KORTNYTT
-
Viktig med egen bil
I dag har 41 % av tyskere under 20 år førerkort for bil. Svært mange av dem tok den som 17-åringer og brukte det første året til å kjøre sammen med foreldrene. Men etter fylte 18 år blir det åpenbart at egen bil viktig for denne gruppen. 93,7 % sier i en Civey-undersøkelse at de har stort ønske om egen bil, 72 % sier at det faktisk oppleves som veldig viktig. Personlig frihet oppgis oftest som drivkraften.
-
Italia mot CO2-grenser
Det er mye støy rundt neste års strenge forbruksregler i Europa, og om de klare planene med å fase ut forbrenningsmotorene. Nå melder Italia seg på og karakteriserer politikken som «self-destructive» for bilindustrien. Samtidig har ACEA – organisasjonen for europeiske bilprodusenter – bedt om «lettelser» fra utslippsreglene som trer i kraft fra neste år. Både industrien og EUs medlemmer har sprikende oppfatninger om disse temaene.
-
Skoda med Hyundais hydrogen-teknologi
Det har vakt litt oppsikt at Skoda skal jobbe sammen med Hyundai om hydrogenutvikling og at tsjekkerne skal bruke Hyundais brenselcelle i en av deres seriemodeller. Inntil det selvfølgelig viste seg at det dreide seg om Skoda Gruppen, buss- og skinnekjøretøy-produsent med hovedkvarter i Pilsen, og ikke i Mlada Boleslav. Volvo opplever stadig det samme problemet. Når du leser om rekordoverskudd hos Volvo, kan du være sikker på at det dreier seg om lastebilfabrikken og ikke Geely-filialen.
-
VW øker USA-utvalget
Nå er delenummer 00010 ZDK-259-101 endelig tilgjengelig i USA. Riktignok bare for en kort tid – delen skal nemlig opptre på en kjede-restaurant festival i Los Angeles i oktober. Vi snakker nemlig ikke om en reservedel, men om Volkswagens egen spesialsaus som helles over deres berømte currypølser (som ikke lenger finnes i delekatalogen). Oppskriften stammer fra 1976, og USA-debuten er en del av feiringen av 75 år med VW i USA.
-
Nye Winterkorn utsettelser
Den siste store rettssaken med Dieselgate-bakgrunn, den mot tidligere konsernsjef Martin Winterkorn, er utsatt igjen. Denne gangen fordi Landgericht i Braunschweig ble fortalt at 77-åringen hadde hatt et uhell hjemme og var på sykehuset. Saken, med bakgrunn i skandalen fra 2015, skulle egentlig startet i 2021, men har vært utsatt gang på gang. Nå sier forsvareren at det er tvilsomt om den kan starte i år.
-
Gnisten ut av batteriproduksjon
Det svenske industrieventyret, batteriprodusenten Northvolt, har problemer. Først og fremst forårsaket av tregt salg av elbiler. Hjemme i Sverige er det nå 1600 arbeidsplasser som forsvinner. 1000 ved fabrikken i Skellefteå, 400 i Vesterås og 200 i Stockholm. Utbyggingen av storfabrikken i tyske Heide, investering på € 4,5 mrd., påvirkes ikke.
-
Attraktiv pris på «europeisk» kineser
Nå antyder Stellantis prisene på de to første kinesiske bilene de skal importere til (og senere produsere i) Europa. A-segmentbilen T03 har listepris på € 18.900. 95 hk og 265 km – billigere enn E-C3. Mellomklasse-modellen C-10 kommer på € 36.400. Billigere enn ID 4, men med lenger rekkevidde. De første 800 lander i Europa nå – men Norge er foreløpig ikke med i planene.
-
Ny tid for ulykkes-topp
Den britiske delen av Allianz forsikring har sett på statistikken sin og slår fast at rush-tiden ikke lenger representerer toppen for kollisjoner. 10.300 krav dreier seg om hendelser ved tre-tiden på ettermiddagen. Sekstiden på kvelden og halv ni tiden på morgenen hadde bare 4.500 og 1.600 krav. Skolekjøringskravene (hvis det er det de var) var de «billigste»: ca. 5.300 pund per oppgjør.
