Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT

Audi TT

Audi TT, Peugeot RCZ og VW Scirocco burde ganske sikkert være biler som var på svartelista til miljøorganisasjonene. Dette er ikke biler du kjøper fordi du trenger dem, men fordi de gir deg lyst til å kjøre bil.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

TT er en bil som vi etter hvert har lært oss å kjenne.

Vi har kjørt fra minste motor og forhjulstrekk, som denne testbilen, til den nye fantastiske 5-sylindrede turbomotoren som sitter i TT RS – selvsagt med firehjulstrekk.

Selv med den minste motoriseringen oppleves TT som en svært sportslig bil når du setter deg inn i den. Førermiljøet har et klart cockpitpreg.

Testbilen var utstyrt med seter og skinn som tilhører den dyrere delen av ekstrautstyrslisten. Fargevalget i interiøret, med rødt trekk på deler av dørene, midtkonsollen og setene, mens flere detaljer er lakkert i bilens hvite farge, kan nok diskuteres.

Sitter godt

På plass bak rattet er det lett å finne seg en god sittestilling. Alle deltagerne i testen konkluderer med at TT er bilen som det er lettest å finne en god sittestilling i.

Et lite minus for den av oss som liker å hvile høyrebenet inntil midtkonsollen, da gnager nemlig den øvre kanten på midtkonsollen på yttersiden av leggen. Sitteplassen foran er god, baksetene er i grenselandet til å kunne kalles nettopp det.

Er man lang i kroppen og setter forsetet helt bak, butter det faktisk i baksetet, og da sier det seg selv at det ikke er noe sted noen kan sitte. Selvsagt, over korte strekninger kan det være mulig å få med et par unger, eller kanskje en voksen som sitter eller ligger på tvers.

Noe av årsaken til mangelen på benplassen om vi sammenligner med Scirocco, er at TT har 11 centimeter kortere akselavstand. Bagasjerommet i TT er langt, men lavt. Fordelen her er at den har stor bakluke og at baksetene kan legges ned for å gi plass til større gjenstander.

Raskest

Motoren i TT er den største i testen, i hvert fall i volum. 1,8 liter og 160 hestekrefter gjør at den er den raskeste i våre akselerasjonsøvelser, selv om den ikke på noen måte er overlegen. Mindre enn et halvt sekund skiller de tre bilene i testen fra stillestående, både til 80 og 100 kilometer i timen.

Responsen fra motoren er god, og du føler at du har mer enn tilstrekkelig med krefter, også til å understreke det sportslige imaget.

Kjøreegenskapene til TT er gode. Den oppleves sportslig ute på veien, men det er nok lov å stille spørsmålstegn ved om vi ville brukt så mye penger på skinn og seter, og i stedet valgt firehjulstrekk på denne bilen.

Testbilen fra Audi står på brede hjul, svært brede til vinterhjul å være. 235/35 R19 er heftig å se på, men ute på norske vinterveier er det vanskelig å unngå at det fører til ganske mye sporing. Det ødelegger også en del av komforten, dessverre. Men det bekrefter at man må lide for utseendet.

TT fremstår som en helstøpt bil med god premiumfølelse. Den må tåle å få trekk for plass og pris, du betaler litt for statusen når du velger en bil fra Ingolstadt. Så blir det opp til hver enkelt å vurdere om det er verdt pengene.

LES VIDERE:

- Peugeot RCZ

- Volkswagen Scirocco

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Audi TT

- Testvurdering og poeng Peugeot RCZ

- Testvurdering og poeng Volkswagen Scirocco

Powered by Labrador CMS