-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Feifan lanserer sin første modell med et lotteri. Vinnerne vil kunne trekke av fem ganger depositumet når bilen de har bestilt endelig er klar til levering.
Du kan forresten selv velge hvor stort depositumet skal være. Ikke så få velger nøyaktig en femdel av prisen. Vinner du, behøver du ikke tenke på flere betalinger.
– Minst en ny modell i året, sier produsenten og forteller at R7, en mellomstor SUV som skal på markedet i august, skal ha et volum på 10.000 biler i året innen 2025.
Men vi må litt tilbake for å forklare R’en i R7.
R var nemlig opprinnelig merkenavnet til SAICs premium elbillinje. SAIC er de som lager bl.a. MG og Maxus og frem til oktober i fjor hadde de også R-merket som en del av Roewe-familien (i tillegg til mange andre).
Roewe, eller R, ES33 debuterte på Chengdu-utstillingen i fjor, men gjorde ikke noe særlig inntrykk. Nå bygges den om, og blir hetende Feifan R7.
Vi får se om det vil hjelpe.
For å gjøre det enda mindre enkelt skal Feifan være et merke som går parallelt med IM – som også er en marginal SAIC-operasjon. Men mens Feifan skal stanse på ca. 60.000 dollar, skal IM-bilene være priset over det.
R7 er stappfull av elektronikk, også slik som skal hjelpe bilen til å kjøre selv. Mye av det utarbeidet i samarbeid med Huawei. Hardware-avdelingen inkluderer 400 kW og 700 Nm og fire til 100 og 600 km rekkevidde.
Men vi har enda flere komplikasjoner her, for det har nettopp vært litt priskrøll med noen Feifan-modeller som tidligere altså var R-merket.
Det dreier seg om modellene Marvel R og ER 6. Begge deler modellnavn som vi her hjemme assosierer med MG.
Så hva er det egentlig vi har her? Et nytt merke basert på en gammel modellserie som kom fra Roewe som måtte kalle seg det da de kjøpte opp Rover, men ikke fikk lov til å beholde det navnet, så de fant noe som liknet. Men MG fikk de lov til å beholde.
Men MG er ikke Feifan er ikke R – selv om bilene er de samme.
Eller?
Som sagt, man skal holde tungene på plass i munnene når man kaster seg ut i kinesiske bilmerker og modeller.