-
Drømmestart
Xiaomi – egentlig mobiltelefonprodusent – fikk en drømmestart med sin SU7 da de presenterte den ved årsskiftet. Allerede i juni krysset man 10.000-grensen med 17.000 solgte biler. Og årsprognosen er for lengst skjøvet opp fra 76.000 biler til over 100.000. Selv med dobbelt skift på fabrikken er det 34 ukers leveringstid nå. De endte på 7. plass blant nykommerne og har allerede passert både Xpeng og Li Motors.
-
Mercedes kutter prestisjen
Det ekstremt digitaliserte Factory 56, Mercedes sitt paradeanlegg der de produserer S-Klasse og EQS, blir litt roligere fremover. Med synkende etterspørsel etter biler i elite-segmentet skal produksjonen over på bare ett skift per døgn. I første halvår sank Kina-markedet til 10,5 mill. biler (minus 19 %), USA til 5 mill. biler (minus 19 %) og Europa til 4,23 mill. biler (minus 27 %).
-
Nürburgring investerer
Glem å få Formel 1-løp på den gamle Ringen igjen. Når de nå investerer nye 250 millioner euro, er det for å bygge enda bedre testfasiliteter for bilindustrien. I tillegg til å gjøre noe med banen, skal man bygge 11.300 kvadratmeter som skal brukes til verksteder, laboratorier og showrom for dem som allerede er der.
-
Svak utnyttelse hos VW
Mens utnyttelsesgraden i tyske bilfabrikker stort sett ligger over 60, og mest på 70- og 80-tallet (målt i prosent av et-skifts kapasiteten), er VW-fabrikkene svakt utnyttet. Emden og Hannover ligger på 70-tallet, men ellers har vi Osnabrück på 18,4, Dresden på 30, Wolfsburg på 56,3 og Zwickau på 68,6. Dette ifølge Automobilwoche i slutten av juli.
-
Blodbad blant nye biler i Tyskland
En august som raste 28 % på Europas største nybilmarked er ingen spøk. Og akkumulert er vi 24 % under før Covid-perioden i 2019. Minst like alvorlig er det at elbilsalget nå er ned 32 % og at disse bilene fikk en markedsandel på 12,7 % – mot 8,6 % i august i fjor. Med minus 23 % gjør Volkswagen det bedre enn markedet sammen med BMW og Mercedes. Bare Audi – minus 37 % – gjorde det enda dårligere enn markedet.
-
Kinesiske europeere øker
Kinesiske biler hadde 2,9 % markedsandel i Europa i første halvår. Men det som er påfallende, er at de mest populære kinesiske bilmodellene alle sammen har europeiske røtter på et eller annet vis. MG finner du på de tre første plassene blant de mest populære Kina-bilene i Europa. Så kommer Polestar og Smart. Så kommer den første hel-kineseren, BYD Atto 3, før en ny MG og italiensk-kinesiske DR. Og så to BYD før Lynk & Co. dukker opp på 11. Greit å ha et navn man kan uttale.
-
Elbil på verksted? 10 % dyrere.
Tyske Dekra har sjekket mer enn 200.000 verkstedregninger, og resultatet viser det mange tror, at elbileiere må bla opp mer enn eiere av biler med forbrenningsmotor. Men dette skyldes ikke noen spesifikke ulemper ved elbilkonstruksjonen, men at av de bilene som er undersøkt, er elbilene mye yngre enn ICE-bilene og har derfor flere førerstøttesystemer, og det er først og fremst disse som drar utgiftene til værs.
-
Nedtur i Kina
For femte måned på rad sank salget av nye personbiler i Kina, nå i august. Nedgangen var på 1,1 % og volumet endte på 1,92 millioner biler. Mindre enn i juli der fallet var på 3,1 %. Men New Energy Vehicles økte med 43,2 % og satte ny rekord med 53,5 % av totalmarkedet. Bileksporten fortsatte også å øke. Med 24 % etter at juli hadde vist en 20 % eksport-økning.
-
Ikke ekte italiensk
Alfa Romeos nye Milano måtte ganske kjapt skifte navn til Junior. Så ble et lass Fiat Topolino (Citroën AMI) stående fast på brygga og kunne ikke importeres fordi bilene var utstyrt med en solid sticker med italienske farger på. I begge tilfeller dukket det opp en lov fra 2005 som forbød import av produkter som ga inntrykk av å være italienske uten å være det. Milano bygges i Polen og Topolino i Marokko.
