktober ble det importert litt over 150.000 biler til Russland, forteller Autostat. 112.000 var nye – resten brukte. Av de nye var igjen de kinesiske på plass med mer enn 90 % av totalen slik de hadde vært før sommeren. 92,7 % endte totalen på. Av de brukte kom hele 60,2 % fra Japan, mens Sør-Korea bidro med 16,9 % og Kina med 9,1 %.
-
Fiat halter
Europa er ikke glad i Fiat, fra 3,6 % markedsandel i fjor til 2,1 i siste opptelling i år. I Italia endte merket på tredjeplassen i oktober. Uten eldgamle Panda ville de vært nr. 19! Det ventes en ny hybrid 500, men ikke før i 2026. For å regulere produksjonen etter etterspørselen, stanses nå 500-produksjonen på Mirafiori-fabrikken igjen i hele desember skriver Automotive News. Etter at fabrikken også var stengt i hele september.
-
Spekulasjoner rundt Nissan
Nissan har tapt mye børsverdi siden i sommer. Det var imidlertid ikke planen om å stryke 9000 arbeidsplasser som gjorde at kursen tok tilbake mye av tapet de siste dagene, men fordi det aggressive investeringsfondet Effissimo har kjøpt seg stort opp. Fondet er kjent for å riste japansk storindustri skikkelig, nå sist ved å få til en buy out hos Toshiba. Aksjonærene pleier å sitte tilbake med cash etter at Effissimo har vært innom.
-
Vinfast blør
Vietnamesiske Vinfast tapte mer enn $ 2 mrd. i fjor. Hittil i år har de levert 51.000 biler – målet er fjernt: 100.000! Mangemilliardæren Pham Nhat Vuong, de facto eieren av selskapene i systemet, følger nå åpenbart den enkle oppskriften på å bli mangemillionær: begynne å bygge biler. Etter at han la inn en milliard dollar i selskapet i april, må han nå støtte det opp med ytterligere 2,1 mrd., pluss at moderselskapet, Vingroup, loves ytterligere $ 1,4 mrd.
-
Formidable Kina-subsidier
Tyske Handelsblatt har fått spesialister til å se på noen kinesiske bilkonsern-årsrapporter for de siste årene og slår fast at fra 2021 til 2023 gikk det mer enn 5,7 milliarder euro i direkte subsidier til et dusin kinesiske bilprodusenter. I tillegg kunne man se cirka ti milliarder i skjult støtte, for eksempel skatteletter. I tillegg til fordeler som lav strømpris eller lave renter fra stats-banker. EU virker veldig trygg når de argumenterer for straffetollen sin.
-
Jaguar stanser nybilsalget
Underlige dager for engelske Jaguar-forhandlere. Ved inngangen til november stanset man også salget av F-Pace. Dermed hadde ikke forhandleren lenger noen nye biler å selge, og de må vente til en gang i 2026 før de er i gang igjen. Da med en helelektrisk Taycan-konkurrent, som så skal følges av en Bentayga-stil luksus SUV. Faren er selvfølgelig at kundene glemmer at det er noe som heter Jaguar mens fabrikker girer opp til en stor re-branding.
-
Michelin stenger fabrikker
Samtidig som Volkswagen truer med å stenge flere fabrikker i Tyskland, forteller Michelin at de skal stenge to av sine fabrikker i Frankrike. Dette vil berøre 1.250 av konsernets 15.000 arbeidsplasser i Frankrike. En av Frankrikes største fagforeninger har allerede varslet protest-streik. Michelin har tidligere stengt to fabrikker for truck-hjul i Tyskland og snakker om større tilbakegang enn ventet i Q3.
-
Der forsvant Radford
Vi har tidligere fortalt om Radford. Nå ser det ut til at den historien er over – igjen. 12 ombygde Lotus-racere fikk det gamle engelske karosseribygger-navnet, og bilene skulle selges for en mill. dollar per stykk. Nå fortalte Carscoops.com at selskapet har søkt konkursbeskyttelse og står overfor et par stygge rettssaker der kunder påstår de har betalt inn 300.000 og 750.000 dollars uten å få antydninger av en bil i retur.
-
Waymo, på høyde med Ford
Waymo – Google-søsteren med store planer om autonomi og robotaxi – har nettopp gjennomført en ny finansieringsrunde der de fikk inn $ 5,6 mrd. Det verdsetter selskapet til $ 45 mrd. Fem mer enn Fords børsverdi for tiden, og rett under Volkswagen-Gruppens. Waymo har noen on-demand taxiruter på gang, i Austin og Atlanta, og skal legge et antall Ioniq 5 EV til flåten. Men, som hos Tesla, er det først og fremst robo-planene som skaper ‘verdien’.
-
Negativ BYD-attest
BYD fikk negativ omtale av EuroNCAP etter at en Atto 3 hadde gått gjennom testen. Det var førerassistentene som visstnok ikke holdt mål. «Ikke anbefalt» var karakteren på assistent-systemene. Da bilen ble kollisjonstestet i 2023 fikk den maks. antall stjerner. Denne gangen var det spesielt sjåførstøtten som ble testet. En rekke europeere gikk gjennom den med flagget til topps.