Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Scirocco

Volkswagen Scirocco

Audi TT, Peugeot RCZ og VW Scirocco burde ganske sikkert være biler som var på svartelista til miljøorganisasjonene. Dette er ikke biler du kjøper fordi du trenger dem, men fordi de gir deg lyst til å kjøre bil.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Scirocco er bilen som skiller seg ut i denne testen.

Både utvendig og innvendig er den mest konservativ av de tre. Samtidig fremstår den som veldig funksjonell.

Den er bygget over samme lest som Golf, men med sin tøffe front og aggressive taklinje er den absolutt en bil som folk ser etter når den kommer rullende.

Dette er en bil som vokser på seg mye etter hvert som du kjører den. Fra å bli oppfattet som litt kjedelig til å begynne med, ble samtlige medlemmer av testteamet mer og mer imponert over hvordan Sciroccoen kombinerer det sportslige og det nestenpraktiske på en flott måte.

Mulig å sitte bak

I den grad noen har noe behov for å flytte på mer enn to personer, samtidig som man er ute etter en bil i denne klassen, er det Scirocco som gjør jobben. Sånn sett er den helt klart den mest anvendelige av de tre.

Gode setejusteringer gjør at du kan variere litt mellom å sitte sportsbillavt, eller kunne sitte litt mer som du gjør i en vanlig kompaktbil av samme størrelse.

Kvalitetsfølelsen, om du sammenligner direkte med TT, viser at det fortsatt er forskjell på en Audi og en Volkswagen, selv om mange av delene er de samme.

Stikk i strid med det man skulle tro, er det Scirocco som har klart dårligst sikt bakover. Her bør du spandere på deg en ryggevarsler når du klikker av på utstyrsskjemaene.

Stiv

Scirocco har en svært høy lasteterskel. Det betyr at du får et bagasjerom som er ganske dypt, og litt upraktisk. Viktigere for en bil som denne er at konstruksjonen bidrar til at man kan lage et karosseri som er stivt og tåler aktiv kjøring.

Motoren som yter det samme som TT er en annen variant. Her snakker vi om 1,4 TSI, det betyr at den både har turbo og kompressor. Det gjør at den trekker utrolig godt helt fra bunnen, og den står som en påle i denne bilen.

Vår testbil var utstyrt med toclutch DSG-kasse, det koster ikke mye ekstra, fordi den girer bedre enn du klarer og har dermed bedre utslippstall.

Morsomt er det at Scirocco er den bilen som har den desidert tøffeste motorlyden. Også her bidrar DSG-kassa. Den sørger for at det poffer sånn herlig tøft når du kjører aktivt og girskiftene kommer hyppig. I biler som dette, der vi er opptatt av kjøreglede, betyr det en hel del.

Ute på veien overrasker Scirocco positivt. Styrefølelsen er god, du får hele tiden gode tilbakemeldinger fra underlaget. Det bidrar til at du føler at du har god kontroll, også når du presser bilen litt opp mot grensene. Bilen er godt balansert for å være en folkesportsbil, det betyr at den er litt understyrt med en hekk som er mulig å få ut ved en provokasjon.

Scirocco fremstår som en god allrounder som både ivaretar utseendet og sportsligheten, samtidig som den likevel er tilstrekkelig praktisk til at den kan selges inn i familien, i det minste som en bil nummer to.

LES VIDERE:

- Audi TT

- Peugeot RCZ

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Audi TT

- Testvurdering og poeng Peugeot RCZ

- Testvurdering og poeng Volkswagen Scirocco

Powered by Labrador CMS