-
Tungt for finnene
Våre naboer ganske langt nord, finnene, har problemer med å selge nye biler. Minus 17 % i august, ned til 6.400 salg. Og siden ikke mer enn rett under 50.000 biler er solgt så langt i år, ligger totalmarkedet 17 % – eller mer enn 10.000 biler – bak fjoråret. Volvo (med 22,8 %) og Hyundai (med 19,3 %) var de eneste merkene i topp-ti som økte salget i august.
-
Høyt bilsalg i Ukraina
I august økte nybilsalget i Ukraina med 40 % i forhold til august i fjor. Det vil si de endte på 8107 biler noe som bringer årstotalen opp på 47.500. Toyota på første med pluss 11,6 %. Mens Renault og BMW, på de neste plassene, økte mer enn markedet. Skoda økte med 37 %, mens Volkswagen klarte å miste volum – de sank med 21 %! BYD på 9. økte mest av de i toppen, med 443 %.
-
BMW på hydrogen
BMW forsøkte seg med en 7-Serie som brant hydrogen rett i en vanlig forbrenningsmotor for 20 års tid siden. Det varte ikke lenge. Nå forteller de at i samarbeid med Toyota skal de utvikle en ny generasjon grønn hydrogen-fyrte brenselceller. Samtidig som de skal jobbe for å bygge ut H2O-infrastrukturen. Målet er å komme med en slik nullutslipper i 2028.
-
Når starter alvoret
De siste 10 årene har det vært velkjent for bilindustrien at neste år blir grensene for produsentenes flåteutslipp meget strammere. Tre måneder før deadline begynner bekymringene å melde seg. Den siste som tok ordet er Renault-sjefen, Luca di Meo, som sa til France Inter (radiokanal) at europeiske bilprodusenter risikerer en EU «bot» på 15 milliarder euro neste år fordi det selges så få elektriske biler at de nye, strenge kravene ikke kan møtes av industrien.
-
33% kinesisk i 2030
Konsulent-selskapet Alix Partner, som har hatt rett i mange andre prognoser, skriver i sin 21. utgave av Global Automotive Outlook, at produsenter av kinesiske New Energi Vehicles i økende grad setter industristandard som normalt, slik det ellers har vært Vesten, Japan og Sør-Korea som har gjort. I 2030, skriver de, vil kinesiske merker bli dominerende i hele verden, og selge ni millioner biler – det vil si 33 % av det samlede globale nybilsalget.
-
Volvo antyder ES90
Volvo har vist et bilde av en kommende modell – ES90. Det er ikke mye vi ser av dette bildet, men vi kan idet minste konstatere at det er en sedan og E-en i fronten av betegnelsen antyder at den blir elektrisk. Bilen har kodenavn V551 og skal i produksjon inneværende år. Ifølge Teknikens Värld får bilen en lengde på fem meter over en akselavstand på 310 cm. Den skal bygges på den nye SPA2-plattformen, samme som ligger under EX90. Dermed kan du regne med rekkevidde på drøyt 60 mil.
-
Milepæl for Kinas elbiler
I fjor ble det produsert 8,91 millioner New Energy Vehicles i Kina. Det var en økning på 34 %, men de batterielektriske økte ikke like fort. Med pluss 20 % nådde de 6,11 millioner av alle NEV-bilene. Også i år har hybridene økt mer enn de batterielektriske, og industrien er ganske trygg på at i år vil den produsere mer enn 10 millioner NEVs, uten foreløpig å ville dele potten opp i batterielektriske og hybrider.
-
Økende el-optimisme i Kina
Kinesiske myndigheter har for lengst planlagt for 40 % markedsandel for New Energy Vehicles blant nye biler i 2030 og 50 % i 2035. Nå har sentral-myndighetene flyttet både målet og volumet – 45 % i 2027 sider de nå. De er ikke SÅ langt unna. I fjor hadde NEV-ene 35,7 % av totalsalget – opp fra 27,6 % i 2022, 14,8 % i 2021 og 5,4 % i 2020 – ifølge tall fra China Passenger Car Association.
-
VW går fra batteriplaner
Enda et signal på at VW har fått kalde føtter med hensyn til sine elbil-planer. Nylig sa Thomas Schmall, selskapets sjef for batteriutvikling, til Frankfurter Allgemeine, at planene om å bygge produksjonskapasitet for 200 gWt innen 2030 «ikke er hogd i stein». Volkswagens eget selskap, Power Co, har planer om å bygge fabrikker i Tyskland, Spania og Canada. – De i Spania og Canada vil kunne utvides, sa han, - men vi får se om det kommer til å skje.
-
Ny el-smell for Ford
Ford fortalte at planene om en stor elektrisk, amerikansk SUV, med tre seterekker, nå droppes på grunn av et vanskelig marked. Det kan koste dem 1,9 milliarder dollars i avskrivninger. De har også kuttet investeringer i elbiler fra 40 til 30 % av alle investeringer. Det er også snakk om neste utgave av den elektriske F150 Lightning. Den avlyste el-SUV-en kommer som en hybrid isteden.
-
Volkswagen med ikke-salg
Volkswagen fortsetter å utvikle planene om å eie så mye som mulig av bilene sine selv, så lenge som mulig. Neste år lanserer produsentens Financial Services noe de kaller Vehicle on Demand i Tyskland. Poenget er at fabrikken eier bilen som så kan leases ut både to og tre ganger, og at fabrikken skal utvikles til å bli en av markedets store bruktbiloperatører. De regner med at så mye som 80 prosent av alle elbilene vil eies av VW fremover, men med forskjellige brukere hele veien.
-
Torino kommer tilbake
Bilutstillingen i Torino er for lengst historie, men også i år erstatter de den med en utendørs forestilling i Valentino-parken. 41 bilprodusenter skal være til stede, noen virkelig eksotiske som Dallara, GFG Style eller Tecnocad. Du møter en rekke av karosseridesignerne og får et godt utvalg fra Bertone-samlingen som ble reddet da karosseri-veteranen gikk under. Det hele finner sted fra 13. til 15. september. Åpent og gratis.
-
Continental kutter bil-prognosene
Continental er blant dem som nå kutter prognosene for nybilsalget i Europa i år. Tidligere har de, som en av Europas største underleverandører til bilindustrien, regnet med en nedgang på 1-3 % i forhold til i fjor. Nå sier de at nedgangen kommer til å ende på mellom fire og seks prosent. Conti selv strammer livremmen. Av de 2.800 stillingene som har forsvunnet i år, fant man halvparten i forskning og utvikling.
-
BMW passerer Tesla på el
I følge Jato ble det registrert 39.300 nye elektriske biler i Europa i juli, en nedgang i markedsandel fra 14,6 % i juli i fjor, til 13,5 % i år. Og selv om Model Y var den mest solgte modellen kom BMW ut av måneden med 14.869 registreringer. Dermed dyttet de Tesla ned på andreplassen, med 14.561 biler. BMW økte dermed volumet så langt i år med 35 % i forhold til i fjor, mens Tesla hadde 16 % tilbakegang.
-
Ny rekord hos Lamborghini
Lamborghini er ikke like stor som naboen, Ferrari, men ingen klager på inntjeningen i San’Agata Bolognese heller. I første halvår leverte Lambo ut 5.558 biler – en økning på ca. 4 prosent. De nådde en omsetning på 1,62 milliarder euro – som var en økning på 14,1 %. Fetere modellmix og flere spesialversjoner er forklaringen på den solide økningen. Også driftsinntektene økte, til 458 millioner euro. Selv om det ikke var mer enn 0,5 % over fjoråret, var det allikevel ny rekord.
-
Eventyrtall fra Ferrari
I første halvår leverte Ferrari ut 7.044 nye biler – bare 85 flere enn i samme periode i fjor. Men det resulterte i en omsetning på 3,297 milliarder euro – en økning på hele 14 % – hvorpå marginen økte fra eventyrlige 28,3 % til enda mer eventyrlige 28,9 %. De åtte modellene med ren forbrenningsmotor sto for 52 % av volumet, de fire med hybrid utgjorde resten.
-
Elbil-toppen nådd?
I mars ble det solgt 2.500 nye elbiler i Russland. Selv om elbilsalget har økt månedene etter – sammenliknet med den samme måneden i fjor, har salget i realiteten sunket. Ganske dramatisk faktisk – i juli endte volumet på 1.094 – en prosent mindre enn i fjor. Bestselger i juli var Zeekr, veldig uoffisielt importert. Selv etter at de tollfrie rutene gjennom Kirgisistan og andre EAEU-stater er stengt, er de alternative rutene åpne.
-
Brasil: Fiats nye hjemland
Riktignok er Brasil et mye større marked enn Italia, 227.000 mot 125.000 i juli, men det er allikevel interessant at Fiat nå selger langt mer der enn hjemme. Fiat fikk 22 prosent andel av Brasil-markedet i juli, og solgte flere enn 50.000 biler der, mot 10.000 og 8,2 % markedsandel hjemme. Strada ligger på topp, Argo nummer tre og Mobi på åttende. Lurer du på Tesla? Finnes ikke i Brasil, nummer 33 på merkestatistikken i Italia.
-
Flere penger til Lucid
Lucid Motors fikk tildelt en ny krykke fra sin største eier: Saudi Arabias oljefond. Denne gang var det 1,5 milliarder dollar, etter et bidrag på en milliard i mars. Dermed er Saudi Arabia engasjert i overklasse-elbilen med 8 milliarder dollar. Lucid trenger pengene – de er i ferd med å lansere Gravity, en ny SUV. De leverte 2.400 biler i Q2 og tapte 790 millioner dollar.
-
Lavere UK-prognose
Forholdsvis lavt bilsalg og synkende etterspørsel etter batterielektriske har fått SMMT – foreningen for britisk bilprodusenter – til å senke salgs-prognosene for i år. Skjønt senke? Tidligere regnet de med 1,98 millioner, nå sier de 1,97 millioner! Dette på bakgrunn av at juli var den 24. måned på rad med økende bilsalg. Opp med 2,5 % i juli! Men de regner med at elbilandelen skal synke fra antatte 19,8 % til 18,5 %.
-
Mazda EZ-6 til Europa
Mazda forteller nå at EZ-6 blir merkets første globale elbil. Vi møtte den første gang i april i forbindelse med bilutstillingen i Beijing, og den gang sa bare Mazda at bilen skulle i salg i Kina i løpet av inneværende år. I går sa de at bilen skal bli global, og at Europa følger etter Kina. Bilen bygges av Changan Automobile som er Mazdas samarbeidspartner i Kina. Les mer om bilen i saken under her.
-
Ford forbedrer forbrenningsmotoren
Men forbrenningsmotoren er ikke død. Ford er den siste i den lange rekken som stadig kommer med forbedringer av teknologien. Deres nye patent er en firetaktsmotor som har et helt spesielt forkammer som ikke bare forbrenner innsprøytet bensin, men også restgasser for eksempel fra veivhuset, eller fra tanken. Bedre forbrenningsprosess og lavere utslipp.
-
Bilarbeidere for Harris
Shawn Fain, president for den amerikanske bilarbeiderforeningen, kritiserte de tette båndene han påsto eksisterte mellom Elon Musk og presidentkandidat Donald Trump. «Han var mot elbiler, men plutselig var han for elbiler» sa Fain og viste til Wall Street Journal artikkelen om giga-kontanter fra Musk til Trump – noe som senere er avvist av dem. Fain har gått tydelig inn for Kamala Harris.
-
NEV mot ICE: 50:50
Milepæl i Kina: I juli ble det solgt litt flere New Energy Vehicles enn personbiler med kun forbrenningsmotor. Salget av NEV’ene, altså de batterielektriske og plug-in hybridene, økte med 37 % i måneden. Det ga dem en markedsandel på 50,7 %. Men det totale markedet fortsatte å synke. Fjerde måned på rad – i juli ned med 3,1 %.
-
55 mill. biler i Russland
Avtostat – det organet i Russland som holder orden på bilstatistikk – kunne fortelle at per den 1. juni, hadde landet 55,06 millioner registrerte biler på veiene, 85 % av disse, det vil si 46,81 millioner, er personbiler. Så finner man 4,22 millioner lette varebiler og 3,66 millioner lastebiler der. Busser er det minste segmentet: 370.000 slike finnes det.
-
Nye biler i Kina
Ifølge nettstedet Bestselling Cars Blog var disse bilene nye på registreringsstatistikken for Kina i juni: Dongfeng Forthing U-Tour V9, 5,3 meter lang MPV, ICE eller PIH. 1035 salg. Yipai eπ008, en 5 m lang SUV, også fra Dongfeng. PIH eller batteri-el. 1.016 salg. Leapmotor C16 5 m lang SUV. Batteri-el, evt. med RE. 889 salg. Volvo EX30, 199 salg, Volvo EM90. Helelektrisk MPV 2+2+2, foreløpig bare for Kina. 107 salg.
-
Aston Martin på opptur
Etter at Aston Martin fortalte om et Q2-tap som økte med 15 % til £78 mill. og en 12 % lavere omsetning fordi volumet endte 38 % lavere – med 1.053 biler – steg aksjekursen med 7,6 %! Fordi sjefen, Lawrence Stroll, fortalte at de var på riktig spor inn i H2 og med nye modeller og ny sjef (Adrian Hallmark, ex-Bentley) fra 1. september, venter han en betydelig vekst i inntjeningen nå.
-
Kongelige Bentleyer på biofuel
I 2002 ble det kjøpt to Bentleyer da Dronning Elizabeths 50 år som monark skulle feires. De går fremdeles, og nå har Kong Charles bestemt at de skal fylles med biofuel, slik Bentley har gjort med hele sin egen flåte nå, inklusive pressebilene. Siden drivstoffet møter EN228-standarden, kreves det ingen endring av motoren. Selv verdens eldste Bentley, EXP2 fra 1920, kan bruke det uten problemer.
-
Ny Twizy på vei
Renault viste sin mulige Twizy-avløser på Paris-utstillingen for to år siden. Nå er den meget mer konkret. I England søkes det etter mannskap som kan bidra i markedsføringen av den (og følge utviklingen på Citroën AMI!). Det vil også komme en versjon for 16-åringer. Til engelske Autocar sier Renault at man fremdeles jobber med planene og detaljer vil bli kjent når tiden er inne.
-
Tesla ned med 10 %
Tesla-aksjene falt med 10 % etter et Q2 med negative signaler. Riktignok økte omsetningen så vidt (med 2 %), men mye på grunn av CO2-kreditter. Driftsutgiftene økte derimot med 40 % (det koster å redusere bemanningen) og bilsalget var lavere enn i fjor, men godt over det skuffende Q1. Bruttomarginen holdt seg riktignok på 18 %, men det var ned fra 29,1 % i Q2 i fjor.
-
GM dropper autonomi
For et halvt år siden (se under) fortalte vi at GM hadde stanset alt arbeid på sitt autonome prosjekt Cruise, og modellen Origin, etter et velpublisert uhell i San Fransisco. GMs forsøk på rapport etter hendelsen ble dårlig mottatt av myndighetene, og nå har GM avsluttet all Cruise-virksomhet og overfører de som fremdeles er der til den neste generasjon batterielektriske Bolt. Samtidig som det daglig kommer meldinger om nye tillatelser til storskala selvkjøringsforsøk i Kina.
-
Stellantis skuffer etter H1
Omsetningen hos Stellantis var ned med 14 %, til € 85 mrd., og inntjeningen sank med 48 % til € 8,5 mrd. i første halvår. Det betyr at marginen sank til 10 % som er i nedre del av det vinduet markedet var forespeilet. «Vi leverte under forventningene» var Carlos Tavares sin enkle kommentar. Alt er klart for Leap Motor-modellen i Q3 og 20 nye modeller i resten av året skal bedre resultatet.
-
USA-Ford med kvalitetsproblemer
Etter Q2-resultatene falt aksjekursen til Ford med 12 %. Først og fremst på grunn av skuffende inntjening (ned 26 % samtidig som GM fortalte om en oppgang på 37 %). Årsaken er beskrevet som høye utgifter til å ta seg av biler under garanti. Den siste J.D. Powers-undersøkelsen vi har omtalt viser at de nyeste Fordene hadde store kvalitetsproblemer.